Võlusõna – õpilasabi ümarlaud

13. dets. 2013 Kirsti Tammik Tallinna ehituskooli huvijuht - 2 kommentaari

Viis Eesti kutsekooli rakendab väljalanguse vähendamiseks õpilasabi ümarlauda.

Kaks aastat tagasi otsustasid Kehtna majandus- ja tehnoloogiakool, Eesti mereakadeemia, Rakvere ametikool, Olustvere maamajandus- ja teeninduskool ning Tallinna ehituskool asuda ühiselt võitlusse õpilaste koolist väljalangusega, mis ulatub Eesti kutsekoolides 5−25 protsendini. Koolide ühine seisukoht oli, et kooli töötajate oskuste ja teadmiste parandamine ning eelkõige hoiakute muutmine on võti, mis aitab õpiraskustesse sattunud õpilasi õigel ajal avastada ja nendega tegelda. Peamine lootus pandi aga õpilasabi ümarlaudade rajamisele, et nende abil aidata noortel oma õpingud lõpuni viia.

Kaks aastat kestnud ettevõtmist toetas Euroopa sotsiaalfondi projekt „Õppijate väljalanguse vähendamine kutseharidussüsteemist”. Projekti eestvedajaks olnud Kehtna majandus- ja tehnoloogiakooli projektijuhi Katrin Viru arvates on ühise pingutuse suurim võit see, et õpilaste väljalanguse vähendamise olulisust on nüüd kogu Eesti kutseharidussüsteemis varasemast selgemini mõistetud.

Milline oli projekti sisu?

Peamine oli koolipõhiste tugigruppide koolitamine (igast koolist kolm töötajat), kes hakkasid jagama oma teadmisi ja oskusi koolisisestel infoseminaridel ning olid ühtlasi õpilasabi ümarlaua eestvedajad. Nende ülesandeks sai aidata ja koolitada kooli personali märkama, ära tundma ja mõistma õpilaste probleeme ning ühiselt tegutsema ja juhtumeid lahendama.

Kuigi koolitustel omandatu oli kõigi jaoks suure väärtusega, toodi neist kõige olulisemana välja vahetu kogemuste jagamine ja elust enesest võetud probleemidele ühiste lahenduste leidmine, mis julgustas osalenuid hiljem oma koolis kõike uut katsetama ja väljalangusega tegelemisele mitte käega lööma, sest probleemid õpilastega on kõikides koolides üldjoontes samad.

Mis on võlusõnaks kujunenud õpilasabi ümarlaud?

See on meeskond, kes toetab õpilaste kooliskäimist ja heaolu kooliseinte vahel. Ümarlaud on tugisüsteemi üks osa, kus tegeldakse koolisiseselt õpilaste ja õpetajate heaolu kasvatamisega ning õpilaste, vanemate ja kooli koostöö suurendamisega. Ümarlaua olulisem osa on õpilase, tema vanemate ja spetsialistide kaasatus, nende arvamused ja ettepanekud koolielu paremaks korraldamiseks ning järelevalve õpilase õppetöö üle.

Õpilasabi ümarlaua töö põhiline eesmärk on tunda võimalikult vara ära õppimise takistuste, õppimisraskuste ja kooliskäimisega seotud probleemid, leevendada ja kõrvaldada need. Õpilasele ja koolile leitakse ühised ning parimad lahendused õppetöö heaks läbiviimiseks, andes õppijale seeläbi võimaluse elus paremini toime tulla.

Mida me õppisime?

Tiia Onga merekoolist: „Koolide töötajad lootsid, et saame koolituste käigus ühese valemi, kuidas aidata õpilasi nii, et nad koolist välja ei langeks. Projekti lõppedes aga mõistsime, et sellist valemit ei ole ega saagi olla, sest inimesed ja probleemid on nii erinevad.” Meie hinnangul võiksid koolis töötavad inimesed õpilasele olla justkui kaasteelised, kellega jagatakse nii rõõme kui ka muresid. Seega ei tohiks pidada patuks kulutada kas või mõni minut väärtuslikust vahetunnist, kui õpilane just sinuga rääkida tahab. Kui suudame murda kolleegide ebakindluse muutuste ees, oleme ühe eesmärgi juba saavutanud.

Teiseks on meil kindel arusaamine, et üha olulisemaks muutub õpilaste nõustamine, seahulgas karjääri teemal, sest noored on tihti oma muredega üksi. Kui vanematel ei jagu kodus oma lastele aega, põhjuseks töö ja rahamured, saab kool olla õpilase tugi ja suunaja.

Mida kutseharidussüsteem sellest kasu sai?

Kaheaastase projekti käigus valmis õppematerjal „Õpilasabi ümarlaua kogumik”, kus on nii teoreetiline taustamaterjal kui ka koolitajate parimad kogemused: juhtumid koolidest ning nende võimalikud lahendused. Lisaks hulk näpunäited, milliseid vigu võiks vältida, ettepanekud juhtumitega tegelemiseks ja metoodilised juhised. Kogumikuga saavad kõik soovijad tutvuda projekti partnerkoolides ja tulevikus ka koolide kodulehekülgedel.

Millised olid suuremad komistuskivid?

Paljusid paneb see esmapilgul imestama, kuid suurimaks murekohaks kujunes pädevate koolitajate leidmine. Katrin Viru Kehtna koolist: „Projekti kirjutades ei kujutanud me ette, millise Pandora laeka me avame – see laegas oli oma suurte ja väikeste nüanssidega iga inimese ja tema probleemide nägu. Iga probleemi ei olegi kool võimeline lahendama, küll aga märkama ja toimetama oma parimate oskuste ja kogemustega, sest iga mõistlikult lahendatud juhtum on võit.”

Kuidas vaatame tulevikku?

Oleme kõikides projektis osalenud koolides käivitanud õppijate ja õpetajate toetuseks tugisüsteemi – õpilasabi ümarlaua. Ümarlaust on kujunenud üks osa kooli tugisüsteemist, kuhu vastavalt vajadusele kaasatakse spetsialiste ka väljastpoolt kooli. Meie kõigi soov on, et edaspidi tegeleks õpilasabi ümarlaud eelkõige väljalanguse ennetamisega ja et tänu sellele saaksime keskenduda rohkem tööle ka andekate õpilastega ning pakkuda neile parimaid arenguvõimalusi.

Juba enne projekti lõppu olime veendunud, et viie kooli tuumikgrupp tuleb igal aastal vähemalt kaks korda kokku, et vahetada kogemusi, leida tekkinud probleemidele ühiselt lahendusi ja vaadata koos tulevikku. Lisaks on koolituse läbinutest saanud head ametikaaslased, kes on leidnud endale mõttekaaslasi teistest koolidest, kellelt vajadusel nõu ja abi küsida. On tekkinud justkui viiest kutsekoolist koosnev liit, mis Eesti tingimustes ei olegi nii tavaline, sest õpilase pearahale käib tihe konkurents.

Lõpetuseks soovitame kõigil koolidel rohkem suhelda nii kooli sees kui ka koolidevaheliselt, sest jagatud kogemused on parim viis parimate lahenduste leidmiseks.

Hetk õpilasabi ümarlaudade asutamise arutelult. Foto: Kirsti Tammik

Hetk õpilasabi ümarlaudade asutamise arutelult. Foto: Kirsti Tammik


2 kommentaari teemale “Võlusõna – õpilasabi ümarlaud”

  1. imestaja ütleb:

    Hämmastav, aga 54-st sisseastujast lõpetas merekoolis 2013 täpselt 7 õpilast. Mis tugitegevusest või suurest tööst saab rääkida kutseõppeosakonna töötaja?

    • to imestaja ütleb:

      tead, kui palju on välja langemisi selles Tallinna Ehituskoolis ???
      nad veavad õpilasi vägisi läbi, ei lasta väljakukkuda, sest siis ei saa raha :DD

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!