Et lasteaias kohaneda oleks kerge. Soovitused lapsevanematele

6. veebr. 2015 Jelena Rumjantseva Tartu Annikese lasteaia vanemõpetaja - 4 kommentaari

Paljudele lapsevanematele on lapse lasteaiaga kohanemine raske aeg – nad jooksevad lapsega polikliinikute vahet, pühivad tal hommikuti pisaraid ja arvavad, et see ongi tavapärane. Selliseid olukordi vältida on aga küllalt kerge. Vaja on vaid natuke aega, tahet ja teadmisi.

Töötan tänavu nooremas sõimerühmas 1–2-aastaste lastega. Töötanud eelnevalt koolieelikutega, pidin oma töö täiesti ümber korraldama. Muutumatuks jäi ainult armastus laste ja töö vastu.

Olen kindel, et laste kohanemisperioodil ette tulevate raskustega puutub kokku suurem osa sõimerühma õpetajaid ja lastevanemaid. Lastevanemate kõige levinum arutlusteema on laste sage haigestumine.

Juba esimestel töökuudel sõimerühmas selgus, et paljud lapsevanemad pole oma lapsi mitte kuidagi lasteaeda kui uude keskkonda tulekuks ette valmistanud. Sellel võib olla erinevaid põhjusi, mida ma siin analüüsima ei hakka.

Meie rühma lastevanemate koosolekul jagasin vanematele nõuandeid, kuidas teha lapsele lasteaiaga kohanemist kergemaks. Arvan, et sellist nõu tuleks pakkuda lastevanematele juba siis, kui nad tulevad lapse lasteaeda võtmiseks avaldust kirjutama. Loodan, et need märkmed on abiks ka lasteaiaõpetajatele.

Pange laps lasteaeda, arvestades mitte tema vanust, vaid valmisolekut, iseloomu ja temperamenti

Nii on see ideaalis, praktika näitab kahjuks, et lapsed viiakse lasteaeda siis, kui lõpeb tasuline lapsehoolduspuhkus või jõuab kätte lasteaia järjekord. Selleks aga, et lapsel oleks koht lasteaias, peab ta sinna kirja panema vaat et juba raseduse ajal.

Kui kerge kohanemise esimest reeglit järgida pole alati võimalik, siis teiste reeglite täitmine sõltub ainult lastevanematest.

Valmistuge lasteaeda minekuks juba mõni kuu varem

Tavaliselt läheb vastupidi. Kõik vanemad teavad, et ettevalmistus kooliks on vajalik, aga ettevalmistusi lasteaiaks eiratakse, kuigi see on sotsialiseerumise esimene etapp, lapse esimene samm omavanuste kollektiivi. Selle sammu edukusest sõltub ka ta edaspidine elu: koolist ja kõrgkoolist töö ja pereni.

Tugevdage lapse immuunsust

Lasteaeda tulevad lapsed erinevatest peredest. Nad toovad kaasa viiruseid ja baktereid, mis on teie lapsele võõrad. Kui lapse immuunsüsteem on küllalt tugev, siis ei nõua haigusi tekitavatele mikroobidele vastupanu suurt pingutust. Isegi kui arvestada uute muljetega seotud suurt emotsionaalset pinget, on karastatud lapsel palju väiksem oht haigestuda kui hellikul.

Suhelge rohkem

Võib-olla pole te kuigi seltsiva loomuga ja valite ka lapsega jalutades inimtühje pargiradasid. Kui soovite, et teie lapsel oleks lasteaias kergem kohaneda, siis tuleb oma käitumisharjumused üle vaadata ja ühineda emadega laste mänguplatsidel. Olge aktiivne, käige lastega külas, kutsuge külalisi koju, soetage uusi tutvusi.

Õpetage lapsele eneseteenindamisoskusi

Tihti juhtub, et laps ei oska lasteaeda tulles käsi pesta, lusikat hoida või potil käia. Mõned lapsevanemad arvavad, et selliste oskuste õpetamine on lasteaiaõpetajate otsene ülesanne. Teame, et harjumatu tegevus uues keskkonnas tekitab lapses niigi stressi, lisaks peab ta seal omandama uusi oskusi. Pole siis ime, et kõigest sellest hakkavad paljud lapsed n-ö taandarenema ehk unustavad isegi varasemad oskused. Märksa parem on õpetada lapsele uusi oskusi rahulikus koduses õhkkonnas. Siis omandab laps need lihtsamalt ja lasteaias on kergem.

Võõrutage laps rinnast ja lutist

Last soovitatakse kaua rinnaga toita, mis on suurepärane. Probleem on aga selles, et laps on harjunud saama rinda kindlal ajal. Kujutage ette lasteaias olukorda, kus vähe sellest, et kõik ümbritsev on lapsele võõras, ka rahustavat rinda pole lähedal. See tähendab liigset stressi ja nuttu.

Lutist loobuda on arukas juba pärast kuuendat elukuud, kui see pole aga õnnestunud, siis tehke seda kindlasti enne lasteaeda minekut. Mõni ema arvab, et lutt rahustab last lasteaia esimestel päevadel, aga ei arvesta, et selliseid lapsi on teisigi ja neile võib pakkuda huvi just tema lapse lutt. Väikestel lastel ei ole kujunenud välja mõisteid „minu” ja „võõras” ja nõnda võib lutt käia poolte rühma laste suust läbi. Nii need bakterid levivad.

Rahustuseks on parem anda lapsele kaasa tema väike lemmikmänguasi ja koos kujutleda, nagu läheks lasteaeda hoopis mänguasi ja laps aitaks tal seal kohaneda.

Mängige kodus lasteaeda

Mäng on lapsele kõige arusaadavam õppimisviis. Kui iga päev mängida läbi olukordi, millega laps lasteaias kokku puutub, siis hiljem lasteaias ta juba teab, kuidas eri situatsioonides käituda. Proovige, see on lihtne!

Tutvustage lapsele lasteaiaõpetajaid

Üks asi on minna lasteaeda võõraste tädide juurde, teine asi kohata seal tuttavaid õpetajaid. Leidke aega uurimaks, kes on teie lapse tulevased pedagoogid, ja tehke nad lapsega tingimata tuttavaks. Kogemus näitab, et see lihtne tegu säästab teil tulevikus palju närvirakke.

Tehke lapsele kodune päevakava ja menüü, mis on sarnane lasteaia omaga

Te ütlete: mis päevakava, las laps puhkab igasugusest režiimist. Aga harjumused tekivad lapsel tahes-tahtmata. Ta harjub teatud ajal magama, ärkama ja sööma. Kui kodune päevakava erineb oluliselt lasteaia omast, on lapsel taas keerulisem kohaneda.

Oletame, et olete harjunud lapsega ärkama hommikuti kell 9, sööte kell 10 ja õue lähete kell 11. Lasteaias on hommikusöök kell 8 ja et õigeks ajaks kohale jõuda, tuleb tõusta juba kell 6.30. Sellest asjaolust piisab, et teie lapsele lasteaias ei meeldiks. Ta pole välja maganud, ta ei söö hommikusööki, sest tal pole veel isu, ja ta biorütm on häiritud.

Sama lugu on menüüga – kui laps pole kodus harjunud sööma suppi ja vormiroogi, keeldub ta lasteaias neid isegi maitsmast.

Õppige tundma teele jäävaid orientiire

Külastage lapsega õhtusel jalutuskäigul lasteaeda, et näha, kuidas lapsevanemad oma lastele järele tulevad. Veel parem oleks, kui teid lubataks koos lapsega tutvustavale ringkäigule lasteaia ruumidesse, aga see oleneb juba lasteaia juhtkonnast.

Nüüd aga kujutage ette, et olete juba mitu kuud enne lasteaeda minekut järginud kõiki neid lihtsaid soovitusi. Lõpuks on kätte jõudnud esimene lasteaiapäev. Teie laps ärkab tavalisel ajal, astub mööda tuttavat teed lasteaeda, läheb tuttava tädi juurde ja satub keskkonda, mida on juba mängudes kohanud.

Või siis vastupidi. Te äratate lapse varem, kui ta on harjunud, toote ta võõrasse kohta ja jätate võõraste inimestega. Väiksele lapsele on aja mõiste veel tundmatu ja ta võib arvata, et on jäetud sinna alatiseks. Kuidas on võimalik siis rahulikuks jääda, mitte nutma hakata ja haigestuda?!

Nagu näete, armsad vanemad, sõltub lapse kohanemine lasteaias väga palju teist.


4 kommentaari teemale “Et lasteaias kohaneda oleks kerge. Soovitused lapsevanematele”

  1. Irina ütleb:

    Hea artikkel, milles olulisim lapsevanemate jaoks kirjas.
    See artikkel aitab kaasa lapsevanemate mõistmisele, et kui vähe lapse hea käekäik tegelikult õpetajast sõltub. Kui vanemad ei toeta last lasteaiaperioodil, lisandub missioonitundelise õpetaja kohustuste hulka tõsine töö lapsevanematega. Mitte niisama lobisemine rühmauksel, vaid järjepidev lakkamatu koolitamine lapse heaolust lähtuvalt.
    Teadlik vanem ei ütle õpetajale, et lapsel on probleemid ainult lasteaias ja järelikult ongi vaja vigu sealt otsida. Teadlik vanem küsib õpetajalt nõu, analüüsib täiskasvanulikult irratsionaalseid kasvatusvõtteid ja on valmis lapse nimel neid muutma.

  2. LEILI ütleb:

    Lisaks põhiteemale tõesti- Eesti on väike, inimesed on liikuvad, ei ole võimalik panna last kindlasse lasteaeda järjekorda enne, kui lapsel minekuaeg käes. Kindel elamispind lapse sünnihetkel vahel puudub, see on paljude noortega ju nii, kas siis laps ei saagi lasteaeda?

  3. Marju ütleb:

    Lapse kohanemine lasteaias on individuaalne ja loomulikult ei saa probleemide tekkimisel ainult lasteaeda süüdistada, kuid igale lapsele tuleb läheneda erinevalt ja anda kohanemiseks aega vastavalt vajadusele: mõne areng ja kohanemine on kiirem, mõnel aeglasem. Nõuda lapselt, et ta teeks ühe kuuga kõike ja suhtleks kõigiga, võrrelda teiste lastega, ei ole õige. Eriti veel, kui teised on lasteaias käinud juba 1,5 aastat.
    Kui uut last rühma laste poolt mängu ei võeta ning tõrjutakse, kas on see siis ainult uustulnuka süü või on rühmaõpetajal ka mingi roll mängu suunamiseks või on tema ülesanne ainult konstateerida fakti, et meil ongi sellised võimukad lapsed, midagi pole teha. Rühmaõpetaja ei saa ka lapsele ühe kuuga templit külge panna: ei tee neid asju, mida teised, järelikult on arengupeetusega, ka siis, kui kõne areng on olnud aeglasem kui teistel. Teadmisi on võimalik ka teisiti, mitte ainult kõne kaudu, kontrollida.
    Tahan rõhutada, et lapse kohanemisel mängib tegelikult väga suurt rolli ka rühmaõpetaja suhtumine ja empaatiavõime, oskus näha lapse positiivseid jooni ning nende kaudu lahendada ehk teisigi probleeme. Lapsevanema süüdistamine ja ründamine ei ole õige.
    Sageli kujuneb rühma laste arvamus uustulnukasse välja ka rühmaõpetaja suhtluses teise lapsevanemaga: räägitakse omavahel tuttavama lapsevanemaga uue lapse “vigadest” ja ülejäänud uudishimulikud kõrvad kuulavad pealt.
    Oluline on anda lapsevanemale tagasisidet: siinkohal mitte ainult negatiivset, vaid vahel võiks öelda, mida laps ka hästi on teinud.
    Mina arvan, et kohanemisel on väga oluline roll nii kodusepoolsel ettevalmistusel kui ka lasteaia mõistval suhtumisel.

  4. Monika ütleb:

    Suured suured tänud! See artikkel on mulle/meile nii suureks abiks. Aitähh!!!! Monika

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!