Archimedes

Paneb poisid elektrit taltsutama

19. jaan. 2018 Sirje Pärismaa toimetaja - Kommenteeri artiklit

Tauri Moones. Fotod: Sirje Pärismaa

Tauri Moones unistas lapsepõlves elektrikuametist, ometi läks ta ülikooli hoopis loodusainete õpetajaks õppima. Töötaski paar aastat Tartu kutsehariduskeskuses keemiaõpetajana, kuni ühel päeval küsiti, kas ta oleks nõus ise koolipinki istuma ja elektrikuks õppima. Ikka selleks, et kutseõpetajate ridu täiendada. Moones soostus. Sai mullu kutsetunnistuse ja annab nüüd oma teadmisi juba kutseõpetajana edasi.

Lapsepõlve unistus täituski, aga natuke pikema teekonna tulemusel,” muheleb Tauri Moones. Tema õpilasteks on noored, kes valinud põhikooli või gümnaasiumi järel sisetööde elektriku eriala.

On neidki, kes tulnud pärast ülikooli, et lisaks teoreetilisele haridusele omandada ka praktiline oskus,” lisab Moones.

Kui keemiatundides puutus ta kokku ka noortega, kelle puhul tuli klassitoas esmalt murda eelarvamus keemia kui raske aine suhtes, siis elektrikute seltskond on veidi teistsugune. Valdavalt on tegu õpilastega, kel eriala ja õpitava vastu suur huvi.

Tartu kutsehariduskeskuse kodulehel on elektriku nutikas olemus kokku võetud paari vahva luulereaga:

Maailmas, mis üleni elektri sees,
elektri taltsutaja on peremees.

Klassis on õpilasi, kes on omal käel palju lugenud ja juurde õppinud, nende jaoks peab õpetajal olema lisaülesandeid. Mõnigi küsib ise tööd juurde,” räägib Moones. On neidki, kes jõuavad vastuseni tavapärasest erinevat teed pidi. Sellisel juhul ütleb Moones, et kui lahenduskäik on korrektne, on teistsugune lähenemine teretulnud. Ei pea ju kõike ühtemoodi tegema. Ka praktiliste tööde puhul on õpetajal varuks raskemaid variante kiiremate jaoks. Igal nädalal on ka järelevastamise ja konsultatsiooniajad neile, kes haiged olnud või ei jõua teistega sammu pidada.

Elektrik eksib korra

Kui on huvi, siis pole raske õppida,” sõnab Moones. Ta teab seda hästi omast käest. Raskused tekivad siis, kui huvi puudub. Siis kipub aeg kuskile mujale ära kaduma. Moonesel tuli õppimise kõrvalt ka oma ainetunnid ära anda. Isevärki kogemus oli, kui kolleegidest said ühtäkki õpetajad, kellele tuli oma teadmisi näidata.

Kutsekoolis on teooria ja praktiline pool tugevalt seotud,” lausub Moones. Õpilased käivad palju ka ettevõtetes oma praktilisi oskusi arendamas. Moones ise koges praktikal, et mida aeg edasi, seda keerulisemad tööd praktikantidele usaldati. Ettevõtte töötajad olid suhtlemisaltid ja abivalmid.

Kui asi oli juba piisavalt selge, sai ka iseseisvalt töötada. Anti skeem ette, tegid ära ja pärast kontrolliti.

Elektrierialade puhul tuleb algusest peale ohutustehnikale tugevalt tähelepanu pöörata,” märgib Tauri Moones. „Praktiliste tööde puhul räägimegi tunnis alati ohutuse osa üle. Veaprotsent üritatakse viia võimalikult väikseks. Ka tööle minnes tuleb järgida samu reegleid, mida koolis õpetati. Elektrik ei saa mitu korda eksida. Tagajärjed on rasked, kas endale või siis ümbritsevale, kui tekib näiteks tulekahju.”

Kuigi mobiiltelefonide kasutamine on tunnis üldiselt keelatud ja keelust üleastujail tuleb oma telefon panna kasti hoiule, palub õpetaja aeg-ajalt telefonid välja võtta ja leida vastuseid küsimustele. Kahooti ja Quizi abil saab kiire tagasiside, kuidas tunnis õpitu on selgeks saanud. Tulemusi saab ka tahvlil näha ja õpilastele meeldib väga, et teadmiste kontrollil on väike võistlusmoment sees.

Häält ei tõsta

Kutseõpetajatöös on Tauri Moonesele olnud suureks abiks ülikooli ajal õpitu. Kui oled füüsikat tudeerinud, siis on tugev põhi all ja pole ka elektriteemades midagi keerulist.

Sain ülikoolist laia silmaringi,” sõnab Moones. „Abiks on ka didaktikateadmised – tean, kuidas õpitavat huvitavalt edasi anda. Ja alati saab küsida vanematelt kolleegidelt nõu.”

Ent tehnoloogia muutub ja tuleb ajaga kaasas käia. Ka õpetaja peab õppima kogu aeg midagi uut. Soovitatav ongi aeg-ajalt käia ettevõtetes. Näiteks suvevaheajal leiab selleks aega, et teha tööd ja ennast täiendada. Kool soosib seda igati.

Moones meenutab oma kooliaega Palamuse gümnaasiumis, ütleb, et oli ühtviisi tugev kõigis reaalainetes ja talle meeldisid need tunnid väga. Ka õpetajad olid head. Keemia- ja füüsikaõpetaja olid tõelised eeskujud ja tekitasid Mooneses huvi õpetajaks õppimise vastu. Nii valiski ta ülikoolis loodusainete õpetaja eriala.

Moones on oma loomult rahumeelne ja tasakaalukas. Pigem vaikne kui lärmakas. Talle ei meeldi ka tundides häält tõsta. Ega olegi vajadust. Sest kui tekib olukord, et mõni õpilane hakkab naabriga jutustama ega jälgi tundi, jääb õpetaja paariks sekundiks vait. Õpilased taipavad peagi, et midagi on valesti.

Saavad aru, et peab kuulama,” muigab Moones. „Grupid, keda ma õpetan, on päris head.”

Elekter annab leiva

Moonese sõnul oli palju kasu ülikooliaegsest koolipraktikast. „Kui läksin kooli, vaatlesin natuke tunde ja hakkasingi kohe ise ka andma. Õppejõud pärast imestasid, et juba esimesel nädalal oli mul kuus-seitse tundi,” meenutab Moones.

Huvitav oli ka see, kui õppejõud tõid näiteid oma praktikast, kuidas ühes või teises olukorras tunnis hakkama saada.

Kutseõpetajaks saamise järel Moones enam keemiatunde ei anna. Küll aga teeb ta edasi koos paari kolleegiga Nõo reaalgümnaasiumist keemiaviktoriini „Kolb”, mis paneb proovile nutikuse.

Moones soovitab noortel valida elektrieriala. Häid elektrikuid otsitakse kogu aeg taga, selles ametis juba nälga ei jää. Mõnegi firma kodulehel on püsivalt töökuulutused üleval. Oskaja leiab ikka tööd. Ka mõned tüdrukud tulevad õppima, aga millegipärast pole see amet neidude seas siiski väga populaarne.

Kutsekoolides kipub noori kutseõpetajaid nappima. Pole ka imestada, sest ettevõtted luuravad tõeliste tegijate järele. Maksavad üle ja läinud ta ongi.

Küsin Tauri Mooneselt, mida ta teeks, kui teda meelitatakse suure palgaga kuhugi ettevõttesse tööle.

Moones jääb mõtlikuks ja kostab pärast pausi: „Sellele on keeruline vastata. Alati on kohti, kus meile makstakse rohkem. Aga mulle meeldib õpetajatöö. Saan siin anda oma teadmisi edasi. Kui töö meeldib, sul on huvitavad kolleegid, saad end täiendada ja juurde õppida, ei pruugi palk olla kõige tähtsam.”

 

 


Tauri Moones.

Tauri Moones

Sündinud 10. juulil 1987 Palamusel

Hariduskäik

  • 2015–2017 Tartu kutsehariduskeskus, sisetööde elektrik, neljanda taseme kutseõpe
  • 2010–2013 Tartu ülikool, gümnaasiumi loodusteaduste õpetaja, magistriõpe
  • 2006–2010 Tartu ülikool, haridusteadus (loodusteaduslikud ained), bakalaureuseõpe
  • 1994–2006 Oskar Lutsu Palamuse gümnaasium

Töö

Alates 2013 septembrist Tartu kutsehariduskeskuse õpetaja (füüsika, keemia, materjaliõpetus, elektrieriala ained)

 


KOMMENTAAR

Katrin Vaher.

Katrin Vaher, Tartu kutsehariduskeskuse tehnika valdkonna juhtõpetaja:

Tauri tuli meile tööle 2013. aasta sügisel keemia asendusõpetajaks.

Vaikse ja tagasihoidliku noore õpetajana paistis ta kohe silma oma järjekindla põhjalikkusega. Kui meil oli alguses väike hirm, et tal võib tekkida raskusi klassis enda kehtestamisega, siis peagi see mure kadus. Tauri on järjekindel õpetaja, kes selgitab õpilastele algusest peale, mida ta õpetab, mida miski tähendab, milleks midagi kasutatakse  ja miks see tulevikus vajalik on.

Tauri kindlameelsus ja põhjalikkus, millega ta oma tööd teeb, paistab silma õpilaste tulemustes. Õppeained õpetatakse selgeks, kui ka õpilasel tuleb käia mitu kordi järele vastamas. Tema kohta öeldakse „järjekindel ja õiglane”. Tauril on alati planeeritud  piisavalt aega järelevastajatele ja konsultatsiooni soovijatele, olgu vaid õpilane hoolas ja tulgu kohale.

Kui talle pakuti võimalust hakata õpetajatöö kõrvalt õppima sisetööde elektrikuks, sest elektrierialal oli õpetajatest puudus, oli meil hea meel, et ta selle keerulise väljakutse vastu võttis. 

2017. aasta kevadest on Tauri 4. taseme elektriku kutsetunnistuse omanik. Huvi elektrotehnika ja elektroonika vastu viis ta ka „Rakett 69” võistlejaid ettevalmistavasse meeskonda, mis tõi tegusa noore õpetaja veel rohkem pildile. Tauri on heade ideede ja tegevustega panustanud töötubade korraldamisse elektrieriala populariseerimiseks üldhariduskoolides. Tema õpitubades pakutav on nii huvitav, et  need kipuvad kestma  alati üle planeeritud ajalimiidi.

Sügisel 2017 tunnustati Tauri Moonest Tartu kutsehariduskeskuse aasta õpetaja  tiitliga, mis näitab, et tegemist on tegusa ja asjaliku noore õpetajaga, kes teab, kuidas õpetada matemaatikat, füüsikat ja keemiat ja lõimida neid aineid elektrierialaga.

Ootame oma meeskonda ka tulevikus hakkajaid reaalainete õpetajaks õppinud noori mehi, kellele saame pakkuda konkreetse eriala õpinguid ja sellega laiendada nende võimalusi hariduselus.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!