MUUSEUM
aasta õpetaja gala

Teekond koolist teatrisse ja vastupidi

5. mai 2013 Mari-Liis Velberg VAT Teatri foorumteatri projektijuht - Kommenteeri artiklit

On üks vanusegrupp – 11–15 eluaastat –, kellele pole piisavalt neid puudutavaid teatrilugusid. Ometi on see vanus inimese väljakujunemises väga oluline ning teater saab olla talle sel keerulisel ajal suureks abiks iseenda ja maailma mõtestamisel. See asjaolu oligi üks põhjus, miks nelja aasta eest loodi rahvusvaheline teatrite koostööprojekt Platform 11+.

Projekti eesmärk oli luua noorte ja teatritegijate koostöös uusi näidendeid, lavastusi ja kunstiteoseid. Ettevõtmise üks suuremaid väärtusi oli noore seadmine eksperdi staatusesse, loomine temaga dialoogi pidades ning seeläbi teatri ja noore publiku vahele tugeva silla ehitamine. Mitmekihilise tegevuse abil otsisime üheskoos puudutavat ja „elusamat” teatrit. Sellise teatri loomise suunas on VAT Teater alati püüelnud. Et nii kihte kui ka vilju oli projektis palju, polegi lihtne neid lühidalt kokku võtta. Millised on neist eredamad ja toredamad?

Otsisime lugusid kooliõuelt

Koos VAT Teatriga osales projektis 13 teatrit 12 riigist. Igas riigis oli protsess ning teatritegijate ja noorte koostöö omalaadne. Need protsessid põimusid aga töös noortega (noorsoovahetused, õpetajate ja haridustegevuse juhtide (ingl educator) koostöö); kunstiteoste loomises (stsenograafide koostöö); koos kirjutatud näidendites (dramaturgide koostöö) ja koos loodud lavastustes (lavastajate ja näitlejate koostöö).

Noorte kaasamisel oli mitu eesmärki. Üks neist oli innustada ka õpetajaid loovmeetodeid rakendama. Projekt ärgitas leidma lugusid „kooliõuelt” ning kontakt ja kooslooming õpetajatega oli seejuures oluline. Kohtusime VAT Teatris õpetajatega, et arutleda nendega erinevatel teemadel, testisime uusi haridustöötubasid ja arendasime pärast etendusi õpetajate ja teatritegijate dialoogi. Senisest tähtsamaks teemaks tõstsime teatriskäiguks valmistumise ja teatrikogemuse mõtestamise.

Iga Platform 11+ näidendi ja lavastuse sünni juurde kuulus mitmekesine töö noortega. Noored said teoste sündi panustada oma kogemusi ja maailmanägemist jagades, et uued lood oleksid tõetruumad. Nad kogesid põnevaid ja arendavaid töötubasid ja sündmusi, nagu foorumteater ja kunstitöötoad. Kohtumised loovinimestega on sisendanud noortele julgust oma olemust ja arvamust väljendada ning innustanud neid oma teed valima.

Inspireeriv dialoog õpilastega

Tänu Platform 11+-le hoogustus VAT Teatris haridustegevus. Toimuvad arutelud lavastuste ettevalmistamisel ning haridustöötoad, toetamaks lavastuste teemade avamist õpilastele. Õpetajatele on teatri kodulehel paketid, et nad saaksid noori enne teatrisse tulekut põhjalikult ette valmistada, ning õpetajat abistavad lisamaterjalid (küsimustikud, teatris käitumise teemalised koomiksid jne). VAT Teatri lavastustega seotud inimesed on tänu Platform 11+ projektile hakanud korraldama haridustöötubasid. Praegu pakume järgmisi: foorumteater pärast „Kirjaklambritest vööd” või mis tahes VAT Teatri lavastust; lavavõitlus pärast „Pál-tänava poisse” või eraldi, „Meedia meie elus” enne lavastust „Kas sulle meeldib porno?”, „Mis on lugu ja mis on roll?” pärast „Head, Paha ja Inetut” ning „Teine võimalus” pärast „Salto Mortale” vaatamist.

Ka teatritegijad on muutunud avatumaks ja nii tundubki aina loomulikum luua – koostöös, inspireeriva dialoogi kaudu. Noortetööd viivad läbi kunstnikud, foorumteatri tegijad, educator, näitlejad, lavastajad ja dramaturgid.

Noored vajavad ilu ja aateid

Projekti viljad on ilusad ja tähtsad. On sündinud mitu uut lavastust ning kõigi nende juurde kuulub palju noori kaasavat tegevust. Esimesel aastal valmis „Kirjaklambritest vöö”, mille kaasavad tegevused toimusid Tallinna 32. keskkooli noortega. Teisel aastal valmis kaks lugu – „Help!” , mille lavastamisse kaasasime Merivälja kooli õpilased, ja „Salto Mortale”, mille puhul tegime koostööd Vanalinna hariduskolleegiumi õpilastega: näidendi eeltööna kirjanditest materjali kogumine, foorumteatri etendus ja näidendi teksti lugemised ning näitlejate, lavastaja ja õpilaste kohtumised enne lavastus­etappi. Kõik käis käsikäes noore inimesega, kelle põnev ja värske maailmavaade peaks mõjutama ka noori puudutava teatri kujunemist. Kolmandal aastal loodi lavastus lausa nelja riigi koostöös – Ungari, Eesti, Soome ja Inglismaa teatrite ühistööna valmis „Face Me: Time of Transition – muutuste aeg” koos Tallinna Lilleküla gümnaasiumi õpilastega. Viimane lavalugu on „Andromeda saar”, mis esietendus VAT Teatris märtsi alguses.

Elevust on tekitanud rahvusvahelised noorsoovahetused ja nende lõpulavastused. Noored lõid kunstiteoseid, tehti mitu näitust. Paljud noored, kes mitme aasta vältel projektis osalesid, on ühe õpetaja sõnul lausa õide puhkenud. Rikkamaks on saanud nii projektis osalenud noored kui ka teatripublik.

Projektis tehti koostööd ning jagati-lõimuti mitmel tasandil ja eri suundades: noor-noor, noor-teatritegija, eri riikide teatritegijad. Koolinoored ja õpetajad on saanud selle töö vilju maitsta ka hiljem, sest mitu lavastust on endiselt mängukavas.

Oleme saanud südantsoojendavatel kohtumistel eriliste noortega tugeva kinnituse sellele, mida teadsime juba varem: noori ei tohi alahinnata – nad vajavad aateid, ilu ja pühasid teemasid. Nad vajavad tõelist dialoogi ja seda, et neid kuulatakse. Nad vajavad teatrit erinevas võtmes. Teater saab aidata neil mõista seda, kes nad inimesena on. Liigume ka edasi käsikäes noorte ja õpetajatega. Täname kõiki õpetajaid, kes tähtsustavad teatriga koos loomist ja haridustegevustes osalemist.

Meie haridustegevustest ja projekti Platform 11+ raames toimunust saab pikemalt lugeda VAT Teatri kodulehelt rubriikidest „Õpetajale” ja „Projektid”.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!