Õpetajate Leht

Kärdlas on avatud uus kohvik

28. okt. 2017 Tiia Palmiste Kärdla põhikooli 6.a klassi juhataja - Kommenteeri artiklit

Millal siis lugemist serveeritakse?

Laste lugemishuvi saab edendada ka kohvikus.

Tänane hariduskäsitus pakub õpilastele lisaks traditsioonilistele õpiviisidele mitmeid lisavõimalusi, mille käigus liigutakse koolimajast välja ning õppimisse on kaasatud eri ametialade esindajad. Pikka aega on kooliga toredat koostööd teinud meie raamatukogu, muuseum ja loodushariduskeskused. Aasta ringi pakutakse õpilastele haridusprogramme ja teematubasid ning kui õpetajal on tekkinud mõte minna klassiga õppekäigule, tullakse lahkesti vastu ka väljaspool kindlaks määratud programme. See on õpilastele tore vaheldus ja ühtlasi väga vajalik õppimisviis.

Esimest korda uues kohvikus

Tõeliselt suure elamuse osaliseks saime 17. oktoobril Hiiu valla raamatukogus, kui külastasime klassiga raamatukohvikut Sulg ja Silm. Emotsioonid ja reklaami vahvast kohvikust tõi meie majja 5.a klassi õpetaja Merike Heinsoo, kes oma lastega esimesena kohvikus käis. Õpetaja Merikese ja tema õpilaste muljed olid sütitavad ning tekitasid soovi kohvikuelamusest osa saada. Eelreklaam oli õigustatud, sest nii erilisse kohvikusse polnud mina varem sattunud. Valgete linadega kaetud lauad valmis serveerimiseks, pilkupüüdev menüükaart iga külastaja jaoks, vaikne muusika, rõõmsates põlledes kohvikuteenindajad, täidetud kandikud … Mõtlesin, et olen sattunud muinasjuttu. Menüü oli kolmekäiguline ja einestamise järel sai igaüks valida oma lemmiku. Väljavalitu rändas koolikotis koju ning seda tutvustame kogu klassile järgneva pooleteise kuu jooksul. Igaüks tahab ju oma lemmikrooga kaaslastele esitleda ja temaski isu tekitada! Sest otsekui ütleb kohvikureklaam menüükaardil: „Nagu toidu maitsmiseks piisab väikesest suutäiest, nii piisab raamatu puhul isu tekitamiseks mõnest leheküljest.”

Nüüd on aeg lugejale selgitada, millise kohvikuga tegemist on. Selles kohvikus on menüü sümboolne. Nii eelroog, põhiroog kui ka magustoit koosnevad raamatutest. Kohvikuteenindajateks on raamatukogutöötajad, kes kannavad suurtel kandikutel road raamatute näol laudadele. Iga lauasviibija tutvub saadud raamatuga ja teeb menüükaardil vastava roa leheküljele vajalikud märkmed. Sel moel jõuab iga külastajani kolm raamatut ning kogu menüükaart saab täidetud. Seejärel valib külastaja saadud kolme raamatu hulgast ühe, mis teda enim kõnetas, ja laenutab selle lugemiseks. Valitud raamatust saab ühtlasi kirjanduse õppematerjal, sest läbilugemise järel tutvustatakse seda klassikaaslastele ning teenitakse hinne. Ettekande lisaeesmärk on kaaslastes oma raamatu vastu huvi äratada.

Tagasiside on väga positiivne

Raamatukohviku idee on tuua lapsed raamatutele lähemale ning teha kooliga koostööd laste lugemishuvi säilitamisel. Lisaks saab õpilane kohvikust kaasa lisateadmisi ja eluks vajalikke oskusi. Kasutatakse terminoloogiat, mis rikastab ja korrastab laste sõnavara. Erilisel moel tuleb lastele väga lähedale ka teeninduskultuur, sest kui kohvikuteenindajaks on kehastunud tuttav raamatukogutöötaja, paneb see lapsi rohkem süvenema ja detaile märkama. Kogu tegevuse jaoks on tekitatud tõelise kohviku miljöö, mis tuletab lastele meelde, kuidas kohvikus käituda ning millist etiketti seal järgida.

6.a klassi õpilastele oli raamatukohvik tõeline üllatus ja tagasiside tuli väga positiivne. Raamatukogutundides oleme ju ikka käinud, aga seekordne oli midagi täiesti uut ja teistsugust ning avaldas muljet. Kiideti huvitavat raamatuvalimise põhimõtet ja raamatute nimekirja, märgiti teadmisi lauakatmisest, menüüst, teenindusest. Soe ja toetav tagasiside saabus ka mitmete lapsevanemate kaudu. Viisime oma meeldiva kogemuse koolimajja lisareklaamiks ning tänaseks on raamatukohvikus käinud või sinna aja broneerinud juba mitmed klassid. Kohvikut on võimalik tellida ka meie teistesse koolidesse ja sedagi varianti on juba kasutatud.

Oleme südamest tänulikud Hiiu valla raamatukogule sellise vahva idee ja teostuse eest! Aitäh, Kaja Paulus ja Pilleriin Altermann, koostöö eest! Ehkki Kaja sõnul pärineb raamatukohviku mõte Inglismaalt, sobib see sama hästi ka meie laste lugemishuvi toetama. Tore ja meeldiv vaheldus nii kooli- kui ka raamatukogu argipäeva ja õppimine saabki teoks!


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!