OPL MANG

Kolm küsimust haridusteaduste instituudi juhatajale

20. okt. 2017 Eda Tagamets TÜ haridusteaduste instituudi kommunikatsioonispetsialist - Kommenteeri artiklit

Äli Leijen

Professor Äli Leijen selgitab, miks on vaja õpetajakoolituses panna rõhku teadustööle.

4. oktoobril valis Tartu ülikooli haridusteaduste instituudi nõukogu instituudi juhataja ametikohal jätkama professor Äli Leijeni. „Minu siht on hoolitseda selle eest, et instituudis tehtaks kõrgel rahvusvahelisel tasemel teadustööd ning see oleks paremini nähtav nii ülikoolis kui ka laiemalt,” ütles Leijen.

Äli Leijeni sõnul on instituudi oluline missioon Eesti õpetajate harimine, seepärast nüüdisajastatakse õpetajakoolitust ja panustatakse õpetajaameti väärtustamisse. „Instituudisisestest teemadest on minu jaoks järgnevateks aastateks kõige olulisem töötajate professionaalse arengu toetamine,” märkis instituudi juhataja.

Olete seadnud tähtsaimaks eesmärgiks kõrgel rahvusvahelisel tasemel teadustöö. Miks?

Õpetajakoolituse professor Marilyn Cochran-Smith on näidanud, kuidas teadustöö hariduse valdkonnas praktikat võimestab: teadus kui toetuspunkt, millest muutused alguse saavad; teadus kui vundament, millele oma praktikad rajada; teadus kui vaateviis, mis võimaldab lahendusi kavandada ja hinnata; teadus kui garantii tõhusale ja mõistlikule tegutsemisele.

Neid metafoore tutvustasime Eesti noorte teaduste akadeemiaga hiljuti Sirbis ilmunud artiklis „Teadus kui haridusuuenduse toetuspunkt, vundament, vaade ja garantii”. Usun, et see võtab hästi kokku, miks ka õpetajakoolituse valdkonnas on tähtis teadustööle rõhku panna.

Mida uut on oodata õpetajahariduses?

Suuremad muutused õppekavades on ära tehtud ja kannavad tasapisi vilja. Õppetöö on muutunud praktilisemaks ja tähenduslikumaks. Oleme loonud kompetentsikeskuse Pedagogicum, kus ühtlustame ja arendame õpetajate väljaõpet ülikooli kõigis neljas suures valdkonnas ja instituutides. Jätkame nüüdisaegse õpikäsituse levitamist Eesti koolides – et õpilased oskaksid tulevikuühiskonnas hästi kohaneda.

Lähitulevikus seisab ees veel üks suur töö: kaasava hariduse õppekava väljatöötamine. Tunnen, et ühiskond ootab sellest palju.

Kuidas muuta õpetajaamet noortele atraktiivsemaks?

Küsime nendelt endilt! Noori, aga ka teisi huvigruppe on vaja hariduselu puudutavatesse aruteludesse senisest enam kaasata. Me räägime palju õppijakesksest nüüdisaegsest õpikäsitusest, aga selline lähenemine eeldab, et lapsed ja noored on aruteludesse sisuliselt kaasatud.

 


Äli Leijen

  • 1979. aastal sündinud Äli Leijen kaitses magistrikraadi 2004. a Twente ülikoolis ja doktorikraadi 2008. aastal Utrechti ülikoolis Hollandis. Alates 2014. aastast juhib ta haridusteaduste instituuti, kus on ka õpetajahariduse professor.
  • Tema peamised uurimis- ja õpetamisvaldkonnad on õpetaja professionaalne areng, õppijate refleksiooni toetamine, haridusfilosoofia ja -tehnoloogia. Äli Leijen on EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) juhtkomitee ja Eesti noorte teaduste akadeemia liige.

Tartu ülikooli haridusteaduste instituut


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!