TARTU ULIKOOL
OPL SUVI

Haridustöötoas võib saada kogu eluks innustava sähvaka

21. okt. 2016 Meeli Parijõgi toimetaja - Kommenteeri artiklit
Mari-Liis Velberg. Foto: Siim Vahur

Mari-Liis Velberg. Foto: Siim Vahur

VAT Teatri haridustegevuste juhil ­Mari-Liis Velbergil on olnud tähelepanu­väärne aasta. Ta kaitses kevadel Tallinna ülikoolis koreograafia bakalaureusekraadi, pälvis pühendunud õpingute eest Mait Agu nimelise tantsu­stipendiumi, tema bakalaureuse­tööd „Carmeni avaldamata kirjad” etendatakse VAT Teatris ning tema juhitud haridustegevused tõid VAT Teatrile hariduse sõbra nominatsiooni.

Kui vaatad teatris etenduse ära, võid hiljem nähtu peale edasi mõelda või ka mitte, arutleb Mari-Liis Velberg: „Teatriskäik võib jääda ainult meelelahutuseks. Teatri haridustöötoad aga on nagu etenduste pikendused, laiem teemakäsitlus. Paljud õpetajad lasevad küll õpilastel etenduste põhjal kirjandeid kirjutada, aga töötuba annab mängulise võimaluse käsitleda lavastuse sotsiaalseid teemasid ning lisaks mõndagi õppida. Enamasti on töötoas kokku põimitud sotsiaalne pool ja oskused, nagu näiteks näidendi kirjutamine, improviseerimine või lavavõitlus. Etendus on kunstiline elamus, töötuba lisab sellele hariva mõõtme. Kunstiline elamus peab liigutama südant, aga töötoas lisandub mõtestatus. Muidugi võib ka töötoas ette tulla liigutavaid hetki.”

Loome koostöös noortega

Töötoad võivad toetada nii akadeemilisi oskusi – näiteks kirjutamistöötuba on abiks lõpukirjandiks valmistumisel – kui ka sotsiaalseid pädevusi ning toimetulekut virtuaalmaailmas, näiteks improvisatsiooni ja foorumteatri töötoas.

Meil on töötubades väga karismaatilised läbiviijad ning kindlasti on väärtus omaette kohtuda huvitava inimesega. Teame, et mõni inimene võib meie elus väga suurt rolli mängida, kui ta ütleb kas või üheainsa lause, mis jääb meid kogu eluks innustama ja mõjutama.

Töötubade eesmärk on innustada. Mitte niivõrd õpetada pooleteise tunniga, vaid pigem süüdata osalejate peades pirnikesi. Põlev pirn on sellepärast hea kujund, et me jagame töötubades omavahel sütitavaid sädemeid. Meie anname noortele ja noored meile. Üks asi on noorte ettevalmistus etenduseks ja nii-öelda järelmõtestus, teine, et meie lavastused ja näidendid oleksid noortepärased ja noori puudutavad. Soovime, et noored saaksid öelda, millised on nende lood ja mis teemad neile korda lähevad. Testime seda nende peal nii näidendi kui ka lavastuse loomise etapis. Meil on kujunenud ajapikku ka sõberkoolid, kes käivad etendusi vaatamas ja dramaturgiga kohtumas, et analüüsida, kas teemad kõnetavad, kas keelekasutus on tänapäeva noorte pärane. Eesmärk on luua dialoogis noortega puudutavat teatrit, nagu kõlab ka VAT Teatri reklaamlause.

Olen kindel, et töö teatri haridustöötubades paneb idanema seemneid, millest võrsuvat alles tulevikus näeme. Kunagi tuleb keegi tänaval vastu ja ütleb, et siis ja sealt töötoast ta selle mõtte sai. Minu endaga koolipõlves just nii läkski – tänu Margo Tederi juhendatud teatriringist saadud innustusele hakkasin ka ise tegelema aktiivselt foorumteatriga ja edaspidi haridustegevustega. Nüüd töötan juba aastaid nii õpetajate kui ka noortega ja teatris.”

Ka õpetajas on peidus mängu armastav laps

Rahvusvahelised projektid on meie haridustegevusi palju edasi arendanud. Haridustöötoad saidki alguse rahvusvahelise noorele vaatajale suunatud Plat­form 11+ projektiga. Kuna kõik selles osalevad teatrid teevad noortega koostööd, oleme saanud neilt nii palju innustust kui ka kaasamisnippe. Üle Euroopa peetakse õpilaste teatritegemisse kaasamist oluliseks. Rahvusvaheline koostöö on lisanud kindlust, et teeme õiget asja.

Töötube teeme ka õpetajatele. Õpetajate töötoad on praktilised ja rakenduslikud, kuid nende uus kirjutamistöötuba „Tähelepanu, valmis olla, kirjuta!” annab vahelduseks võimaluse lihtsalt oma loovust nautida ja mängida, pideva mõtlemise asemel, kuidas hiljem kasutada omandatut töös õpilastega. Ka õpetajas on peidus laps, kes tahab mängida.

Töötubades on olnud palju hästi ägedaid tõelise jagamise hetki, kus keegi ütleb välja midagi, mis jääb kauaks kõlama. Näiteks tuli lavastuse „Netis sündinud” pealkiri töötoast. Üks poiss ütles järsku, et aga ta ju ongi netis sündinud. Iga kord ei pea dramaturg välja mõtlema geniaalset näidendi pealkirja, vaid selle annavad hoopis noored. Noori tuleb kuulata. Neil on palju öelda ja tänapäeva noored on igas mõttes tohutult nutikad.

Mis nipiga saab noored töötubades avanema, usaldama teisi ja iseennast? Kindlasti on kõigil läbiviijatel selleks omad nõksud. Ma arvan, et võti on eelkõige töötubade läbiviijate endi avatuses. Neid huvitab siiralt õpilaste arvamus. Nad loovad noortega dialoogi ega anna nende arvamusele hinnangut „õige” ja „vale”. Kontakti saada aitavad ka mängud ja mängulisus, mis loob vabastava õhkkonna.

Töötoas ei lahenda pooleteise tunniga kõiki maailma probleeme, aga kellelgi tekib seal lootus, noored muutuvad vabamaks. Keegi lahkub töötoast säravate silmadega või tuleb küsima, kust saab lisainfot või kus on võimalik näiteks lavavõitlust edasi õppida. Kas või liikumise töötoas – kui esimeste harjutuste ajal mõtlen, kuidas me liikuma saame, siis lõpuks tantsivad kõik. Üllatav, mida kõike jõuab teha pooleteise tunniga.

Uus, liikumise töötuba „Lugu liikumises ja rütmis” kasvas välja minu bakalaureuselavastusest „Carmeni avaldamata kirjad”. Teeme rütmika- ja liikumisharjutusi ja arutame, kuidas rääkida lugu rütmi ja liikumise kaudu. Tantsin ka ühte tantsu „Carmeni avaldamata kirjadest”. Etendust ennast tuleb veel neli korda ja ei tea, kas seda kunagi rohkem teeme. See sobiks õpetajatele vaatamiseks küll – seal on naiseliku väe teema.

Märksõna „koosloomine” on oluline ka tulevikus. Oleme avatud õpetajate ja õpilaste ettepanekutele, millised töötoad ja haridustegevused veel vajalikud võiksid olla.”

 


HARIDUSE SÕBRA NOMINENT VAT TEATER

  • VAT Teater on andnud olulise panuse teatri ja laiemalt kultuuri jõudmiseks laste ja noorteni. Teater on liitunud heategevusprojektiga „Aitan lapsi”, tänu millele saavad kultuurielamusi nautida ka vähekindlustatud perede ja lastekodude lapsed. Lisaks tegutseb teater tihedas koostöös Drakadeemia erakooliga, mis ainukesena Eestis pakub näidendite kirjutamise kursusi, samuti loovkirjutamiskursusi.
  • Teatri haridustegevused hõlmavad töötubade korraldamist, kusjuures valitud töötuba saab kutsuda kooli tavapärast koolipäeva rikastama. Töötoad on mõeldud nii õpilastele kui ka õpetajatele ja nende valik on lai (improvisatsioon, foorumteater, näidendi kirjutamine jms).
  • Teater kutsub õpetajaid külla nii tasuta etendustele kui ka töötubadesse, et õpetaja saaks veenduda, kas üks või teine etendus või töötuba tema klassile sobib. VAT Teatri hariva tegevuse taga on oma tööd suure südamega tegev teatriinimeste meeskond.
Allikas: HTM

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!