SEIKLUS
ÕPL tellimine

Digitaalsest peavalust õpetaja abimeheks

16. veebr. 2018 Dirgis Kaarlõp Innove uuringute ja arenduskeskuse e-teenuste peaspetsialist - Kommenteeri artiklit

Dirgis Kaarlõp.

Tõenäoliselt on juba lähema kümne aasta jooksul õpetajal tunnis abiks elektrooniline seade SIRI või ALEXA, mis (kes?) täidab tema eest e-päevikut, parandab tunnikontrolle ja annab õpetajale soovitusi.

Inglaste õpetajate lehe arvates hakkab tehisintellektil põhinev abiline SIRI otsustama ka seda, mida peaks õpilane kõige rohkem õppima, missuguseid koduseid ülesandeid tegema jne. Muuhulgas ta ka hindab, sattumata halva hinde pärast õpilase meelepaha alla. Häid hindeid võiks endiselt panna õpetaja. Siis saab ta seista õpilase poolel ja jagada soovitusi, mida ette võtta, et järgmine kord parem hinne saada.

Õppimine tähendab püsivaid muutusi pikaajalises mälus. Seetõttu ei saa jooksvalt pandud hinded olla veerandihinnete alus. Muidugi soovitab SIRI algul teha lühemaid ülesandeid, sest nii jõuab rohkem ning saab keskenduda olulisele. Alles pärast seda liigutakse keerulisemate suunas. Lõpuks tuleb kõigil lahendada ka eksami tüüpi pikemaid ülesandeid. Nende tööde põhjal võib SIRI välja panna juba ausad veerandihinded. Erandina soovitatakse võimekatele õpilastele anda kohe raskemaid probleemülesandeid, sest nemad õpivad just nendest rohkem.

Singapuri õpilaste PISA ülesannete lahendamise praktika viitab, et kui kontseptuaalsed teadmised on kindlalt omandatud, protseduurilised oskused käes ja automaatse teostamise tasemele viidud, siis suudetakse piisava aja jooksul lahendada ka keerulisemaid ja loomingulisemaid ülesandeid, mida ei ole tunnis harjutatud.

Õigeaegne lünkade avastamine on SIRI-le jõukohane ja matemaatikas on see eriti oluline, sest vastasel juhul ei ole kindlaid alusplokke, millele järgnevat üles ehitada. Lisaks ei püsi aluseta teadmised meeles. Lüngad varasemates teadmistes piiravad ka adekvaatse ettekujutuse tekkimist uuest materjalist.

Kui õpetaja personaalne SIRI on kaugem eesmärk, siis mida saaks teha juba täna elektroonilise hindamispanga EIS abil? Lähem eesmärk võiks olla diagnostilised ülesanded, mida õpetaja saab uue osa käsitlemise järel õpilastele lahendada anda, et saada kohe ülevaade, kuidas tema õpetamine pärale jõudis, teha paralleelklassis midagi teisiti ja vaadata, kumb lähenemine oli edukam. Diagnostilised ülesanded on valikvastustega või lüngaga, et õpilased saaksid kiiresti vastata.

Kui süsteemi on kasutatud pikemat aega, saab õpetaja vaadata, missugused lüngad õpilase teadmistes esinesid juba varasemates diagnostilistes testides, et teha kasulikke järeldusi. Tulevikus võib tehisintellekt anda õpetajale ka soovitusi, mida raskustesse sattunud õpilasega ette võtta.

Algselt pidi kujundav ehk õppimist toetav hindamine vastama õpilase küsimusele „Mida ma nüüd pean tegema?”. Paraku on paljudes maades muutunud kujundav hindamine suuliseks kokkuvõtvaks hindamiseks. Eesmärkide saavutamise analüüsimine, mis on hästi ja kus on midagi puudu, on kokkuvõtva hindamise suuline vorm. Seegi tagasiside on oluline, kuid kujundav hindamine vastab õpilase küsimusele, mida ta peab tegema. Seda võib öelda SIRI. Kujundava hindamise looja Dylan Wiliam on pakkunud paremaks ingliskeelseks vasteks responsive learning, mis tähendab tundlikkust õpetamise pärale jõudmise suhtes ja õpetaja töö kohandamist sellega.

Diagnostilised ülesanded aitavad ka tsentraalselt sisse viia uuendusi, sest ülesanded jõuavad korraga paljude õpetajateni. Eksamiülesanded sobivad selleks vähem, sest eksam katab vaid väikese osa kogu õppekavast, diagnostilised ülesanded aga kõike.

SIRI süsteemi on matemaatikas edukalt testitud Hollandis juba kolm aastat tagasi ning nüüd on samasuguse testimise ette võtnud inglased (Education Endowment Foundation). Nad on kohandanud selle oma õppekavaga ja otsivad testimiseks koole, et selgitada välja, milliseid muutusi tuleks selle süsteemi Inglise kooliga kohandamiseks teha. Meil on praeguseks juba tuhatkond oma koostatud diagnoosivat ülesannet. Nüüd on vaja hindamispangale juurde arendada liides, mis muudab nende kasutamise õpetajatele käepäraseks.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!