Mida teha, kui keha katki läheb? Lapsed teavad

19. apr. 2013 Meeli Parijõgi - Kommenteeri artiklit

MTÜ rahvakoolitus ELU õpetab elulistes ja eluohtlikes olukordades esmaabi andma ka lasteaialapsed.

Esmaabivõistlusi korraldatakse Haabersti, Mustamäe ja Nõmme lasteaialastele.

Esmaabikoolitaja Margit Pärna noorem laps oli aasta ja kolm kuud vana, kui esimest korda inimest “elustas” – oma emmet. „Laps vaatas, et ma laman, silmad kinni. Ta oli esmaabikoolitaja lapsena juba piisavalt elustamise harjutamist näinud ja teadis hästi, mida teha tuleb – puhus ja vajutas, puhus ja vajutas. Mina tegin selle peale muidugi silmad lahti,” naerab Margit.

Margit õpetab elustama ja verejooksu peatama ka lasteaialapsed. MTÜ Rahvakoolitus ELU, kuhu Margit kuulub, on neile esmaabikoolitusi teinud juba üheksa aastat. Aprilli alguses peeti kuuendat korda Tallinna Haabersti linnaosa lasteaedade esmaabivõistlust, tänavu uue ilusa nimega – „Hea inimese gala”. Margit selgitab, et eelkõige on see väikeste heade inimeste pidu. 5–6-aastased näitavad kiirabitöötajatele, kui hästi nad on esmaabi andmise selgeks saanud.

Mõte mudilastele elupäästmist õpetada tuli Margitil kunagi koos Meeles­pea lasteaia juhatajaga, sest Margiti laps käis samas lasteaias. Esialgu tehti esmaabikoolitusi Meelespea õpetajatele, siis leiti,et lihtsamaid abistamisvõtteid võiks õpetada ka lastele. Alguses koolitati vanemaid lapsi, nüüd juba kõiki aiarühmi, nii et alustatakse neljandast eluaastast.

Meil on ainult üks elu

Margit kinnitab, et väikeste laste õpetamine pole sugugi keerulisem kui täiskasvanute õpetamine. Pigem vastupidi. Lastel on aiarühma eas juba omad kogemused õnnetustega. Kes on kukkunud, kes kätt kriimustanud. Neid näiteid appi võttes selgitab Margit lastele kõigepealt, miks on vaja teist inimest aidata: „Hea inimene teab, et meil kõigil on ainult üks elu, üks keha, mis võib katki minna. Hea inimene oskab õnnetusi ära hoida. Laps saab õnnetusi ära hoida kõige paremini ema, isa ja õpetaja sõna kuulates, keelde ja hoiatusi järgides. Hea inimene tahab sõpra aidata, sest teab, et sõber võib abi saamata tõsisesse ohtu sattuda. Kõigepealt räägime aitamise eetikast, siis õpime, kuidas aitamine käib.”

Laps õpib rutem kui täiskasvanu

Rahvakoolitus ELU on ka Tallinna teiste linnaosade lasteaedades lapsi õpetamas käinud. Sageli on mõni lapsevanem või õpetaja sellisest võimalusest kuulnud ja idee rühmas välja pakkunud. Sel laupäeval peetakse Kaja kultuurikeskuses Mustamäe ja Nõmme lasteaedade esmaabivõistlust. Mujal pole võistlusi tehtud, see vajaks projektiraha. „Haaberstis on esmaabikoolitused lastele ja õpetajatele tasuta, kuna oleme nii kaua koostööd teinud,” sõnab Margit. „Haabersti linnaosavalitsus pani omalt poolt lastele välja võistluse medalid ja auhinnad.”

Kui palju lapsi on esmaabiandjaks koolitatud? Margit arvutab: „Tänavu võttis esmaabivõistlusest Haaberstis osa seitse lasteaeda, Mustamäel-Nõmmel osaleb üheksa. Kokku 16 lasteaeda. Igas rühmas on umbes 20 last. Paljudes lasteaedades õpetasime välja kaks samaealist rühma, igast lasteaiast 40–50 last. See teeb kokku ligi kolm tuhat last. Nii palju on tänavusi koolituse saajaid ainuüksi võistlusega.”

Haabersti lasteaedade esmaabivõistlusel tuli üldvõitjaks Pääsusilma lasteaia Lepatriinude rühm, kelle puhul kiideti laste ühtlaselt tublit taset, aga teistes lasteaedades leidus paare, kes olid mõnes konkreetses ülesandes eriti tugevad. „Kõik lapsed tahtsid aidata ja õppisid seda tegema, kõik on võitjad,” sõnab Margit. „Kohtunikena oleme küll väga ranged, aga selleks, et enda tööd hinnata.” Margit on täiskasvanute esmaabikoolitusel öelnud, et kui keegi eksamil läbi kukub, on ta olnud halb õpetaja: „Ongi nii, et kui õpilane läbi kukub, siis pole õpetaja osanud oma ainet seletada või vajab õpilane natuke rohkem aega. Aga lapsed õpivad kümme korda kiiremini kui täiskasvanud.”

Tänu sulle jääb inimene elama

Mis oli väikestele esmaabiandjatele kõige keerulisem ülesanne? Margit: „Tegutsemise tuhinas meeles pidada, et kutsuks ikka kiirabi ka. Võistlusel näiteks tegid kaks last paaris ideaalset tööd ja vaatasid meile pärast suurte silmadega otsa: aga me saime ju ise hakkama … Ka mõned pisiasjad kippusid meelest minema, aga laste tehtud sidemed olid perfektsed. Lapsed said väga hästi aru, millal on kannatanu kael terve, millal katki. Millal tuleb lükata abistatava pea kuklasse, millal võtta oma põlvede vahele.”

Margitil on südamel hoopis teine asi: „Lapsevanemad kuulavad suuri silmi, mida kõike nende silmaterad lasteaias teevad ja oskavad. Mõnigi tunnistab, et ise ei oskaks nii hästi abi anda. Aga kui õnnetus juhtub, siis mida täiskasvanud tavaliselt teevad? Käratavad lastele: „Mis te siin passite! Te ei saa kuidagi aidata!” Meie õpetame lapsele, et hea inimene aitab. Kui ta aitama läheb ja pahandada saab, kas ta teist korda enam läheb? Suur inimene võiks lasta lapsel kas või kannatanu kätt hoida ja öelda lapsele: „Mida ma sinuta teeksin. Tänu sulle jääb inimene elama.” Siis läheb laps ka tulevikus appi. Ära aja last eemale. Võib-olla saab laps paremini hakkama kui sina. Ennekõike ära riidle lapsega, kes tahab aidata.”

Harjutamisest hallid sidemerullid

Lepatriinude rühma õpetajat Mari Rammot kiidavad tema paariline Malle Tammoja ja õppealajuhataja Sirje Sepp teineteise võidu: laste võrdselt hea tase on tema teene. Mari pööras palju tähelepanu sellele, et tuleb abi kutsuda ja koostööd teha.

„Veebruaris läks õppimine lahti,” jutustab Sirje Sepp. „Kuna kõik oli lastele huvitav, jäi kõik ka kergesti meelde. Lapsed õpetasid varsti juba ise üksteist, ka võistlustel, kus üks meie tüdruk sosistas ähmis paarilisele: „Võta pea põlvede vahele.” Tulevikus on oskajaid esmaabiandjaid Eestis rohkem.

Koolitaja Margit rääkis kõigepealt, miks on vaja teist inimest aidata, siis õpetas võistlusel ette tulevaid ülesandeid: 112 helistamist, haavade sidumist, kunstlikku hingamist ja südamemassaaži.

Koolitati kogu rühma, võistlusele läks kuus julget last. Meil olid võistkonnas ainult tüdrukud. Meile on sattunud hästi tragid tüdrukud ja pealegi on tüdrukutele arstimäng üks lemmikuid. Võistlusel kirjeldati lastele olukorda, millele vastavalt nad tegutsema pidid. Kiirabitöötajad olid kohtunikud. Loosiga vedas, olime esimesed, nii et lapsed ei jõudnud närveerima hakatagi. Nad olid pealegi nii palju harjutanud, et tundsid ennast kindlalt.”

Elustamisnukk oli juba nagu pereliige

Sidemerullid on suurest kasutamisest halliks võidunud. Malle Tammoja kinnitab, et sidumist tahtsidki lapsed kõige rohkem harjutada. See on väga konkreetne tegevus, mille tulemus on kohe näha. Tavalise nuku peal elustamist harjutada pole nii huvitav, nukk ei vetru nagu koolitaja elustamisnukk Laura.

Harjutamise ajal olid ühed lapsed kannatanud, teised abistajad. Lapsed harjutasid igal ajal ja sundimata. Läbi mängiti selgroovigastus, jooksu pealt kõhtu kukutud nuga ja grillvarras, suur lõikehaav reies, autolt löögi saamine …

Koolitajad kasutasid ka mänguverega määritud mulaaže. Kõik oli nagu päris. Elustamisnukk Laura oli Sirje Sepa sõnul juba nagu pereliige.

Sirje Sepp meenutab: „Võistlustel keksis ringi kaks hiirekest, arvatavasti kostümeeritud õpetajad, kes tegid lastele nalja, üks tegi teise jalale sideme. Meie Dominika hõikas hiirele: „Sa sidusid valesti!” Tüdruk nägi, et võte polnud õige.

Vanemad olid kodus vaimustuses, kui targad lapsed neil on. Meie imetlesime, kui hästi paarilised elustades koostööd tegid, ilma ühegi tõrketa. Nad olid tõesti palju harjutanud.

Võit pole muidugi eesmärk omaette, peaasi on hoolimine, tahe ja oskus aidata, mis jääb lapsele eluks ajaks külge.

Kaks hingamist, 15 vajutust. Nii see elustamine käib.

Kaks hingamist, 15 vajutust. Nii see elustamine käib.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!