MATEMAATIKA

Õpetajaks õppijad saavad oma e-portfoolio

16. jaan. 2015 Liina Malva Tartu ülikooli kasvatusteaduste magistrant - Kommenteeri artiklit

Veebruarist hakatakse Tartu ülikooli klassiõpetajate praktika raames kasutama uut hindamismudelit ja luuakse e-portfoolio keskkond, mille abil tõhustub õpetajakoolituse tudengite töökohal õppimine ning suureneb tagasiside.

Uue hindamismudeli on meie teadlased välja töötanud koos Utrechti ülikooliga EL-i 7. raamprogrammi projekti WATCHME (Workplace-based e-assessment technology for competency-based higher multi-professional education) raames. Projekti eesmärk on muuta töökohal õppimine elektroonilise portfoolio abil efektiivsemaks. Projekti raames keskendutakse eelkõige professionaalse arengu hindamisele ja tagasisidele, osaleb 11 partnerit Euroopast ja Põhja-Ameerikast. Töökohal õppimist käsitletakse õpetajakoolituse, veterinaaria ja meditsiini vallas. TÜ koostöös Hollandi Utrechti ülikooliga vastutab õpetajakoolituse valdkonna eest. Seni on meie peamine ülesanne olnud luua mudel, mille abil oleks võimalik hinnata õpetajakoolituse tudengeid nende praktika ajal ning neile ka tagasisidet anda.

Hindamismudeli väljatöötamisel tugineti peamiselt kahele innovaatilisele lähenemisele, mis toetavad töökohal õppimist. Esiteks õpetamise tuumpraktika (core practice), mis seisneb õpetajakoolituse kõige olulisemates professionaalsetes tegevustes, mida õpetaja peab läbi viima. Teiseks usaldatud professionaalne tegevus (entrusted professional activity, EPA), mis tuleb meditsiiniharidusest. Ka usaldatud professionaalse tegevuse idee rõhutab oluliste professionaalsete tegevuste identifitseerimist, kuid neid tuleb läbi viia juhendaja järelevalve all seni, kuni juhendaja usaldab üliõpilase iseseisvalt tegutsema.

Mudel on üha täiustunud

Eesti ja Hollandi teadlaste loodud hindamismudel koosnes esialgu viiest õpetajatöö rollist, üheteistkümnest professionaalsest tegevusest ja iga tegevuse neljast tasemest. Tasemete sõnastamisel lähtuti järgmistest printsiipidest.

Väljatöötatud visioon ja materjalid vs iseenda vaatepunktide ja materjalide arendamine.

Üldine lähenemine vs õpilaste vajadustel põhinev õpetamine.

Juhuslik vs süstemaatiline õppetegevuste, õpilaste õppimise ja iseenda professionaalse arengu analüüs.

Projekti tutvustati ka novembris Tartus rahvusvahelisel ISATT-i (International Study Association on Teachers and Teaching) konverentsil „Teooria kohtub praktikaga: olulised küsimused õpetajatöös”.

Hindamismudeli valideerimise käigus novembris ja detsembris 2014 hindasid ja kommenteerisid seda TÜ haridusteaduste instituudis 12 õpetajakoolituse eksperti. Valideerimine viidi läbi kolme osana, seejuures muudeti hindamismudelit vastavalt ekspertide ettepanekutele iga osa järel.

Selle tulemusena on eestikeelses hindamismudelis viis õpetajatöö rolli, 12 professionaalset tegevust ning nende tegevuste tasemed. Mudelit valideerinud eksperdid tõid välja, et Eestis tuleks lisada õpetaja kui ka uurija aspekt.

Ees on intervjuud

Valideerimise käigus täiustus õpetajakoolituse praktika hindamismudel silmanähtavalt, kuid sellega pole protsess veel lõppenud. Jaanuarisse on planeeritud fookusgrupi intervjuud, et eestikeelne hindamismudel lõplikult kooskõlastada. Seejärel luuakse koostöös tehniliste partneritega e-portfoolio keskkond, mille abil saab tõhustada õpetajakoolituse tudengite töökohal õppimist, suurendada paindlikkust ning pakkuda rohkem tagasisidet.

E-portfoolio abil saab tudeng nii kirjeldavat kui ka graafilist tagasisidet oma tegevusele ja arengule. Õppimisprotsessi visualiseerides on tudengil võimalik näha, kus ta oma professionaalses arengus parajasti on ning kuhu võiks liikuda. E-portfoolio lihtsustab info jagamist tudengi ning kooli- ja ülikoolipoolsete juhendajate vahel, kuna vaatluse ajal või järel sisestatud info on internetis kõigile osalistele kogu aeg kättesaadav.

Projektiga on võimalik täpsemalt tutvuda aadressil www.project-watchme.eu. Projekti kontaktisik Tartu ülikoolis on Äli Leijen (ali.leijen@ut.ee).6tabel


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!