Emakeeleõpetajad, liituge seltsiga!

9. märts 2018 Kaja Sarapuu EES-i juhatuse esimees - Kommenteeri artiklit

Emakeeleõpetajate seltsi juhatuse liikmed Triin Toome-Hosman, Anu Kell, Kaja Sarapuu ja Ivika Hein Tammsaare sünnipäeval. Pildilt puudub Monika Undo.

 

Eesti emakeeleõpetajate selts (EES) on nagu teisedki Eesti õpetajate ühendused: pühendunud ja pidevates ressursiotsingutes. EES-i missioon on väärtustada eesti keelt ja kirjandust, nende õppimist ja õpetamist. Kogu töö toimub ühenduse missiooni täitmise nimel: töörühmade tegevus, liikmete kogunemised, eesti keele ja kirjanduse õpetajate koolitused, väljaanded, partnerlus. Väärtustame enesearendamist, pakume eneseteostust, toetame oma liikmeid ja vajadusel vahendame nende vajadusi. Seltsi ülesanne on koondada eesti keele ja kirjanduse õpetajaid, keele- ja kirjandushuvilisi, et emakeelt ja kirjandust meie koolides selle kaudu üha paremini õppida ja õpetada.

Seltsi töö on otseselt seotud õpetajate igapäevaeluga. Kohtume vähemalt kahel korral aastas kevad- ja sügispäevadel, sel suvel loodame korraldada ka suvekooli. Kohtumiste teemad kasvavad välja õppekavast, koolist, õppetunnist. Aprillikuistel kevadpäevadel arutame näiteks muutuste üle – kas ja kellele neid vaja on.

EES-i üheks tööks on saanud metoodiliste kogumike üllitamine. Selts on välja andnud õpetajate kogemusvihikuid „Naudi õpetamist!”, mille mõte on talletada väärtuslik, anda vanema põlve kogutu ja loodu uue vahetuse õpetajate kasutusse. Toimetiste teine suund on tervikteoste käsitlemise sari. Ka äsja ilmunud 8. number sisaldab ulatuslikumate teoste tervikkäsitlusi põhikooli tarbeks. Selleski kogumikus on lähtutud lugejakeskse kirjandusõpetuse printsiibist. Valitud metoodika toetab teose kui terviku mõistmist ning on taotluslik, et tervikteose käsitlemine ise oleks samuti tervik: ülesanded ja arutlused kindla eesmärgiga, omavahel seotud, üksteist toetavad. Toimetaja-koostaja on Krista Mägi.

Seltsiga saab liituda, aga ka lihtsalt seltsi tegemistel silma peal hoida kodulehe kaudu www.eeselts.edu.ee.

 


Emakeeleõpetajate puudus on ehmatav

 

Kuidas ikkagi emakeeleõpetajaid kooli juurde saada?

Kaja Sarapuu: Kõikide ainete õpetajaid ja tugiinimesi on kooli juurde vaja. Emakeeleõpetajate puudus koolis on ehmatav, praegu ülikoolides õppivatest tudengitest seda auku ei lapi. Neil päevil meie koolis käinud uus valikainete õpetaja ütles, et tal on raske direktori kabinetti siseneda, kooliaegsed mälestused kammitsevad mõtet veel aastaid hiljem. Kool ei tohiks olla hirmutav ega kammitsev, vaid kõiki lapsi individuaalselt kohtlev õppimise koht. Kõiki tuleb märgata, kõigini jõuda, nii sünnib õpetajaid juurde. Palganumber ei ole õpetajatöös olulisim, vaid õpetamise ja õppimise maagiast osasaamine.

Mida peaks tegema teisiti koolid, ülikoolid, õpetajad ise, ühiskond?

Aus tuleks olla nii iseenda kui ka teiste vastu. Kui õpetajahakatised tööle tulevad, siis on nad lausa mõnusalt ausad oma arusaamades. Kuhu see aastatega kaob? Kas ausus hakkab toimima ennasthävitavalt? Tark peab olema. Praegu tehtud otsused tuleb tulevaste põlvede jaoks läbi mõelda. Eeskuju on tähtis: õpetaja/õppejõud/lapsevanem/ametnik ei sukeldu kohtumisel telefoni, ei hiline, teatab puudumisest, teeb töö ära õigeks ajaks, ei tõsta häält, on õiglane, leiab aega suhtlemiseks.

Kuidas hindate eesti keele ja kirjanduse populaarsust õpilaste silmis?

Emakeeleolümpiaadist osavõtjate arvu järgi võiks arvata, et eesti keel ja kirjandus on koolis populaarne aine. Olen kuulnud, et huvilisi oleks rohkemgi, kui maakonnad piiranguid ei paneks – soovijad ei mahu olümpiaadipäeval ruumidesse ära. Keeleõpet peavad raskeks need, kes ei oska veel õppimisest mõnu tunda. Rõhutan – veel, sest selleks me, õpetajad, koolis olemegi, et kõik õppijad sihile jõuaksid. Lugemisharjumust kujundada on järjest keerukam, aga neid, kes lugemist armastavad, on laste hulgas palju. Viimase aja eesti keelt kaitsvad repliigid ulatuvad klassiruumigi ja aitavad emakeele õpetamisele kaasa.

Sirje Pärismaa


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!