Räägime lugemisest

28. okt. 2017 Piret Soodla, Kristi Simso - Kommenteeri artiklit

Käimas on programm „Me loeme”, mis on mõeldud õpilaste lugemisstrateegiaalaste teadmiste, oskuste ja loetu mõistmise arendamiseks.

Eesti õpetajatel, haridusteadlastel ja poliitikutel on meie õpilaste kõrgete lugemistulemuste üle PISA uuringutes hea meel. On uhke tunne, et oleme läinud mööda Poolast, jõudnud samale tasemele Iirimaaga ning kohe kinni püüdmas oma alati edukaid põhjanaabreid soomlasi. Rahuloluga nendime, et eesti lapsed oskavad lugeda. Milleks siis rääkida lugemisest, millega meie õpilastel kõik niigi hästi on?

Uuringud näitavad, et umbes pooled algklassiõpilased on mingil perioodil lugemisega raskustes. Osa lapsi saab oma raskustest ajapikku üle, osa aga jääb eakaaslastest aina enam maha. Ka PISA tulemused näitavad, et ligikaudu kümnendik meie õpilastest on hädas ka kõige lihtsamate tekstide mõistmisega. Mõeldes tänapäeva maailma infoküllusele ja pidevale survele hankida ümbritsevast keskkonnast teavet, tekitab see protsent muret. Lisaks ‒ jälle PISA tulemustele viidates ‒ on Eesti põhikoolilõpetajate hulgas soomlastega võrreldes vähem tipptasemel lugejaid.

Õpistrateegiad – vajalikud tööriistad

Koolihariduse olulisemaid ülesandeid on õpipädevuse kujundamine ja arendamine. Oleme jõudnud arusaamisele, et õpetaja ei ole tunnis üksnes õppeaine vahendaja. Õpetaja roll on määratult suurem ‒ just õpetaja on see, kes peab suunama ja toetama laste õpioskuste arengut. Õpioskused hõlmavad muuhulgas teadlikkust eri õpistrateegiatest ja suutlikkust neid tõhusalt kasutada. Näiteks soodustab luuletuse päheõppimist selle sisu ettekujutamine ja salmikaupa kordamine, sõnade meeldejätmist aga toetab nende sisuline grupeerimine. Õpistrateegiate omandamine läheb ladusamalt, kui neid lastele otseselt õpetada. Selleks peab õpetajal endal olema piisav repertuaar strateegiaid ning ka teadmised ja oskused, kuidas neid lastele õpetada.

Lugemisstrateegiaid nagu teisigi õpistrateegiaid tuleb arendada juba esimestes klassides

Programm „Me loeme”

Tallinna ülikoolis on haridus- ja teadusministeeriumi toel käimas projekt „Õpi-, enesemääratlus- ja suhtluspädevuse elektrooniliste hindamisvahendite ja hindamismetoodika väljatöötamine põhikooli I ja II kooliastmele”. Lisaks hindamisvahenditele oleme koostanud kolm sekkumisprogrammi, millest üks ‒ „Me loeme” ‒ on mõeldud õpilaste lugemisstrateegiaalaste teadmiste, oskuste ja loetu mõistmise arendamiseks.

Peamised märksõnad on lugemisstrateegiate teadlik harjutamine ja ennastjuhtiv õppimine. Viimane tähendab, et enne õppimist mõeldakse õppimise eesmärkidele, oma pingutusele ja soovitud tulemusele ning tunni lõpus hinnatakse oma õppimisprotsessi ja selle tulemust. Programmi on kaasatud kümmekond klassiõpetajat, kes on läbinud spetsiaalse koolituse ning rakendavad programmi oma klassides. Ühistel seminaridel oleme vahetanud kogemusi ning arutanud ette tulnud probleeme ja võimalikke lahendusi. Loodame vähendada nende õpilaste hulka, kelle jaoks on tekstimaailm midagi segast, keerulist ja hoomamatut, ning suurendada nende hulka, kes tänapäeva keerukas infotulvas edukalt toime tulevad. Nendele protsessidele aitab suuresti kaasa õpetajate teadlik ja järjepidev töö tundides.

Piret Soodla on TLÜ loodus- ja terviseteaduste instituudi vanemteadur

Kristi Simso on Tartu Hiie kooli õpetaja, TLÜ haridusteaduste instituudi doktorant


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!