eKoolikotist ja selle võimalustest

9. märts 2018 Helle-Mari Märtson eKoolikoti eesti keele ja kirjanduse moderaator - Kommenteeri artiklit

Foto: Ilmar Saabas

 

2016. aastal avati veebikeskkond eKoolikott, mis koondab eri õppeainete õppematerjale, mille on eeskätt koostanud Eesti oma õpetajad.

Esialgu koguti sinna materjale varasematest portaalidest, näiteks Koolielust. Kokku kogutud õppematerjalid tuli üle vaadata, nende kvaliteeti ning asjakohasust hinnata, need märksõnastada ja üleüldse tavakasutajale mugavalt kasutatavaks teha. Meid kui materjalide retsenseerijaid ja moderaatoreid ka koolitati palju näiteks autoriõiguste teemal.

Peale praktiliste õpetuste on väga vajalikud ja huvitavad olnud ühised arutelud näiteks teemal, mis üldse on hea digitaalne õppematerjal, milliseid materjale tegevõpetajatel kõige rohkem vaja on ning kellele on eKoolikott mõeldud. Kõigele ei ole veel vastust, kuid soov ja töö käib selles suunas, et õpetajatel oleks hea, usaldusväärne ja ammendav keskkond, kuhu pöörduda enda töö ja tundide sisustamiseks.

Mina olen eKoolikotis eesti keele ja kirjanduse materjalide moderaator koos kahe kolleegiga. Kolleegid keskenduvad põhikoolimaterjalidele, mina vaatan üle gümnaasiumimaterjale. Varieeruvad nii praegu juba kõigile kasutajatele kättesaadava ja kasutatava materjali maht, liik kui ka kasutatavus. On materjale, mis on vaja kustutada, kuid ka neid, mis on head ja mida võiks asjakohaste märksõnade, korrektse litsentsi ning selge sisukirjeldusega paremini esile tõsta. Tore, et juba praegu leiab sealt näiteks eesti keele ja kirjanduse vallas mitme konkursi õpilaste võidutöid ning õpetajate koolitustel koostatud materjale.

Ülevaatamine nõuab aega

eKoolikotil on soov ja potentsiaal olla Eesti suurim õppevara repositoorium, koondades just meie oma õpetajatele ja oludele ainulaadse kogemuse ja materjalid. Varasemate ja ka uute materjalide ülevaatamine nõuab aega ning käesoleval aastal läheb see töö põhjalikult edasi. Eelmisel aastal oli töö peamiselt kompiv ja olukorraga tutvuv.

Korrastati näiteks oma aine märksõnastikku, loodi materjalidest esialgne ülevaade ning õpiti põhjalikult ja korrektselt redigeerima. Materjali ülevaatamine ja sisuga tutvumine on suures mahus veel ees. Eelmisel aastal jõudsime eesti keele ja kirjanduse vallas läbi vaadata umbes 200 materjali. Selle hulgas on vananenuid, vigaseid ja lihtsalt kehvi, aga ka neid, mis süstematiseerimata jäävad kahetsusväärselt internetiavarustesse varju.

Moderaatorite põhitöö ongi hea materjali selge kirjeldamine, sisuline määratlemine, kooliastmesse ja teemasse kuulumise täpsustamine ja märksõnade lisamine. Olen endale ära märkinud juba mitmeid häid materjale, mida edaspidi oma ainetundides kindlasti kasutada saan. Sama võimalus on kõigil tavakasutajatel. Oma konto alla saab koondada nii meeldivad materjalid, digikogumikud kui ka isiklikud materjalid.

eKoolikoti arenduse plaanid liiguvad mitmes suunas. Põhiliselt tahetakse arendada kodulehe kasutusmugavust ning tagada, et materjalid oleksid kvaliteetsed, huvitavad ning kergesti leitavad. Programmide ja hangete abil plaanitakse eKoolikotti lisada mitmesuguseid digiõppematerjale, muuhulgas ka HEV-õpilastele. Peale muudest kohtadest materjali koondamise ja tavakasutajate lisatud materjalide on käesoleval aastal valmimas eKoolikoti retsenseerijate koostatud digikogumikud.

Digikogumik ehk õpikogumik koondab mingi teema või mõttelise osa õppevara. Digikogumikud aitavad süstematiseerida materjali, e-õpikuid, mänge, kontrolltöösid, töölehti, allikasuundi sobivatesse n-ö ampsudesse. Senini on internetis leiduva materjali juures suureks probleemiks olnud, et kui siit-sealt leiab mõne sobiva mängu, käsilehe või esitluse, pole need tavaliselt süsteemselt koondatud ega kirjeldatud. Muidugi tahab eKoolikott aja jooksul tagada ka selle, et kõik, mis seal kättesaadav, on moderaatorid üle vaadanud, materjal on tõene, asjakohane, kõik lingid ja rakendused töötavad ning allikad on nõuetekohaselt viidatud.

eKoolikoti suurem eesmärk on nii see, et näiteks koolist puuduv või kodus õppiv õpilane saaks portaali abil talle vajaminevatele materjalidele ligi, kui ka see, et õpetaja leiaks kiiresti ja mugavalt sobivaid materjale tundides kasutamiseks. eKoolikotist võiks saada kogukond, kus õpetajad jagavad oma häid kogemusi, õnnestunud materjale ning aitavad muuta koolitundi mitmekülgsemaks.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!