KULTUUR

Projekt „Uuringulaegas” annab loodusainete tunnile uue näo

22. jaan. 2016 Marianne Lind ja Meelis Brikker TÜ haridustehnoloogia nooremteadur ja -spetsialist - Kommenteeri artiklit

Tartu ülikooli haridusteadlaste projekt „Uuringulaegas” toob uurimisõppe kaudu loodusteadusliku lähenemise koolitundidesse, aidates tõsta noorte huvi LTT-valdkonna vastu. 2016. aasta märtsist on koolidel võimalik „Uuringulaeka” projektiga liituda.

Uuringud näitavad, et noored on kaotanud huvi loodus-, täppisteaduste ning tehnoloogia (LTT) valdkonna vastu ega lähe ülikooli õppima vastavaid erialasid. Uuringute kohaselt peaks nende ainete õpetamine õpilasi senisest enam kaasama, traditsioonilise lähenemise asemel eelistama uurivat ja probleemipõhist õpet ning rohkem arvestama noorte tegelike huvidega.

Uue põlvkonna loodusainete tund

Teadus tuleb tuua õpilastele lähemale, otse klassiruumi, et sünniks „uue põlvkonna loodusainete tund”, mis annab õpilastele rohkem väljakutset pakkuvaid, autentseid ja kõrgema järgu mõtlemist nõudvaid õpikogemusi ning rohkem võimalusi osaleda praktilises töös. Seeläbi kasvaksid õpilastest hea loodusteadusliku-tehnoloogiaalase kirjaoskusega kodanikud, kes oskavad kaasa rääkida olulistes otsustusprotsessides ning aktiivselt osaleda enda tuleviku kujundamisel.

Katsetamiseks 68 uurivat tegevust

„Uuringulaeka” eesmärk on tõsta õpilaste teadlikkust vastutustundlikust teadusest ja innovatsioonist (RRI – Responsible Research and Innovation), rakendades loodusainete tundides uurimisõpet. Projektis osaleb 13 partnerit 12 riigist. Eestist on lisaks Tartu ülikoolile projektiga seotud AHHAA teaduskeskus.

Projekti esimese aasta jooksul arendati välja pedagoogiline raamistik. Selle põhjal pandi paika kriteeriumid, mille järgi valiti üle Euroopa 68 uurimistegevust, mida asusid katsetama pilootkoolid seitsmest partnerriigist. Uurimistegevuste levitamiseks üle Euroopa arendati koostöös TLÜ haridustehnoloogidega välja „Uuringulaeka” veebiplatvorm, mille kaudu tehti tegevused koos hindamisinstrumentidega projektis osalejatele kättesaadavaks.

Pilootprojektis kuus Eesti kooli

Eesti koolidest osalesid projekti pilootprotsessis Tartu ülikooli haridusteaduste instituudi haridustehnoloogia keskuse juhtimisel Konguta kool, Jõgevamaa gümnaasium, Nõo põhikool, Tartu Jaan Poska gümnaasium, Tartu Kristjan Jaak Petersoni gümnaasium ning Tartu Kivilinna kool.

„Uuringulaeka” piloteerimine algas 2015. aasta septembris ning lõpeb käesoleva aasta veebruaris. Selle aja jooksul tutvuvad pilootkoolide õpetajad uurimistegevustega, valivad nende seast enda ainetunni jaoks sobivad ning katsetavad neid klassiruumis koos õpilastega. Piloteerimise hõlbustamiseks said pilootkoolide ja projektimeeskonna esindaja kokku ja toimusid kaasava disaini töötoad.

Materjalid ja veebipõhised lahendused toetavad tundi

Kokkuvõtvalt jäid pilootkoolide esindajad projektiga rahule ning ootavad edaspidist tegevust. Õpetajate hinnangul olid projekti materjalid ja veebipõhised lahendused abiks tunni läbiviimisel. Toodi välja, et projektis osalemine muutis tunnid palju põnevamaks.

Õpetajate sõnul tõi projektis osalemine teadusliku lähenemise otse klassiruumi, julgustades püstitatud uurimisprobleemile põhjendatud selgitusi andma ning seejuures arvestama ka uurimistöö eelnevates etappides läbitud tegevust.

Õpilased tõid välja, et „Uuringu­laeka” tunnid olid väga põnevad. Eriti meeldis neile praktiline töö, mille käigus sai ise asju järele proovida, katsetada ja tulemusi omavahel arutada. Tunnid pakkusid palju avastamis- ja äratundmisrõõmu, sest tegelda sai uurimisküsimustega, mille tulemus polnud ette teada.

Haridusprojekt kutsub liituma

Alates 2016. aasta märtsist on kõigil huvilistel võimalik „Uuringulaeka” projektiga liituda. Projektis saavad kaasa lüüa nii üldhariduskoolide õpetajad koos õpilastega kui ka teadlased ja muuseumide ning teadus- ja arenduskeskuste esindajad. Projektis saab osaleda mitmel moel. Üks võimalus projektist osa võtta on koolitustel, mis hakkavad toimuma alates 2016. aasta märtsist. Koolituse käigus õpivad õpetajad õpilaste uurimistegevusi toetama viisil, mis tekitaks neis huvi ja motivatsiooni loodusteaduste ning vastutustundliku teaduse ja innovatsiooniga tegelemiseks.
„Uuringulaegas”

Euroopa 7. raamkava projekti „Uuringulaegas” ehk „Ark of Inquiry: Inquiry Awards for Youth over Europe” juhitakse Tartu ülikooli haridusteaduste instituudist. See on esimene kord, kui Eesti teadlased sellist projekti juhivad. Projekt sai alguse 2014. aasta märtsis ning kestab neli aastat, mille jooksul soovitakse jõuda 23 000 õpilaseni ja koolitada 1100 õpetajat üle Euroopa. Täiendava informatsiooni saamiseks saab uurida projekti kodulehekülge
www.arkofinquiry.eu.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!