Algas suur statistikahariduse projekt

11. veebr. 2013 - Kommenteeri artiklit

Haridus- ja teadusministeerium, Tartu Ülikool ja haridusvisionäär Conrad Wolfram tutvustasid esmaspäeval Gustav Adolfi gümnaasiumis pilootprojekti, mille eesmärk on värskendada matemaatika ühe osa – statistika ja tõenäosusteooria – õpetamist, et üldharidus annaks noortele tänapäevased oskused arvandmetena esitatud info mõistmiseks, analüüsimiseks ja rakendamiseks.

“Hariduse andmisel ei saa mööda vaadata tõsiasjast, et info liigub tänapäeval üha enam digitaalsel kujul ning seda mõtestatakse pea alati arvutis,” põhjendas ettevõtmist ministeeriumi pressiesindaja.

Haridus- ja teadusminister Jaak Aaviksoo sõnul olime aastate eest koolide internetti ühendamisel maailmas esirinnas. „Nüüd on aeg hakata mõtlema, milline peab olema haridus maailmas, kus küsimus pole enam info leidmises – mida on ohtralt vaid kliki kaugusel –, vaid selle mõtestamises,“ sõnas minister. „Usun, et internetipõlvkonna entusiasmi ja potentsiaali rakendamine koolis lubab meil olla ja jääda haridusinnovatsiooni eestvedajateks.“

Briti haridusvisionäär Conrad Wolfram usub, et arvutid lubavad liikuda kaugemale arvutamise n-ö mehhaanika õpetamisest. „Arvuti lubab anda noorele koolitunnis matemaatika mehhaanika teadmiste kõrval ka selle kasutamise kogemuse. See lubab näidata, et matemaatika toel saab leida vastuseid päris maailmas tõstatuvatele küsimustele – kas peaksin oma korteri kindlustama, kaua võiksin elada või isegi mis asi on ilu,“ selgitas ta.

Statistika on matemaatika iseseisev valdkond, mis teeb katsetamise lihtsamaks. Lisaks sobivad statistika ja arvutid hästi kokku. Õpetamise alus on õppimise sidumine elulise probleemiga, andmete visualiseerimine arvutis ning ülesannete selline metoodiline ülesehitus, mis suunab teadmisi omandama ja hoiab üleval õppija huvi.

Kaheaastase projekti käigus töötatakse põhikooli ja gümnaasiumi matemaatikakursuse jaoks välja statistika- ning tõenäosusteooria õpetamise nüüdisaegne käsitlus ja arvutipõhised õppematerjalid. Eesti ja Briti eksperdid loovad arvutipõhise statistikaõppe ühtse kontseptsiooni. Lisaks töötatakse välja metoodiliselt läbi mõeldud interaktiivsed tunnimaterjalid, mis peaksid tegema õpetaja elu lihtsamaks. Tundide läbiviimiseks pole vaja programmeerimise või arvuti kasutamise süvaoskusi. Õppevara testitakse 2014. aasta kevadel 30 põhikoolis ja gümnaasiumis, mis valitakse välja vabatahtlike seast. Projekti koordineerib ja analüüsib Tartu Ülikool.

Projekti jooksul analüüsitakse põhjalikult kõiki arvutipõhise õppimise ja õpetamisega seotud aspekte. Kavandatava õppevara sisu on vastavuses konkreetsete teemade õpetamisega üldhariduskoolide praeguses matemaatika ainekavas, kus andmete käsitlemist puudutatakse 6.−9. klassi matemaatikas ning gümnaasiumikursusel.

Nõustamiseks, pilootprojekti tulemuste hindamiseks ja projekti laiendamise otsuse kujundamiseks kutsub ministeerium kokku juhtkomitee, mis koosneb ülikoolide, koolijuhtide, õpetajate ja tööandjate esindajatest.

Suurbritannia poolt veab pilootprojekti Briti matemaatikahariduse visionäär Conrad Wolfram, kel on matemaatika-loodusteaduste alane haridus Cambridge’i ülikoolist. Wolfram on tuntud matemaatikahariduse visionäär, tarkvaraettevõtte Wolfram Research asutaja ning juht. Arvutipõhise matemaatikahariduse idee elluviimisele aitavad kaasa Wolframi välja arendatud tehnoloogiad, nagu Mathematica, Wolfram Alpha ja arvutusliku dokumendi formaat (CDF), ning loodud organisatsioon compterbasedmath.org.

Tartu Ülikooli poolt juhib projekti informaatika doktorant Kristjan Korjus, kes on saanud magistrikraadi matemaatikas Inglismaal Manchesteri ülikoolis ning tegeleb ajuteaduse ja masinõppe meetoditega. Korjus õpetab puhast matemaatikat esimese õppeaasta informaatikutele ning on õpetanud matemaatikat õpiraskustega põhikooliõpilastele ja korraldanud populaarteaduslike matemaatikaloengute sarja Manchesteri Ülikoolis.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!