Soome 2

Rajaleidja võrgustikul täitus esimene tööaasta

23. okt. 2015 - Kommenteeri artiklit

Aasta tagasi alustas sihtasutus Innove eestvedamisel tööd Rajaleidja võrgustik, kuhu kuulub 15 maakonnakeskust üle Eesti. Praeguseks on sünnivalud seljataga. Liigume samm-sammult edasi, et olla laste ja noorte eelistatud suunaja ning haridusasutuste usaldusväärne partner.

Aasta on möödunud töiselt. Rajaleidja keskustesse on leidnud tee lapsed, noored, nende vanemad ja lastega töötavad spetsialistid. Kokku oleme nõustanud ligi 100 000 inimest! Hea meel on tõdeda, et nii lapsevanemad kui ka haridustöötajad on varasemast teadlikumad. Varajane märkamine ning julgus abi küsida või saada lihtsalt kinnitust, et valitud kasvatus- ja õppemeetoditega ollakse õigel teel, on toonud meile kliente ja positiivseid lahendusi.

Meie teenused

Rajaleidja keskused pakuvad lõimituna karjääri- ja õppenõustamisteenuseid. Karjäärinõustajad ja karjääriinfo spetsialistid toetavad noort oma elutee planeerimisel ning jagavad infot tööturu ja õppimisvõimaluste kohta. Kui selle valdkonna teenused on noorte seas arusaadavad – tutvustame neid ju ka koolides –, siis õppenõustamise olemust ja vajadust tuleb tihti selgitada nii lastele kui ka täiskasvanutele.

Õppenõustamise spetsialistid tulevad appi, kui on tekkinud probleemid lapse õppimise ja käitumisega või lapse kõne ei vasta tema arengule. Eripedagoogid, logopeedid, sotsiaalpedagoogid ja psühholoogid aitavad kõik omal moel toetada laste arengut ja lahendada nende probleeme, pakkudes sobilikke õppimistingimusi, -keskkonda ja muud. Lahenduste leidmiseks teevad Rajaleidja keskuse spetsialistid koostööd. Parima tulemuse tagab lapsevanema, haridusasutuse töötaja ja keskuse spetsialisti koostöö.

Rajaleidja keskustes viiakse läbi ka maakondade nõustamiskomisjonide töö, mille ülesanne on anda soovitusi lapsele sobivate õppe- ja kasvatustingimuste kohaldamiseks, koolikohustuse täitmise alguse edasilükkamiseks või alla seitsmeaastase lapse kooli vastuvõtmiseks.

Sageli on küsitud, kui palju Rajaleidja teenused maksavad. Nõus­tamis­teenused on kuni 26-aastasele noorele Rajaleidja keskuses alati tasuta! Kui kool ei ole suutnud leida eripedagoogi, psühholoogi või logopeedi, siis pakub Rajaleidja keskus haridusasutusele seda teenust tasu eest, kuid nõustatava lapse või noore jaoks on teenus tasuta. Koolile maksab teenus 27,9 eurot kontakttunni eest.

Koostöö toob tulemused

Kuigi Rajaleidja sihtgrupp on 1,5–26-aastased lapsed ja noored, ei puuduta nõustamisteenused mitte ainult lapsi ja noori ning nende vanemaid. Meie spetsialistid pakuvad tuge ka haridusasutuste töötajatele, kohalike omavalitsuste sotsiaaltöötajatele, haridusametnikele ja juhtidele, kes saavad keskusest nõu ja abi nii karjääriteemade käsitlemisel kui ka erivajadusega lapse arengu toetamise ja õppekorralduse küsimustes. Esimene tööaasta on näidanud, et just viimaste toetamiseks napib koolides ja lasteaedades tugispetsialiste. Täiendavaid spetsialiste on keeruline leida nii koolil kui ka Rajaleidja keskustel.

Koostöö haridusasutuste ja omavalitsustega on olnud vastastikku toetav, usalduslik ja edasiviiv. Oleme leidnud head partnerid, kes meie panust hariduse tugiteenuste pakkumisel kõrgelt hindavad. Näiteks pälvis Tartumaa Rajaleidja keskus hiljuti oma maakonnas karjääriteenuste arendamise eest tiitli „Aasta tegu hariduses”. See on oluline tunnustus meie tublidele spetsialistidele, mis näitab, et oleme õigel teel.

Tugiteenuste arendamine koostöös ülikooliga

SA Innoves tegutsev Rajaleidja arenduskeskus, mille ülesanne on arendada hariduse tugiteenuste süsteemi Eestis, teeb tihedat koostööd Tallinna ülikooli haridusteaduste instituudiga. Eripedagoogi-nõustaja magistriõppekava üliõpilased on Rajaleidja spetsialistidega koostöös leidnud mitmeid tugiteenuste osutamisega seotud aspekte, mida nad oma lõputöödes uurivad ja mille tulemused aitavad loodetavasti kogu toetussüsteemi tänapäevastada. Eripedagoogika tudengid on õppekäikudel tutvunud Rajaleidja nõustamiskeskuse töökorralduse ja spetsialistide omavahelise võrgustikutööga. Mitmed üliõpilased on leidnud võimaluse sooritada oma praktika Rajaleidja keskustes kogenud eripedagoogide juhendamisel ja loodetavasti võivad nii mõnedki neist edaspidi meiega kolleegidena kohtuda. Koostöö tulemusel saame hariduse tugiteenuste vallas toimetamised rohkem kooskõlas hoida ja luua instituudi õppekavades tugevama sideme töömaailma ja selle vajadustega.

Töö eripära – konfidentsiaalsus

Töö lastega seab kõrged nõudmised nii meie spetsialistidele kui ka keskkonnale. Meie tegevus on suunatud lapse ja noore heaolule. Konfidentsiaalsusel on selles väga oluline roll. Seetõttu peab lisaks töötajatele ka keskkond konfidentsiaalsust ja anonüümsust toetama. Seda kõike arvestades on valitud ka meie Rajaleidja keskuse ruumid, et saaksime oma klientidele tagada ühest küljest hea ligipääsu ja teisalt privaatsuse.

On oluline, et last või noort ümbritsevad inimesed oleksid võimalikult teadlikud enda rollist ja võimalustest tema toetamisel ja suunamisel. Parima tulemuseni viib spetsialistide ja vanemate ühine jõupingutus. Abi palumine ei ole häbiasi, vaid suurepärane võimalus. Rajaleidja keskustesse võivad pöörduda haridustöötajad lasteaiast või koolist, lapsevanemad, lapsed ja kohaliku omavalitsuse spetsialistid. Kontaktid on saadaval aadressil www.rajaleidja.ee/rajaleidja-keskused/.

Rajaleidjal  valmis kriisikava

Rajaleidja võrgustikul on valminud juhendmaterjal kriisi korral tegutsemiseks. Kava reguleerib viise, kuidas pakub Rajaleidja kriisiolukordades kriisituge abi vajavatele õpilastele, õpetajatele, lastevanematele ja haridusasutustele.

Kriisikava vajalikkust teadvustati juba möödunud aastal, kui oli traagiline juhtum Viljandi koolis. Selle järel koondas Rajaleidja üle-eestiline võrgustik oma jõud, et nõustada ja toetada kõiki abivajajaid. Lisaks Viljandimaa Rajaleidja keskusele kaasati abijõude Rajaleidja teistest keskustest ja pakuti ööpäevaringset ­kriisituge.

Loodud kava on aluseks, et võimaliku kriisi korral tegutseda ja liigutada infot veel tõhusamalt. Rajaleidja on oma töökorralduse läbi mõelnud ning valmis võtma kriisitoe pakkumisel juhtiva ja koordineeriva rolli ka edaspidi.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!