OPL MANG

Kaks ühes: rongisõit on ajavõit

13. veebr. 2015 Mai Vahtrik Elroni kommunikatsiooni- ja turundusjuht - Kommenteeri artiklit

Nüüdseks on vist juba vana nali, kuidas moodsate vidinatega harjunud lapsed proovivad akna peal näppudega pilti suuremaks teha, kui näevad õues tihast või oravat. Enam ei peaks arutlema mitte niivõrd selle üle, kas nutiseadmed kooli lubada, vaid kui palju peaks õppetöös keskenduma päriselule – reaalsetele asjadele ja kogemustele. Õppetund klassist väljas annab suurepärase kogemuse näha päris tihast.

Rongisõit on ajavõit. Kuid mitte ainult – Elroni kogemus näitab, et lastele on rongisõit ka põnev kogemus, rong on kiire ja turvaline liikumisvahend ning hea keskkond õppida midagi täiesti uut või siis õpitut kinnistada.

Kui kool või lasteaed asub rongipeatuse läheduses, pääseb kiiresti paljude huviväärsuste juurde. Kõige sagedamini kasutavadki rongi Tallinna ja Tartu piirkonna õppeasutused, aga palju sõidetakse ka suuremate linnade suunas, et minna näiteks teatrisse.

Elu ei ole muidugi ainult Tallinnas või Tartus – rongipeatusest kiviviske kaugusele jäävaid huviväärsusi ja tegevust leidub kõikjal Eestis. Seda enam, et päris tihast, hea küll – viud (aasta lind 2015) näeb ikkagi ainult looduses. Looduskeskused, matkarajad, mererannad, kuhu pääseb rongiga, ootavad näiteks Aegviidus, Kõrvemaal ja Kloogarannas. Alates maist saab rongiga sõita Piusale, sealne Piusa koobaste külastuskeskus võõrustab kevadisel ajal kooligruppe suisa üle päeva. Muuseumid, kuhu saab rongiga, ootavad Kohtla-Nõmmel – kaevandusmuuseum, Energia avastuskeskus Tallinnas, Ahhaa teaduskeskus Tartus jne. Teatreid jätkub Tallinna ja Tartusse küllaga.

Ettevaatust, lapsed rongis!

Rongisõit on hea võimalus kinnistada lastes hooliva käitumise põhitõdesid. Sest nagu ühiskonnas üldiselt, on ka rongis: mõni lastegrupp on häälekas ega hooli kaasreisijaist, loobib prahti maha või tormab rongis ringi – teine jälle mitte.

Kui vähegi võimalik, tuleks panna lapsed lähestikku istuma – nii on nad kõik õpetaja silma all. Enne rongi minemist võiks läbi rääkida, millises peatuses maha minnakse, ning püsimatumad lapsed mõne täiskasvanu lähedusse istuma sättida.

Grupiga reisides tasub piletid ette ära osta või enne piletiostu raha õpetaja kätte koguda – nii läheb rongis toimetamine kiiremini ja ladusamalt. 20 inimese või suurema grupi puhul on piletit ette ostes võimalik saada soodustust kuni 10%.

Suurema grupiga (alates 40 inimesest) reisi plaanides palume sellest Elronile teada anda – saame uurida, kas rongis on piisavalt ruumi ning võimalusel lisame rongile pikkust.

Õpetajate kogemused

Sirje Luik, Tamsalu gümnaasiumi klassijuhataja: „Käisin oma klassi õpilastega mullu, kui nad olid 4. klassis, ja tänavu, kui nad on juba 5. klassis, Elroni rongidega muuseumites. See on suurepärane võimalus viia lapsed koduvallast kaugemale ja anda neile teadmisi muuseumite haridusprogrammidest.”

Piret Vares, Rakvere põhikooli 1. klassi juhataja: „Meie otsustasime sõita rongiga Rakverest Tallinnasse sellepärast, et bussiga poleks me niikuinii nukuteatrile lähemale saanud. Sõidad rongiga Balti jaama, lähed sealt tunneli kaudu vanalinna serva ning paari sammu kaugusel ongi nukuteater. Rongisõit on ka kiirem ja odavam kui bussiga minek.

Suuremale osale rühmast, kaasa arvatud mina ise, oli see esimene rongisõit üldse. Lastele meeldis väga. Kui järgmisel päeval arutasime, mis eelmisest päevast kõige rohkem meelde jäi, oligi selleks rongisõit. Lastele meeldis, et nad said süüa-juua (kaasas olid toidukotikesed), vajadusel püsti tõusta ja liikuda. Bussis peab olema paigal, kurjemad bussijuhid ei luba süüa ega juua, rääkimata püstitõusmisest. Mina ei kahtle, et kui meil on järgmine kord vaja Tallinnasse sõita, kasutame taas rongi. Kiirem, mugavam, odavam!”

Maris Viires, SA Noored Kooli värbamis- ja turundusjuht: „Noored Kooli otsustas testida koolitundide läbiviimist rongisõidu ajal. Nii toimusidki sügisel Kiviõli 1. keskkooli üheksandike koolitunnid Elroni rongis teel Tallinna. Pealinnas jätkati elulist õpet energia avastuskeskuses ja riigikogus. Õpilaste ja kahe õpetaja koolipäev algas kell 8.03, kui rong startis Kiviõlist Tallinna suunas. Sõiduaeg ei kulunud niisama tühja-tähja peale. Programmi „Noored kooli” õpetajad Kerttu Sepp ja Karin Pohla andsid sõiduvahendis geograafia- ning ühiskonnaõpetuse tunni.

Kuigi tunni sisu võib olla sama, mida õpiksime muidu klassiruumis, mõjub keskkonnavahetus õpilastele motiveerivalt ning rongis kogetu jääb paremini meelde. Emotsioonid ning seostatus päris eluga muudavad teadmised õpilaste jaoks tähenduslikumaks.”


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!