Matemaatikaõpetajate avalik kiri

23. sept. 2016 Eesti matemaatika seltsi kooli­matemaatika ühenduse aktiiv - Kommenteeri artiklit

Eesti matemaatika seltsi koolimatemaatika ühendus arutas oma aktiivi teabepäeval 10. septembril Tartus Õpetajate Lehes ilmunud artikleid „Kui õnnetus hüüab tulles” ja „E-hindamine tuli selleks, et jääda”.

Matemaatikaõpetajad leidsid järgmist.

  • Eksamite infosüsteem EIS ei sobi praeguses versioonis (lähtume 6. kl tasemetöö toimumise ajast) matemaatika tasemetöö ja eksami korraldamiseks. See sobib vaid arvuti kasutamise harjutamiseks.
  • Praegu pärsib EIS matemaatikas loovat mõtlemist. Matemaatikas tähendab loov mõtlemine erinevaid lahendusviise ja see on ka kehtiva õppe- ja ainekava prioriteet.
  • Tasemetöö eel pole peaaegu võimalust harjutada. Tuttavad on vaid kahe eelmise aasta testid, mille tehniline teostus on erinev.
  • Matemaatika tasemetöös peab rõhk olema ainekavas ettenähtud oskuste ja teadmiste kontrollil, mitte juhiste lugemisel. Digipädevust, infootsingu oskust jms matemaatika tasemetöö ei kontrolli. Neid oskusi saab kontrollida näiteks nutispordi ja teiste ainete testidega.
  • Oleme nõus, et tasemetöö üks osa on põhiteadmiste test, mis viiakse läbi elektrooniliselt. Seda saab EIS-i praeguses versioonis teha. Tasemetöö teine osa (ülesannete lahendamine) peab toimuma paberil. Tuleb tunnistada, et matemaatika on eriline aine, sest tal on oma keel (sümboolika) ja ta kasutab lisaks jooniseid ning graafikuid.
  • 2017. aastal ootavad õpetajad valikuvõimalust: kas teha tasemetöö paberil või arvutis.
  • Hindamine peab olema korrektne. Meie arvates e-versioonis seda käsitsi teha ei saa.
  • Välistame põhikoolieksami arvutis (põhiteadmiste testi mitte).
  • Õpilaste traumeerimine tuleb lõpetada. Õpilased läksid endast välja, kui ei saanud juhistest ja vormistamisnõuetest aru. Eelmise tasemetöö läbitegemine neid ei aidanud, sest selle tehniline vormistus oli teistsugune ning õpetaja oli teema õpetamisel kasutanud teist algoritmi.
  • Koolide tehniline baas on nõrk ning internetiühendus aeglane.
  • Artiklis märgiti, et sel kevadel kasutati e-tasemetöö varianti rohkem kui varasematel aastatel, aga jäeti lisamata, et valikuvõimalust polnudki.
  • Lapsevanemad nõuavad oma lastelt head tulemust, kuid taoliste eksperimentidega ei pruugi see tulla. Kes on süüdi? Ikka õpetaja.
  • Oleme kõigis töörühmades, mis on e-tasemetöö ja e-ülesannete probleemiga tegelnud, toonud välja põhjused, miks matemaatika tasemetöö e-testina EIS-i süsteemis ei sobi. Kahjuks õpetajate ettepanekutega ei arvestata, ehkki kogu planeeritud tegevuse elluviijad oleme just meie – õpetajad. Meie arvamusega mittearvestamine näitab suhtumist matemaatikaõpetajatesse ja matemaatikasse üldse.

Eesti matemaatika seltsi kooli­matemaatika ühenduse aktiiv
(KMÜ juhatuse liikmed ja maakondade ainesektioonide juhid)
(24 allkirja)

 


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!