In situ ja virtuaalselt: Niguliste peaaltar eri õppeainete keskmes

21. sept. 2016 Elle Lepik „Rode altar lähivaates“ õppematerjalide koostaja - Kommenteeri artiklit
„Rode altar lähivaates”, multimeediaesitluse avaleht.

„Rode altar lähivaates”, multimeediaesitluse avaleht.

Valminud on uus õppematerjal lasteaedadele ja koolidele, mis tutvustab Niguliste peaaltari põhjal maailma tipptasemel teadussaavutusi kaasaegses kunstitööde uurimises ja konserveerimises.

Tallinnas Niguliste muuseumis on lõpusirgele jõudmas 2013.–2016. a kestnud rahvusvaheline projekt „Rode altar lähivaates”, mille käigus uuriti ja konserveeriti Niguliste peaaltari hiliskeskaegset kappaltarit. Hermen Rode meistrikojas 1481. a valminud kappaltar on üks suurejoonelisemaid ja paremini säilinud hiliskeskaegseid altariretaableid kogu Euroopas. Nüüdisaegne kunstiväärtuste uurimine põhineb tihedal valdkondadevahelisel koostööl, siin kohtuvad ja aitavad üksteisel vastuseid leida kunstiajalugu, konserveerimisteadus, infotehnoloogia, füüsika, keemia ja bioloogia. Kunstitöö teaduslikel uuringutel Niguliste muuseumis oli kasutusel nüüdisaegseim tehnoloogia ja õpikodade kaudu kaasatud parimad keskaegse kunsti asjatundjad üle Euroopa. Kolme viljaka aastaga avastati mitmeid muudatusi maalingute aluskihtide joonistustes, analüüsiti värvide koostist ja värvitoonide muutumist, tehti skulptuuride materjaliks olnud puidu aastaringide põhjal dateeringuid jms. Suurema avalikkuse jaoks on tähelepanuväärne interaktiivse multimeediaesitluse valmimine, mille vahendusel saab Niguliste altarit ja ka  Hermen Rode teist silmapaistvat tööd, Lübecki Püha Luuka maalijate ja klaasijate tsunfti kappaltarit detailselt uurida. Veebipõhisest multimeediaesitlusest leiab infot meistritööde ajaloo, teostel kujutatud pühakute ja projektis läbi viidud tehniliste uuringute tulemuste kohta.

Multimeediaesitluse õppetöös kasutamise hõlbustamiseks on koostatud eraldi õppematerjal, mis aitab maailma tipptasemel teadussaavutusi õpilastele vahendada. Ülesanded on koostatud viiele vanuseastmele: lasteaed, I kooliaste, II kooliaste, III kooliaste ja gümnaasium. Igal vanuseastmel on oma rõhuasetus ja teemakäsitlus, õppetegevused on kohandatavad ka ühe astme võrra nooremale või vanemale eale. Veebilehelt on allalaetavad juhendid ja esitlused õpetajatele ning ka õpilaste töölehed. Et tajuda kappaltari suurejoonelisust ja mõjuvõimsust oma algupärases keskkonnas, on soovitatav enne või pärast ülesannete tegemist külastada Niguliste muuseumit.

Koolieelse lasteasutuse jaoks on ülesanded koostatud nädalateema raames tegevuse kaudu, et luua seoseid ja kinnistada õpitut. Esimese kooliastme lapsed otsivad kappaltari põhjal seoseid rahvakultuuris juurdunud tavade-kommetega ja religiooni ilmingutega igapäevaelus. Õppeainetest on töölehe ülesannetesse lõimitud eesti keel ja kirjandus, inimeseõpetus, matemaatika, kunst, (usundiõpetus). Teine kooliaste õpib kunstitööd vaatlema ja sealt ajalooteadmisi ammutama. Lisaks suunatakse õpilasi tegelema üldinimlike väärtuste ja autoriteediküsimustega. Ülesanded lõimivad ajalugu, inimeseõpetust, kunsti, (usundiõpetust). Kolmanda kooliastme ülesanded suunavad meeskonnatööd tegema ning veebikeskkonnast infot otsima ja analüüsima. Töölehe ülesanded lõimivad kunstiajaloo ja usundiõpetuse teemasid. Loomingulise tööna valmib pisiskulptuur, kus õpilased kujutavad iseennast seisva figuurina. Figuurid pannakse kokku klassi ühistööks ning valmib klassiretaabel, omamoodi keskaja võtmes ruumiline klassipilt. Gümnaasiumiastmes uuritakse klassiülese analüüsiva arutluse käigus, kuidas konstrueeritakse ajalugu ehk kuidas ajaloo kohta teavet saadakse ning kuidas ajalookäsitlus võib tehniliste uuringute järel täpsustuda või isegi muutuda. Õpilased käivad Niguliste peaaltari näitel teadlaste jälgedes ning tõlgendavad fotode põhjal uuringutulemusi, et dateerida ja omistada kunstitööle autorlus. Gümnaasiumiastmele on allalaetavad ka Martin Saare koostatud keemia töölehed.

Õppematerjali valmimisele aitasid nõuga kaasa Kalamaja lasteaia õpetaja Tiiu Saimre ja Kuressaare gümnaasiumi ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja Madli-Maria Naulainen.

„Rode altar lähivaates” multimeediaesitluse õpetajamapp on kättesaadav siin.

Õppematerjal valmis Europeana Space’i projekti raames.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!