Teadusharidus

Kumusse kaasaegset kunsti avastama!

28. apr. 2017 Anu Lüsi Kumu haridustöö kuraator - Kommenteeri artiklit

Tallinna ühisgümnaasiumi 10. klassi õpilased 4K-meetodil muuseumitunnis „Haprus on vaprus”. Foto: EKM

 

Muuseum kui õpikeskkond pole ammu enam uudis – üle kahekümne aasta on Eesti kunstimuuseumi kõikides filiaalides tehtud aktiivselt tööd eri sihtgruppidega.

Kumus tegeleb sellega Kumu hariduskeskus, kes koostab näitusele haridusprogrammi, mis tähendab haridusasutustele, aga ka laiemale publikule suunatud haridustegevuse kava. Haridusprogrammi alla kuuluvad lisaks loengutele, ekskursioonidele ühe osana ka muuseumitunnid, mille lahutamatuks osaks on aktiivõppemeetodid.

Vahetuvate näituste haridusprogrammi kuuluvad ka kaasaegse kunsti näituste muuseumitunnid, mille olemasolu on Kumus alati tagatud. Kuna kaasaegne kunst on oma olemuselt väga mitmekülgne, saab seda hästi kasutada õppeainete lõimimisel. Selleks on õpetajatel hea enne muuseumitunni valimist tutvuda muuseumitunni õpiväljunditega ning vaadata, ehk on võimalik ühendada õppekäik mitme õppeaine raames. Kui kooli kunstitundide piiratud arvu tõttu koolis põhjaliku kaasaegse kunsti käsitluseni ei jõua, siis ongi hea tulla Kumusse õppekäigule, et saada kogemus vahetult kunsti keskel. Ei pea ootama gümnaasiumini, sest lapsed, kes on harjunud kaasaegse kunstiga juba varases eas, on vabad eelarvamustest ning hiljem mõjub kaasaegse kunsti näitus nende jaoks loomuliku ja mõistetavana.

Kaasaegse kunsti muuseumitundides on rõhk aktiivsel dialoogil, mis kutsub lapsi kaasa rääkima ja mõtlema – oma arvamust avaldama. Suunatud diskussioonis arvestatakse osaliste arvamustega ning jagatakse olulist informatsiooni. Sel põhimõttel toimib Kumus endiselt ka 4K-meetod – Kumu kaasaegse kunsti küsimuste kaardid. Selle meetodi puhul töötatakse avatud küsimustega, millele vastamiseks piisab igaühe isiklikust kogemuspagasist. 4K-meetodil muuseumitundi soovitame valdavalt gümnaasiumiklassidele, aga ka täiskasvanutele. Miks mitte tulla näitusest huvitatud õpetajatel seda meetodit ise proovima ning oma ideid kolleegidega jagama.

Sel kevadel soovitame tulla kaasaegset kunsti avastama näitusele „Anu Põder. Haprus on vaprus”. Näitusega kaasnevad kaasaegse skulptuuri olemust avavad muuseumitunnid alates lasteaiast kuni gümnaasiumini, mis kestavad suvevaheajani. Koos tunnijuhiga uuritakse, milliseid meeli Anu Põdra teosed puudutavad ja millistest tunnetest nad meile räägivad. Nii töölehe kui ka materjalinäidiste abil tuvastatakse teoste materjali ning mõtiskletakse seoste üle, mida nad meis esile kutsuvad. Tundi lõpetavas loovtöös kasutatakse hapraid materjale tunnetusliku skulptuuri loomiseks, millest valmib kõigi osalenute ühisinstallatsioon. Seni on väga hea tagasiside senistele muuseumitundidele olnud see, kui osalejad tunni lõpus ei märkagi, et aeg on läbi, ning jätkavad näituselt inspireeritud töötuba entusiastlikult seni, kuni oma töö valmis saavad.

Gümnaasiumiklassid saavad valida, kas tulla saali- ja ateljeeosaga kombineeritud muuseumitundi või ainult saaliosaga tundi. Viimases osalejad loovad rühmatööna tõlgenduse teosest, mida nad pärast ka oma klassikaaslastele tutvustavad.

Lisainfo muuseumitundide kohta kumu.ekm.ee.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!