Ajalootund väljaspool klassiruumi

23. märts 2018 Aive Küng Sillamäe gümnaasiumi ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja, EAÜS-i juhatuse liige - Kommenteeri artiklit

Vaivara Sinimägede muuseumi ekspositsioon. Fotod: Vaivara Sinimägede muuseum

 

Vaivara Sinimägede muuseum.

Õppetöö huvitavamaks muutmiseks on mitmeid viise ning üks neist on muuseumitund.

Eesti muuseumide hulgast on raske leida sellist, mis ei pakuks muuseumitunde või õppeprogramme, leia vaid teemale sobiv ja mine koos õpilastega muuseumi. Õpetaja külastaks õpilastega muuseume ilmselt sagedamini, ent kahjuks pole need tasuta. Maksab programm ja ka transport. Sellepärast saab paljude toredate võimaluste hulgast valida aastas heal juhul vaid paar õppekavasse sobituvat muuseumitundi. Minu koolile lähim kursuse teemaga sobiv muuseum on Vaivara Sinimägede muuseum.

Olen ajalooõpetaja Sillamäe gümnaasiumis, vene õpilastega koolis. Siin oldud nelja aasta jooksul on kujunenud naabervalla muuseumiga hea koostöö Teise maailmasõja temaatika õpetamisel. Selles piirkonnas on nõukogulikud traditsioonid ja arusaamad visad kaduma ning olen leidnud, et keeruka perioodi selgitamisel on parim viis kasutada muuseumitunde Eesti raskeimate lahingute paigas. Seal on väga hea rääkida maailmaajaloost kohaliku ajaloo kaudu.

Muuseumis pannakse noored tavalise sõjaaegse noormehe rolli ehk nad saavad mobilisatsioonikutse sellisel kujul, nagu need toona välja nägid. Seejärel seletatakse, mis mobiliseeritust edasi sai – kuhu pidi kogunema, mida kaasa võtma, kus ja kui kaua kestis väljaõpe ning millal tuli minna rindele. Räägitakse ka sellest, mis sai mobilisatsioonist kõrvalehoidjatest ning kui kaua keskmine sõdur rindel vastu pidas ehk kui suur oli hukkumise tõenäosus väeliikide kaupa.

Selline lihtsa inimese tasand aitab paremini mõista, kuidas inimesed sõtta sattusid ja mis neid seal ootas, ka seda, mis sai siis, kui sõduriõnne oli antud väga vähe. Saab selgeks seegi, et kõik Saksa armeesse mobiliseeritud polnud kaugeltki natsid ega Punaarmeesse sattunud kommunistid. Selgus, et lahingute käigus pole sõduril mahti mõelda poliitilistele tõekspidamistele, vaid sellele, kuidas ellu jääda. Tolleaegseid mõlema sõdinud poole relvi ja mundreid saab uurida ja käega katsuda ning vaadata dokfilmi lahingutest. Muuseumitunni juurde kuulub maastikumäng, mille abil saab selgeks, milline mägedest on Lastekodumägi, mil moel tunda ära Grenaderimäge ning kuidas Tornimägi oma nime sai.

Teine maailmasõda ja Nõukogude okupatsioon jääb Eesti muukeelse elanikkonna jaoks vastuoluliseks ja eriarvamusi tekitavaks teemaks veel kauaks. Sõja käsitlemine üksikisiku tasandil aitab mõista okupeeritud aladel elanud inimesi ja nende pea olematuid valikuvõimalusi sõjaseisukorra ajal. Praegugi on mitmel pool maailmas sõda, mis lõhub riike, perekondi ja kodusid. Sinimägede lugude kaudu saab kasvatada empaatiat meist kaugel toimuva suhtes. Õpilaste tagasiside õppekäigule on olnud positiivne. Vaivara Sinimägede muuseumi külastust soovitan soojalt kõigile kolleegidele.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!