2017. aasta kevadel kaob matemaatika riigieksamitest ühisosa

20. jaan. 2017 Deivi Taal SA Innove matemaatika peaspetsialist - 1 Kommentaar
Deivi Taal

Deivi Taal

Aastal 2011 jõustus uus õppekava ja matemaatikat hakati õpetama kahe eri õppeainena. Iga gümnaasiumiõpilane sai 10. klassi astudes võimaluse valida, kas ta soovib õppida kitsast või laia matemaatikakursust.

Nende kahe õppeaine kursuste arv ja ka sisu erinevad oluliselt. Kitsas matemaatikakursus on mõeldud eeskätt õpilastele, kes soovivad pärast gümnaasiumi lõpetamist jätkata õpinguid või alustada tööelu erialal, kus matemaatikal ei ole olulist tähtsust, lai kursus aga vastupidi: neile, kes soovivad jätkata õpinguid aladel, kus reaalained on olulised.

2014. aasta kevadel rakendati uut riigieksamite süsteemi ja toimusid esimest korda vastavad matemaatika riigieksamid. Eksamitööde koostamise üheks lähteülesandeks oli, et nii kitsa kui ka laia matemaatikakursuse eksamitöös on 50% ülesannetest analoogilised. Kõrgkoolidel soovitati uute üliõpilaste vastuvõtmisel kasutada matemaatika riigieksamite ühisosa ülesannete tulemust.

Kõikidele gümnaasiumilõpetajatele muutus matemaatika riigieksam kohustuslikuks. Riigieksam loeti sooritatuks, kui eksaminand sai vähemalt ühe punkti sajast võimalikust.

Miks loobutakse?

Muutused meie igapäevaelus toimuvad kiiresti ja kõik vajab pidevalt uuendamist. Nii on see ka 2014. aastal rakendatud riigieksamite mudeliga. On teada, et riigieksamite ettevalmistamisele ja läbiviimisele järgneb põhjalik tulemuste analüüs. Eksamite eesmärk on anda riigile infot hariduspoliitiliste otsuste tegemiseks ja kui on ilmseid märke vajadusest midagi muuta, siis seda ka tehakse.

Kolme aasta põhjalikud analüüsid ja õpetajatelt saadud tagasiside on näidanud, et ühisosa oma algset eesmärki ei täida. Võib isegi öelda, et ühisosa ülesanded mõjutavad kunstlikult eksami sisu ning eksamitulemused ei näita täies mahus eksaminandide (õpitud matemaatikakursusele vastavate) teadmiste ja oskuste taset. 2016. aasta lõpus otsustati alates 2017. aasta kevadest matemaatika riigieksamites ühisosa ülesannete kasutamisest loobuda.

Ka edaspidi on siiski võimalik laia ja kitsa matemaatikakursuse eksamitulemusi omavahel võrrelda. Selleks seotakse eksamitulemused järgnevalt:

  • koostatakse planeeritavate eksamitööde ülesannetega analoogsed ülesanded;
  • ülesanded komplekteeritakse teemapõhiselt, st ühes eeltesti komplektis on üks kitsa ja üks laia matemaatika eksamile vastav ülesanne;
  • üks õpilane lahendab kaks erinevat, aga sama teemavaldkonna ülesannet.

NB! Kui sama õpilane lahendab erinevaid ülesandeid, siis sooritusprotsentide erinevus näitab ülesannete raskuste erinevust.

Ülesannete raskuste erinevuse kaudu arvutatakse kogu eksamitöö raskuste erinevus.

Kui eeltestimisel osalevad õpilased lahendavad eespool nimetatud ülesannetele lisaks veel kolmanda ülesande, mis on sama teemavaldkonna kohta, aga pärit eelmise aasta eksamist, siis on võimalik võrrelda eri aastate testide raskuste erinevust. Samal ajal lingitakse konkreetse aasta ülesanded.

Seega, kui seni näitas skaalade nihet kitsa ja laia matemaatikakursuse riigieksamite tulemuste vahel analüüs pärast eksameid, siis nüüd peaks seda tegema eeltestimine kui riigieksamite ettevalmistusprotsessi vältimatu osa.

Riigieksamid 2017

2017. aasta kevadeks valmistatakse ette kaks eksamitööd: kitsa ja laia matemaatikakursuse oma. Mõlemas on vaid selle õppeaine ainekavas toodud oskustele ja teadmistele vastavad ülesanded. Analoogilisi ehk ühisosa ülesandeid eksamitöödes enam ei ole, kuid see ei tähenda, et eksamitöödes ei võiks olla ühe ja sama teemavaldkonna ülesandeid.

Eksamitöö ülesehitus, ülesannete arv, punktijaotus, lahendusaeg jm ei muutu. Tulevased eksaminandid valisid 20. jaanuariks just selle eksami, mis nende tulevikku silmas pidades on kõige õigem.


Hetkel ainult üks arvamus teemale “2017. aasta kevadel kaob matemaatika riigieksamitest ühisosa”

  1. tiina ütleb:

    Selline ebamäärane ja mittemidagiütlev jutt. Tundub, et seda ühisosa ei tehta seepärast, et nii on lihtsam eksamit koostama, ei pea jälgima seda nn ühisosa lubadust. Ja korraliku eeltestimise suhtes olen vist ka väga pessimistlik. Kõige õigem oleks see matem riigieksam üldse ära kaotada. Kas selline aeg tuleb ka kunagi?

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!