Soome 2

Noortel on jalg äriilma ukse vahel

16. dets. 2016 Sirje Pärismaa toimetaja - Kommenteeri artiklit
Äriideede arendamise programmi „Starter” võidutiim MoleQL koos žüriiliikmete Jamie Dunni ja Dea Martinjonisega.

Äriideede arendamise programmi „Starter” võidutiim MoleQL koos žüriiliikmete Jamie Dunni ja Dea Martinjonisega. Foto: Tartu Ülikool

 

TÜ ideelabori äriideede konkursil „Kaleidoskoop” osalenud meeskonnad. Foto: Tartu ülikool

TÜ ideelabori äriideede konkursil „Kaleidoskoop” osalenud meeskonnad. Foto: Tartu ülikool

Äriideede arendamise programm „Starter” lõpetas 2016. aasta suurejooneliselt – 130 noorte meeskonnaga, mis on loodetust oluliselt rohkem. Õiguse võidelda parima tiitli eest finaalis sai ainult kuus parimat. 9. detsembril Tartus ärifestivali sTARTUp Day raames toimunud heitluses osutus parimaks Tallinna tehnikaülikooli võistkond MoleQL.

Rebimine oli väga tihe. Tipp­ekspertidest rahvusvahelise žürii ees tuli üles astuda kaheminutilise liftikõnega. Viie minuti jooksul pommitas žürii võistkonda küsimustega. Pinget lisas 2700 osalejaga ürituse mastaapsus.

Võitjaks pärjatud MoleQLi uue põlvkonna haridustehnoloogiline platvorm ühendab endas nii liitreaalsuse kui ka 3D-animatsiooni, võimaldades kogeda keemia õppimisel toimuvaid protsesse. Tulevikus plaanib meeskond laiendada platvormi ka teiste ainete õppimisele, nagu matemaatika, füüsika ja geograafia.

Peaauhinnasaaja läheb Brüsselisse, noorte innovaatorite Euroopa võistlusele ja MoleQL haridustehnoloogia esindajana sobib sinna kõige paremini,” lausus žürii liige Dea Martinjonis. „Nad on jõudnud võistkondadest kõige kaugemale: testinud ärimudelit ka laste peal, kliendidki peaaegu olemas.”

Äriidee tekkis kevadel, kui võistkonda kuulunud Roksolana Sliusaril tuli õele keemiat õpetada ja ta mõtles, kuidas seda huvitavamaks teha. Praegu esitles võistkond ilma tuleta toimuvat põlemisreaktsiooni, kuid plaan on teha teisigi katseid.

Virtuaalselt reaktsioone maha mängida on ohutum ja odavam kui pärislaboris,” rääkisid töörühma liikmed Raiko Suits ja Roman Gorislavski. „Selliseid tehnoloogiaid on maailmas ka mujal kasutatud, aga õppevaldkonda need alles jõuavad.”

Kavas on läbirääkimised õppekirjanduse tegijatega, et õpilane saaks õpikust telefoni abil vaadata, kuidas reaktsioonid sünnivad. Kolmemõõtmelisus annab palju juurde.

Võit tähendab meile uusi kontakte, tunnustust ja võimalust kiiremini areneda,” märkisid Suits ja Gorislavski.

Droonid ja pinalid

Lõppvõistlust jälginud „Starteri” programmijuht Piret Arusaar kiitis võitjaid: uuenduslike lahenduste rakendamisel muutub õppimine interaktiivseks protsessiks, mis ei ole enam igav, vaid täis põnevust ja uudseid kogemusi.

Põnevaid ja uudseid kogemusi pakkusid teistegi finalistide äriideed. Näiteks võistkond Avionica kompaktne transpon­der võimaldab tulevikus droone õhuruumis ilma luba taotlemata lennutada. Triple­case valmistab kolme sektoriga pinaleid ja kotte, kuhu saab paigutada nutikalt ja süsteemselt kõik oma toimekaks päevaks vajaliku, kirjatarvetest joogipudelini. SWAP Bikes pakub soodsat rattarenditeenust, Karu Kaader teeb motospordi videoid. Tutor­Friend ulatab abikäe noortele, kes vene keele õpingutega kimpus.

Pakume õpilaselt õpilasele suhtlust, meil on taskukohased hinnad ja Facebooki kaudu saab õpetajat tellida,” tutvustas Aiki Laaneots, kelle sõnul andiski äriideeks tõuke tema enda kehv vene suhtluskeele oskus, kuigi seljataga on kaheksa aastat õpinguid.

Võistkonna liige Elizabeth Truve kiitis Tartu ülikooli ideelabori „Starteri” programmist saadud teadmisi äriplaani, turunduse ja disaini kohta, samuti uusi tutvusi. Paljud mentorid on rahvusvahelise taustaga.

Piret Arusaare sõnul on õpilastel ja tudengitel neljakuulise programmi jooksul võimalus arendada oma äriidee läbimõeldud ärimudeliks, saada kogemus meeskonnatööst ning selle juhtimisest. Kaasatud on Eesti parimad koolitajad, praktikud otse tööpõllult. Lisaks on programmiga liitunud üle 50 mentori üle Eesti, kelle näpunäidete, tagasiside ning kontaktvõrgustiku toel on võimalik äriideele täiendavat hoogu anda. Programm lõpeb võistlusega, mis annab noortele hea esinemiskogemuse, võimalik on võita väärt auhindu.

Näiteks sügissemestri võitja Tartu ülikooli ideelaborist sõidab Soome, et võtta mõõtu rahvusvahelisel liftikõnevõistlusel otse jääaugus,” lausus Arusaar. „Lisaks heale äriideele ja esitlusoskusele nõuab see tugevat meeskonnavaimu ning hulljulgust proovida uusi väljakutseid.”

Starteri” programmi juhivad kolm ülikooli: Tartu ülikool (STARTERlab), Tallinna tehnikaülikool (STARTERtech) ja Tallinna ülikool (STARTERcreative). Seega on võimalik programmis osaleda nii Tartus kui ka Tallinnas, lisaks toimusid sügisel regionaalsed programmid Võrumaal ja Pärnus.

Lõppfinaali Tartusse pääses igast ülikoolist kaks parimat võistkonda.

„„Starteri” programmis omandatud teadmised, kogemused ja esinemisjulgus annavad noortele nii ettevõtluses kui ka elus läbilöömiseks vajaliku vundamendi,” rääkis Arusaar. „Väga oluline on inspireeriv eeskuju, olgu selleks siis sõber või õpetaja. Ka „Starteri” programmis on nii juhendajatel, õpetajatel kui ka mentoritel täita äärmiselt oluline roll – innustava hoiaku, valdkondlike teadmiste ning kogemuste pakkumine noortele on kiirelt nakkav. Oleme seda sageli kogenud. Ka MoleQLi liige Roksolana Sliusar ütles, et „Starter” annab noortele suurepärase võimaluse, on hüppelaud edaspidiseks.”

Kaleidoskoobil” koolidki

Enne kui kuus „Starteri” finalisti omavahel mõõtu võtsid, astusid samal laval üles kümme parimat võistkonda, kes osalesid „Kaleidoskoobil” – Tartu ülikooli ideelabori äriideede lõppvõistlusel. Nad olid endale pääsme lunastanud neljakümne võistkonna seas.

Ideed olid taas kord väga eripalgelised, lastele suunatud hambatervise mobiilirakendustest kuni biolagunevate disainprügikastideni. Parimate väljaselgitamisel hinnati nii idee rakendatavust, uudsust, võistkonna kompetentsust kui ka üldist vaimsust.

Kaleidoskoobi” parimad olid Triplecase, kes pääses ka „Starteri” lõppvõistlusele, ja Festera. Festera toodab uudseid, loodussõbralikke ja stiilseid mikroobsel toimel biojäätmeid lagundavaid prügikaste, mis sobituvad hästi nii moodsasse linnakorterisse kui ka taaskasutust väärtustavasse maakodusse.

Festera liikmed on Hugo Treffneri gümnaasiumi 11. klassi õpilased. Äriidee sündis õhtul, kui ühe meeskonnaliikme ema palus prügi välja viia ja väsinud noormees mõtles, et selleks võiks olla mingi teine moodus. Noori ajendas ka soov keskkonda säästa.

Kevin Reisenbuk, Kris-Robin Sirge ja Sandra Võsaste on tänulikud oma kooli uurimistööde ja õpilasfirmade juhendajale Ülle Seevrile ning mentor Jürgen Jürgensonile, kes õpib 12. klassis, on samamoodi teinud õpilasfirmat ja nüüd tegutseb juba n-ö päris firmas; samuti on aidanud Tartu loomemajanduskeskus.

Tahame hakata ka plastikut lagundama, Jaapanis on bakterid juba välja töötatud,” ütles Reisenbuk. „Tänase päeva jooksul oleme aru saanud, et ettevõtlus on lahe, soovitame soojalt kõigile.”

Kümmekond inimest avaldas pärast esitlust soovi tellida Festera prügikasti.

Noored plaanivad osa auhinnarahast kulutada toote patenteerimisele.

Kaleidoskoobi” finalistide seas oli teinegi kooliõpilaste võistkond – Jätsu pälvis TÜ heade mõtete klubi eriauhinna. Jätsu liikmed on kaksikud Benedikte ja Henri Petrutis, kes valmistavad oma talu kitsede piimast Eesti esimest kitsepiimajäätist.

Eelmisel aastal tegime õpilasfirma, kohvikus istudes mõtlesime, et Eestis pole sellist toodet, võiksime augu ära täita,” meenutasid õde-venda. „Juhendaja Epp Vodja oli hästi toetav, aga ei teinud meie eest midagi ära. Otsisime ikka ise asutusi, kellega koostööd teha.”

Aidanud on nii Premia kui ka maaülikooli mikromeierei ja mentor Hannes Mootse.

Piret Arusaare sõnul näitab koolinoorte edukas osalemine „Kaleidoskoobil”, et õpilasfirmade programm on tugev ja sealt tulevad inspiratsiooni saanud noored, kes suudavad tudengitega konkureerida.

 


OSALE „STARTERI” PROGRAMMIS

Järgmisel aastal on taas kõigil üld-, kutse- ja kõrghariduse õppuritel võimalik osaleda „Starteri” programmis. Täpsema info programmi kohta ning kontaktid leiab koduleheküljelt
www.starteridea.ee.

Huvi korral võib võtta ­ühendust „Starteri” programmijuhi Piret Arusaarega (piret.arusaar@ut.ee).


 

Starteri” programm on osa programmist „Ettevõtlikkuse ja ettevõtlusõppe süsteemne arendamine kõigil haridustasemetel”, mida toetatakse Euroopa Liidu Euroopa sotsiaalfondist.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!