Praktikandid vajavad asjatundlikku tuge

31. mai 2017 Tuuli Hiiesalu TÜ haridusteaduste instituudi kommunikatsioonispetsialist - Kommenteeri artiklit

Sellel õppeaastal käis praktikal 206 Tartu ülikoolis lasteaiaõpetajaks õppijat. Osa neist olid pabistavad tudengid, aga leidus ka enesekindlusest pakatavaid noori.

Tartu ülikooli haridusteaduste instituudi aula ühel pärastlõunal: naine roomab toolide all ja karjub. Mitte enam esimeses nooruses mees hüppab ringi ja nõuab teise mehe tähelepanu, kes parajasti vestleb tõsistel lastekasvatusteemadel kolmanda mehega. Vahepeal muutub mustas riietuses nelik päris pööraseks – tantsitakse, räägitakse läbisegi arusaamatus keeles –, siis jälle rahunetakse ja istutakse toolidele. Kõike toimuvat jälgib tähelepanelikult hulk lasteaiaõpetajaid.

Lasteaiaõpetajateks on praktikantide juhendajad, neli pöörast tegelast on luguteatri näitlejad ning käimas on tulevaste lasteaiaõpetajate praktikajuhendajate tagasisideseminar.

Pabistavad tudengid

Seminari avas koolieelse lasteasutuse õpetaja õppekava programmijuht Airi Niilo, kes tegi kokkuvõtte nii juhendajate kui ka praktikantide tagasisidest. Juhendajad ootasid praktikale head ja aktiivset kuulajat, suhtlejat, kes suudab kiiresti kontakteeruda, on loov, loominguline, rõõmsameelne ja lisaks kõigele oskab näidelda, mängida, laulda, tantsida, on pädev infotehnoloogias ja omab avarat maailmavaadet.

Luguteatrile esitamiseks pakutud lood näitasid, et praktikal käis nii pabistavaid tudengeid kui ka enesekindlusest pakatavaid tudengeid. Kui üks ei leidnud õiget hääletooni, et paluda lapsel tool maha panna, siis teisel oli häält piisavalt, et anda nõu ka oma juhendajale.

Praktikandid hindasid omakorda juhendajates toetust, töökust, tarkust, sõbralikkust ja rõõmsameelsust. „Nad on suurte kogemustega, jagavad vajadusel häid soovitusi, peavad põhjalikke vestlusi ja lohutavad, kui kõik ei õnnestu,” andsid praktikandid tagasisidet. Tudengid olid rahul koostööga ja juhendajate kannatlikkusega oodata õppija avanemist, kuid tahaksid näha veelgi rohkem mitmesuguseid tegevusi ning saada konstruktiivsemat tagasisidet.

Teadlikum juhendamine

Sellel õppeaastal käis praktikal kokku 206 Tartu ülikoolis lasteaiaõpetajaks õppivat tudengit. Praktikante juhendas 62 õpetajat, üheksa koordinaatorit ja neli metoodikut. Esimest aastat praktikanti juhendanud Võhma lasteaia õpetaja Külliki Murumaa märkis, et õppis aasta jooksul praktikanti paremini märkama ja kuulama. „Juhendaja roll paneb ka ennast tähelepanelikumalt kõrvalt jälgima ja analüüsima, tuleb osata vastata küsimustele ning oma tegevust täpsemalt põhjendada,” rääkis Murumaa.

Soinaste lasteaia õpetajal Terje Ertelil on ka varem praktikante olnud. Tema arvates vajab praktikant, aga ka noor õpetaja, et keegi ta lihtsalt ära kuulaks. „Praktikandid teavad küll, mida ja kuidas peab tegema, aga pole endas kindlad ja siis tulevadki juhendajaga rääkima. Sa noogutad, ütled, et tee seda ja sellest piisab, rohkemat polegi vaja,” rääkis Ertel oma kogemusest. Kui noored ongi pisut ujedad, siis tuleb anda neile aega areneda.

Nii Murumaa kui ka Erteli sõnul on aasta juhendamist muutnud neid enesekindlamaks. Paremini on hakatud mõistma juhendaja rolli ja seetõttu on juhendamine muutunud teadlikumaks ning eesmärgipärasemaks. Ennast noortega võrreldes tõid juhendajad välja, et nemad polnud omal ajal nii nutikad. Praegu on noortel tänu internetile väga palju võimalusi ammutada ideid, vanasti tuli kõik ise välja mõelda.

Kui tulevasele noorele õpetajale nõu anda, siis Erteli arvates tuleks jääda iseendaks, aga kuulata ka teisi. Oma miski peab jääma. Murumaa nõustub, et noor õpetaja peab olema omanäoline, kuid soovitab iga juhendaja juurest nokkida välja parimad ivad.

Tagasiside aitab

Niilo sõnul aitab praktikajuhendajatelt kogutud info planeerida neile paremini uusi täiendusõppe koolitusi. Koostöös õpetajate täienduskoolitus- ja kutseaasta keskuse juhataja Anne Raamiga on juba läbi viidud kaks lasteaiaõpetajatest praktikajuhendajatele mõeldud koolitust (refleksioon ja tagasisidestamine koolieelse lasteasutuse õpetaja töös praktika juhendajana, tegevuste vaatlus ja analüüs), mis aitavad mõtestada praktika juhendaja rolli.

Raami sõnul on just tagasiside andmine keeruline ja mitmekihiline. Et jõuda tegevuse kirjeldusest analüüsini, tuleb näha vaeva ja noorega koostööd teha. „Juhendaja peaks aitama asjadest aru saada, etteütlemisest ja -tegemisest pole kasu,” märkis Raam. Refleksiooni puhul ollakse sageli aga üllatunud, kui palju võimalusi selleks on.

Õpetajatele mõeldud koolitused peaksidki lähtuma õpetajatelt saadud tagasisidest. „Koolituste planeerimine ja organiseerimine peab olema õppeasutuste ja ülikooli koostöö,” märkis Raam.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!