Archimedes

Iga annet peab märkama!

16. sept. 2016 Tiina Mikk, Sulev Kuuse, Viire Sepp MTÜ Eesti Talendikeskus juhatuse liikmed - 1 Kommentaar

sTihti jäävad andekad lapsed märkamata ja toetamata, kuna teadmised andekusest on sageli varjutatud müütide või stereotüüpidega. Avalikes aruteludes tasalülitatakse andekate laste teema õige sageli elitarismi häbimärgiga. Nii on andekusest saanud justkui häbiasi, millest parema meelega ei räägita, või kui, siis vaid väljapaistvate tippsaavutuste valguses. Paradoksaalsel moel ka siis pigem negatiivses võtmes: Postimehe arhiivist leiate näiteks avalehel ilmunud rahvusvahelise olümpiaadi kajastuse pealkirjaga „Noored matemaatikud jäid medalita”.

Tihti peidab eriline võime end aga hoopis selliste omaduste taga, mida on asjatundmatul otsustajal raske andekusega siduda – olgu see siis õpiraskused, ATH, füüsiline puue vms. Otsige üles Tiina Kangro valus artikkel „Erivajadusega laste hariduses tavaloogika ei tööta” (6. mai ÕpL), kus ta kirjeldab kurdi noormehe arhitektiks sirgumise lugu. Parafraseerides A. Tšehhovit: iga laps on eriline, aga iga andekas laps on eriline erineval moel.

Juunis asutatud MTÜ Eesti Talendikeskus loomise tõukejõud oli suuresti soov tulla appi peredele, kus kasvavad andekad lapsed. Sõltumata lapse andekuse valdkonnast, kerkivad neis kodudes sageli sarnased küsimused. Kuidas toetada lapse arengut kõige paremini? Kuidas aidata tal leida õige ala ja hoida motivatsiooni? Kuidas tulla toime lapse frustratsiooniga „teistsugune” olemise pärast? Kui andekus on meie haridusseaduste kohaselt hariduslik erivajadus, siis mida see tegelikult tähendab? Samasuguste probleemide ees on haridusjuhid, pedagoogid koolides ja lasteasutustes ning ringijuhid huvikoolides. Seetõttu ongi ühenduse laiem eesmärk tõsta teadlikkust andekusest ja mõjutada seeläbi ühiskonna hoiakuid.

MTÜ Eesti Talendikeskus põhikirjaline ülesanne on aidata luua andekatele lastele paremaid arenguvõimalusi kõikjal üle Eesti, sh jagada andekuse psühholoogia ja laste arenguvõimaluste alast teavet, vahendada teadmist ja kogemust mujalt maailmast, nõustada lapsevanemaid, koole ja teisi organisatsioone andekate lastega seotud küsimustes, korraldada seminare ja konverentse, algatada haridusprogramme, viia läbi õppetegevust jne. Soov on luua ka stipendiumifond andekate laste ja juhendajate tegevuse toetamiseks.

Keskuse algatusel tahetakse taastada vahepeal katkenud lapsevanemate ja andekusest sügavamalt huvitatud pedagoogide võrgustiku tegevus ning regulaarselt toimuvate nõustamispäevade traditsioon. Tihti on juba ainuüksi mure ärarääkimisest palju abi. Iseäranis siis, kui rääkida kellegagi, kellel on samasugused mured ja rõõmud, kes mõistab. Nõustamispäevadel vahetatakse kogemusi, eksperdid toetavad teoreetiliste teadmistega.

Tänu hasartmängumaksu nõukogu toele käivitub sel õppeaastal projekt „Märka ja toeta lapse andeid”, mis toob nõustamispäevad Tartusse, Tallinna, Ida-Virumaale, Järvamaale, Saaremaale ja kus keskendutakse ühise nägemuse kujundamisele laste potentsiaali varaseks märkamiseks ning selle süsteemseks toetamiseks pere, lasteaia, kooli ja huviharidusasutuste koostöös.

28. septembril tutvustame Tallinnas toimuval talendikeskuse seminaril ühingu plaane. Ootame avaseminarile meiega kaasa mõtlema inimesi ja organisatsioone, kes hoolivad andekate laste arengust ja mõistavad, et talendid on ühiskonna peavara.

Täpsem info www.facebook.com/eestitalendid/.


Hetkel ainult üks arvamus teemale “Iga annet peab märkama!”

  1. Linda Tamm ütleb:

    Andekas maalaps

    Maakoolimajad ruumikad
    Mis asemele
    Andekate laste laagrid klassid
    Laste jaoks.majad kaunites kohtades
    apikene
    Vohmas kaks korrust lammutatakse
    Tulge moistusele
    Alati oli ruumipuudus
    kasutame ometi noorte ja laste arendamiseks neid kauneid kohti…

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!