OPL MANG

Mängime koos!

10. nov. 2017 Külli Poom mängude autor, Kuressaare Pargi lasteaia õppealajuhataja - Kommenteeri artiklit

Mäng on lapse loomulik tegevus ja seetõttu õpib ta kõige efektiivsemalt just mängides. Areneb oskus kuulata kaaslasi, vaadelda ja märgata, suunata tähelepanu ja mõtlemist, sõlmida kokkuleppeid ja oodata oma järjekorda, järgida mängureegleid ja püsida eesmärgil. Mängu käigus elab laps läbi mitmesuguseid situatsioone ja tundeid. Emotsioonid, mida ta mängu kaudu läbi elab, on reaalsed ja õpetlikud.

Tänapäeva kiirelt muutuv keskkond on viinud lapsi mänguoskustest kaugemale. Vajaka jääb nii loovusest kui ka püsivusest. Liigagi tihti näeme lapse käes lemmikmängukannina mobiiltelefoni või tahvelarvutit. Need pakuvad enamjaolt „valmis” mänge, milles on vähe loovust ja suhtlemist.

Loomulikult tuleb ajaga kaasas käia ja teha tutvust ka tehniliste vahenditega, seda aga nii, et lapse põhitegevuseks jääks siiski mäng. Meil, täiskasvanutel, on võimalus seda olukorda muuta ja õpetada lapsi mängima. Koos tegutsedes aitame lapsel uusi ideid leida ja viia mängu arengutasemele, milleni laps üksi ei jõua. Koosmängimine on ka tore viis suhelda ja meeldivalt aega viita.

Tänapäeval on saadaval palju lauamänge – puslesid, lotosid, memoriine, täringu- ja kaardimänge. Rohkelt on valida mänge päris pisikestele või siis koolilastele. Eelkooliealistele sobivaid õppemänge eesti autoritelt aga mitte kuigi palju. Lauamängude pildid on tihti võõramaa loomadest, lindudest ja taimedest. Hea, kui lapsed saaksid kõigepealt tundma õppida maailma meile lähedal.

Et toetada mängulist õppimist lasteaias, olen loonud ise palju õppemänge eri teemadel. Õpetajad on neid palju kasutanud. Koostöös Studiumi kirjastusega oleme neist mõned ka trükki andnud, nii saab laiem mängijaskond neist osa.

Täringumäng „Siilipere saaki korjamas” on mõeldud aiasaaduste ja metsaandide tundmaõppimiseks ning tervisliku toitumise algteadmiste omandamiseks. Mängu teevad lõbusaks vahvad siilikesed, kes korjavad sügisande. Mäng on õpetlikum ja huvitavam, kui mängujuht suunab lapsi rääkima aiasaaduste ja metsa­andide kasutamisest, nende omadustest ning kasvukohtadest. Mängu saab muuta keerulisemaks, kui pildi asemel otsida sõna. Eesmärk on koguda võimalikult palju pilte sügisandidest ja võidab mängija, kelle siilike on korjanud kõige suurema saagi.

Lauamängu „Milline ma olen” idee on täiendada sõnavara ja teadmisi emotsioonidest ning iseloomuomadustest. Mäng annab toreda võimaluse lastegrupis või pereringis lahti mõtestada väljarääkimata jäänud tunded. Mäng võib kujuneda väga lõbusaks, kui kõik mängijad püüavad järgi teha näoilmeid, mis mängu käigus ette tulevad. Eesmärk on koguda pildikaarte emotsioonidega. Mängu lõppedes keeratakse kaardid teistpidi ja loetakse kokku tagakülgedel olevad täpid. Kellel on täppe kõige rohkem, on võitja.

Täringumäng „Munajaht” on lõbus lauamäng, millega saab arendada strateegilist mõtlemist. Mängijad saavad ise kavandada oma mängu­nupu liikumist, valides lühima tee endale vajamineva munani. Selle mänguga saab arendada tähelepanu, mõtlemist ja harjutada loendamist. Mängu eesmärk on koguda munade pilte. Võidab see, kes saab oma mängualusel munapildid kõige kiiremini kaetud.

Mängimiseni!


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!