Kutseharidus on tulevikku vaatav valik

22. aug. 2016 Kalle Toom Räpina aianduskooli direktor - Kommenteeri artiklit
Kalle Toom.

Kalle Toom.

Juba aastaid on räägitud, et kutseoskustega noori on Eestis vähem, kui võiks, ka tööandjad tunnevad endiselt nende järele suurt vajadust. Kutseharidus on noorele tulevikku vaatav valik ning oma ala asjatundjad tööturul alati hinnatud.

Mitmekülgne väärtus

Kutseoskus on kui „päris asi”: tõeliste oskustega käivad kaasas austus ja lugupidamine, olla hea oma erialal tähendab kindlustunnet ja tagab edu kogu eluks. Lisaks on headel kutseoskustel tugev emotsionaalne külg – oma kätega millegi valmis või korda tegemine pakub rahulolu.

Sellise tundega on hea lõpetada tegus päev ning mõtelda kindlustundega homsele. Sisemist rahulolutunnet võib tunda nii elektrisüsteemi toimima pannud meistrimees kui ka oma kliendi välimuse eest hoolt kandnud juuksur.

Oskustega kodanikud on terve ühiskonna alustala. Head erialaoskused on väärt investeering nii isiklikku kui ka terve riigi arengusse. Ühiskond, riik ja meid ümbritsevad inimesed ei tule toime tegeliku väärtuse loojateta, ilma tootjateta, ka mitte igapäevase eluolu eest hoolitsejateta.

„Õhumüüjatel” on võimalik elus toime tulla, isegi rikkaks saada, kuid riiki sel viisil üles ei ehita.

Kui mingil põhjusel poest enam toiduaineid osta ei saa, siis aiandusoskustega inimene nälga ei sure – ta istutab oma maalapikesele ise kartuli ja kapsa. Nii on ka teiste oskustega, sest ka „õhumüüja” soovib sõita mööda siledaid teid, tahab kasutada nutitelefoni ja kõige kiiremat internetiühendust. Need on paraku asjad, mida teise „õhumüüja” käest osta ei saa, need hüved teeb võimalikuks ainult heade oskustega spetsialist.

Hädavajalikud töökäed

Kas kutseharidus pakub kindlustunnet, et homme olen ühiskonnale sama vajalik kui täna? Kuigi tehnoloogia vähendab üha rohkem vajadust inimtööjõu järele, pole seda protsessi vaja karta. Taoline areng on toimunud juba mitusada aastat ja seda samal ajal inimkonna suuruse mitmekordistumisega.

Nii ei ole ka tulevikus näha, et inimese oskuste järele kaoks vajadus – ühed ametid kaovad, teised tekivad. See viitab asjaolule, et väärtustatud tegijaks saamise alus on õppimine ja areng.

Et olla oma alal väga hea, tuleb pidevalt õppida. See premeerib inimest kolmel viisil. Esiteks on oma ala tippude oskused äärmiselt hinnatud. Teiseks on pidev arenemine oma alal põnev ja lisab motivatsiooni. Kolmandaks kujuneb tipptegijal välja tugev õpiharjumus ja oskus omandatud teadmisi uutele tegevusaladele üle kanda. See skeem tagab kutseharidusega inimesele kindla ja huvitava tuleviku, olenemata õpitud erialast.

Digitehnoloogiad

Kutseharidus ja digitehnoloogiad käivad koos nagu sukk ja saabas. Nii nagu digitehnoloogia on tavaline igapäevaelus, tööstuses, põllumajanduses, aianduses jne, on see tavaline ka kutsehariduses.

Tänapäeval on edukad oma teadmisi ja oskusi pidevalt täiendavad ja ümbritsevaid digitaalseid võimalusi ära kasutavad inimesed. Digivõimalusi saab edukalt ühendada oma erialateadmistega pea igaüks. Näiteks pakub juba praegu seda võimalust kutseõppuritele koolitusprogramm Samsung DigiPass, kus noored kutseõppurid töötavad koos Tallinna ülikooli õppejõududega välja erialase digilahenduse. See näitab, et kutseharidus käib ajaga kaasas ning õpetab välja edukaid oma ala asjatundjaid. Hea kutsehariduse alus on motiveeritud õppija. Õpetaja-meister ja digitehnoloogia suudavad aidata sellise õppija kiiresti väärt oskustega tegijate hulka.

12. septembrini on kutseõppuritel vanuses 1419 võimalus esitada oma erialane digiidee tasuta koolitusprogrammi Samsung DigiPass. Noori ootavad ees põnevad seminarid oma digiidee elluviimisel Tallinna ülikooli õppejõudude käe all. Kandideerima oodatakse kolmeliikmelisi kutseõppurite võistkondi, kellest tublimad saavad auhinnaks Samsung Gear VR virtuaalreaalsuse prillid. Programmi jooksul arendavad noored oma digioskusi, loovad oma digitaalse portfoolio, arendavad rakendusi ja veebilahendusi, saavad esimese Samsungi digipassi ning võimaluse osaleda praktikal Eesti juhtivas ettevõttes ja Samsungis. Lisaks ootavad ees uued sõbrad, lõbusad väljakutsed ja unustamatud kogemused.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!