Mängukonkursi toredaim töö tuli Tondilt

30. okt. 2015 Mari Klein Õpetajate Leht - 1 Kommentaar

Goethe instituudi korraldatud koolilaste mängukonkursi võidutööks tunnistati Tondi põhikoolist saabunud üleelusuurune kassikuju, kelle saba ja vurrud õpetavad kassi kõhule kirjutatud toreda riimitud teksti abil sõlme tegema, paelu siduma, patsi punuma või muul moel sõrmeosavust arendama.

Mängu „Vurrud ja saba” autorid on Tallinna Tondi põhikooli õpilased Rasmus, Triin, Maria, Markus, Marko ja Riho.

„See on üks armas ja soe töö, mis teistest võistlustöödest kardinaalselt erines ning oma originaalsusega kohe silma paistis,” ütles Goethe instituudi keeleprojektide koordinaator, mängukonkursi žüriis olnud Helena Kaasik Õpetajate Lehele.

Kokku saabus septembri alguses välja kuulutatud konkursile 38 mängu. Suurem osa neist oli lahendatud lauamängu võtmes. Nii võib arhitektuurimuuseumi keldris avatud väljapanekul näha mitut maailmaruumi- ja Eestimaa-teemalist nupumängu.

Esimese kooliastme parimaks tunnistati kõigi saabunud tööde seast Vaida põhikooli esimese klassi laste loodud „Lepatriinu doomino” (paremal), mille põhimaterjal on rannakivid, mis maalitud eri arvu täppidega lepatriinudeks, ning teise kooliastme parimaks Aste põhikoolist saabunud lauamäng „Saaremaa tuletornid” (all vasakul), mille autorid on Marie Adele Abel ja Karola Karmen Känd.

Saksa kultuuri edendavale Goethe instituudile tegi erilist rõõmu mõistagi Tallinna Südalinna kooli õpilase Karin Kõivu loodud lauamäng „Deestland”, mille eesmärk on aidata õppida saksakeelseid sõnu ja väljendeid. See pälvis peaauhinna teise kooli­astme loomingu seas.

Gümnasistide loodud mängudest tunnistati parimaks pealkirja „Pagulaste mäng” kandev loometöö, mis seisneb küsimus- ja vastuskaartide kasutamises, mille abiga mängu­laual edasi liikuda saab. Selle autorid on Rakvere eragümnaasiumi õpilased Marie-Erissa Algo ja Kullake-Aleksandra Kask.

Lisaks märgiti ära Vaida põhikooli 2. klassi laste „Spordi­sangarite mäng”, Pelgulinna gümnaasiumi 5.b klassist saabunud hulk reisiteemalisi mänge ning Peetri põhikooli õpilaste Hanna Gutmani ja Mia Liisa Männiku „Looma­aias ja ussi soolikas”.

Kõiki nimetatud mänge saab uudistada arhitektuurimuuseumi keldrikorrusel 22. novembrini.

Sama muuseumi teisel korrusel on avatud saksa meediakunstnike Volker Morawe ja Tilman Reiffi näitus „No pain no game”, mis pakub ebatavalisi võimalusi mängude mängimiseks. Olgu näiteks häälega kuulikeste liikumapanek, hiigelsuur jalgadega mängitav ussimäng, mis paljudele tuttav vanematest tasku­telefonidest, või võitlus poksikotiga, millel tuleb valgusfoori juhendamisel tabada kindlat värvi punktikesi.

Mõlemad ekspositsioonid ning mängukonkurss on seotud Goethe instituudi koordineeritava rahvus­vahelise projektiga „Mängukihk”. Selle käigus toimusid septembris osalusteatrietendused „Saame õhtul linnas kokku!” ning Tallinna keskraamatukogus sai „laenutada” mänguspetsialiste „Elava raamatukogu” õhtutel. Neist viimane pealkirjaga „Mängu mäng” leiab aset 10. novembril kell 17. Tasuta „laenutada” saab sel õhtul Uku Visnapuud, Diana Ostratit, Mirja Meristet, Kristi Ramotit, Kadre Spitzi, Külli Külaotsa ja Kristi Vinterit.

KÜSIMUS JA VASTUS

Miks on inimestel vaja mängida?

Kaido Tamm

lauamängude looja ja arendaja

Lastesse on mänguhimu justkui sisse kodeeritud. Päris väikestel on juba jooksmine ja tagaajamine mäng, mis tekitab elevust ja rõõmu. Lapse arenedes tekivad juurde uued mänguasjad, keelemängud, olgu selleks raamatute ettelugemine, rahvamängud (pimesikk, peitus jne). Ja edaspidi mängib laps mänge, milles kasutab teadmisi, mida ta kodus, lasteaias või koolis saanud on. Arenevad seosed, kõne, kiirus. Mängimine õpetab võidurõõmu ja oskust kaotada, mida üksi on raske kogeda ning mida mängu kaudu on tunduvalt kergem tunnetada. Mäng aitab arvestada teistega, leida uusi sõpru.

Suurele inimesele on mäng rutiinist väljatulek, keskendumine, eemaldumine nt televiisori vaatamisest, tööst,  keskendumine perele või sõpruskonnale. Ühises tegevuses ühiselt veedetud aeg. Rollimängude puhul on oluline oma kestast välja tulla ja tunnetada end etteantud rollis või oma lemmik­tegelaste rollis. Mäng on meele­lahutus ja sõltuvalt mängu mehaanikast see ka arendab, edastab teadmisi. Mäng, see on vaheldus.

Mari Klein

Õpetajate Leht


Hetkel ainult üks arvamus teemale “Mängukonkursi toredaim töö tuli Tondilt”

  1. maire ütleb:

    Tore ettevõtmine ja rõõmu teeb, et erivajadusega õpilane suudab luua praktilist ja samas nii armast mängu! Palju ilusat ja õppimiseks nii vajalikku saab teoks just läbi õpetaja, kelle loovus peab vist olema küll piirideta!

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!