Saksamaa meelitab beebisid lugema

5. apr. 2013 Tuuli Hiiesalu - Kommenteeri artiklit

Sakslased on pärast 2000. aasta PISA-uuringu šokki asunud aktiivselt parandama oma laste lugemisoskust – lugema tahetakse panna juba üheaastased.

Euroopa ühe suurriigi jaoks olid 2000. aas­ta PISA-uurin­gu tulemused tõeline ehmatus. Mõned konkreetsed faktid sellal 15-aastaste sakslaste kohta: lugemisoskus, teadmised matemaatikast ja loodusõpetusest olid allpool OECD keskmist, lugemisoskuse poolest oldi lausa tagantpoolt viiendad, seos sotsiaalse päritolu ja oskuste omandamise vahel oli võrreldes teiste riikidega eriti märgatav, poiste lugemisoskus oli nõrgem kui tüdrukute oma.

PISA-uuringu šokk äratas sakslased üles ja pani tegutsema. Inglaste Bookstarti kampaania eeskujul algatati oma lugemisstardiprojektid, esialgu kohalikud (2006. aastal Saksimaal projekt „Lesestart – Mit Büchern Wachsen”), siis juba riiklikud (2008.−2010. aastal „Lesestart − Die Lese-Initiative für Deutschland”). Tänu viimasele projektile said umbes 800 000 üheaastast last ja nende vanemad oma arstilt lugemisstardipaki, mis sisaldas nii vanematele nõu andvaid brošüüre, DVD-d, plakatit kui ka raamatut, mida ette lugeda. Nendest projektidest pole aga sakslastele veel piisanud.

2011. aastal algatas Saksamaa haridus- ja teadus­ministeerium koostöös hea­tegevus­organisatsiooniga Lesen suurima lugemisarendusprojekti Saksamaal „Lesestart – Drei Meilen­steine für das Lesen” („Lugemisstart – lugemise kolm verstaposti”). 2018. aastani kestva projekti eesmärk on saada juurde lastele ette lugevaid ja jutustavaid lapsevanemaid, kelle jaoks on raamatud iseenesestmõistetavad. Samuti tahetakse projekti käigus arendada laste kõnevõimet, mis on hiljem lugemaõppimise alus. Kõige üldisemalt tahetakse aga parandada laste ja noorte haridusvõimalusi.

Esimene lugemisstardipakk arstilt

Lugemisstardiprojekti käigus jagatakse lastele kokku umbes 4,5 miljonit lugemisstardipakki.

Esimesed stardipakid saavad ligi pooled Saksamaa üheaastastest lastest kätte arstilt tavapärase arstliku läbivaatuse käigus. Kahe aasta pärast, kui lapsed on saanud kolmeaastaseks, saavad nad järgmise stardipaki juba raamatukogust ning alates aastast 2016 peaksid kolmanda ja viimase stardipaki saama kõik kooliminejad.

Lugemisstardipaki kõige olulisem komponent on raamat. Kõige pisematele on valikus kolm papist pildiraamatut. Esimene kannab pealkirja „Klopf an” („Koputa”). Selles raamatus on neli eri värvi ust, mille taga on pildikesed igapäevaelust, alates söömisest, mängimisest ja lõpetades magama minekuga. Teine on värviline pildisõnaraamat „Bei uns zu Hause” („Meie juures kodus“), kus laps saab näha igapäevaseid asju ja nende juurde käivaid sõnu. Kolmandas raamatus „Apfel, Keks und Kuschelhase” („Õun, küpsis ja tudujänes”) jutustatakse igapäevategevustest, mis on väikestele juba tuttavad.

Lisaks raamatule kuuluvad lugemisstardipakki ka lugemisstardipäevik, kuhu saab üles märkida kõik lugemise edusammud, lugemisstardiplakat, DVD, soovituslike raamatute nimekiri ning nõuandebrošüür, kuidas last lugema õpetada. Õpetusi saab muide lugeda vähemalt 14 keeles, sest Saksamaa on multikultuurne maa, kus igal viiendal lapsel on vähemasti üks mittesakslasest vanem.

Ettelugemine on lugemise seeme

Millist nõu siis laste lugema õpetamiseks antakse? Tõdetakse, et tähed on kõikjal meie ümber, tuleb lihtsalt õppida nendega midagi tegema. Kõige lihtsam on lugeda silte, mida saab teha tänaval jalutades. Soovitatakse ettelugemist kui kõige isiklikumat viisi anda oma teadmisi edasi. Kes oma lapsele ette loeb, äratab tema uudishimu ja avab ukse edasisse ellu.

Hakates lapsele raamatut ette lugema, soovitatakse selleks varuda piisavalt aega ja kannatust, otsida lugemiseks rahulik ja mugav koht, tunnetada lapse soove ja mõtteid, lasta lapsel ise raamat valida, tunda ka ise raamatust rõõmu, lugeda häälega, mis loo juurde sobib.

Tuuakse lugemaõppimise näide elust endast. Väike Tim istub köögipõrandal ja lehitseb oma lemmikpildiraamatut. Kui seni pole ta sealt veel midagi ära tundnud, siis nüüd äkki erutub. „Da, da, da!” Ta osutab näpuga autole, mille on pildilt avastanud. „Auto, auto!” vaatab ta emale otsa. „Jaa, see on auto, tunned sa selle ära?” küsib ema. Tim oli astunud esimese sammu lugemise suunas − tundnud seni ainult peas olnud autopildi ära raamatust.

Kirjutatakse raamaturiiulitest, mis võiksid olla lapse toas, riimidest, mis lastele meeldivad, samuti näpumängudest, millest neile küllalt ei saa, raamatukogudest, mis pole väikelaste jaoks sugugi igavad kohad, kus peab ainult vait olema, vaid sealt saab laenutada toredaid lasteraamatuid.

Avalik ettelugemine lennukis

Et lugemist võimalikult lihtsaks ja atraktiivseks teha, on nutitelefonile loodud ettelugemise äpp (Vorlese-App), mille saab tasuta alla laadida. Rakendus on mõeldud ühe- kuni kuueaastaste laste vanematele. Lihtsa teksti ja paljude kirjude joonistuste abil jutustatakse Mia ja tema venna Leoni igapäevaelust ja selgitatakse samal ajal, kuidas lugemisstardi initsiatiiv toimib. Loomulikult täiendavad lugusid animatsioonid ja helid, mis muudavad ettelugemise veelgi rõõmsamaks.

Kindlasti on enamik Saksamaal käinutest tuttav raudtee-ettevõttega Deutsche Bahn. Vähesed aga teavad, et see ettevõte toetab laste lugemishuvi. Nii saavad näiteks Hamburgi rohkem kui tuhat lasteaeda rõõmustada punaste ettelugemiskohvrite üle. Kohvrid kannavad nime „Alle Kinder dieser Welt” („Kõik selle maailma lapsed”) ja on mõeldud eelkõige laste integratsiooni toetamiseks.

Kohver sisaldab tuntud lastekirjanike kirjutatud ja illustraatorite joonistatud üheksat sõpruslugu, mis tutvustavad lastele eri rahvuste pidusid ja kombeid. Lisaks on kohvris tugimaterjalid kasvatajate jaoks. Deutsche Bahn oli ka üks ülesaksamaalise ettelugemispäeva toetajatest. Järjekorras üheksas ja seni suurim ettelugemispidu peeti 16. novembril. Ettelugejatena oli end kirja pannud üle 40 000 inimese. Toimus üle 12 000 lugemisaktsiooni kõikvõimalikes ja -võimatutes kohtades, kuhu kaasati teiste hulgas ka palju prominente. Nii luges näitleja Christine Urspruch ette reisijatele, kes lendasid Lufthansaga Münsterist Viini. Ettelugejaks sai end pakkuda ja ettelugejaid sai otsida interneti kaudu. Juba praegu saab end kirja panna kümnenda ettelugemispäeva (toimub 15. novembril) ettelugejaks.

Eesti ettelugemispäevad

Tundub, et sakslased on võtnud tõsiselt nõuks oma lastesse lugemisarmastust süstida ja see on kandnud ka esimesi vilju. Kuidas on lood meiega? 2009. aasta PISA-uuring paitas meie eneseuhkust, olime soomlaste järel teised lugejad. Eestis toimivad lugemisprogrammid („Lugeda on mõnus”, lugemispesad, ettelugemispäev) väärivad kindlasti tunnustust, kuid sellest jääb väheks, vaja on rohkem huvi, initsiatiivi ja ka rahatuge.

Kus on meie riiklikud (mitte vabatahtlikud) lugemisprojektid? Kus on meie tublid ja edukad ettevõtted, kes laste lugemisarengule õla alla paneksid? Kus on meie prominendid, kes populariseerivad ettelugemist? Kus on meie nutikad IT-gurud, kes looksid lugemist arendavaid rakendusi? Lugemine teeks tulevikus rõõmu järjest rohkematele lastele ja seda nii Eestis kui ka Saksamaal.

——

Faktid

•    Viimane PISA-test näitas, et loodusteaduses on Saksa õpilaste teadmised tunduvalt paranenud, kuid lugemis­oskuse poolest ollakse endiselt keskmike hulgas.
•    84% Saksa lapsevanematest on nõus, et lugemisel on suur osatähtsus lapse varajases arengus, kuid ainult pooled usuvad, et suudavad midagi lapse lugemisrõõmu heaks teha.
•    42% Saksa peredes, kus kasvab alla 10-aastane laps, loetakse ette juhuslikult või üldse mitte.
•    Lisaks üleriiklikule lugemisprojektile on lugemisstardikampaaniaid paljudes Saksa linnades (nt Bremenis, Hannoveris, Wiesbadenis, Würzburgis).


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!