SEIKLUS
KULTUUR
aasta õpetaja gala
ÕPL tellimine

FIRST LEGO League – õpilaste geniaalsed ideed, kuidas vett säästa ja taaskasutada

14. märts 2018 Elinor Toming FIRST LEGO League’i turundus- ja kommunikatsioonijuht - Kommenteeri artiklit

10. ja 11. märtsil kogunes üle 380 noorrobootiku Eestist ja Lätist Tondiraba jäähalli, kus toimus FIRST LEGO League’i Eesti finaalvõistlus. Eesti meistriks tuli Tallinna reaalkooli meeskond Viirus.

Meistritiitli saanud võistkonnal on võimalus esindada Eestit mais Ungaris FIRST LEGO League’i võistlusel. Lisaks valiti välja kaks meeskonda, kes esindavad Eestis juunis toimuval suurvõistlusel. Nendeks said Öökullid Tallinna Kristiine gümnaasiumist ning This Is Made Of Briks Tartu Kesklinna koolist.

Meeskonnad saavad osaluspileti ja 1000 eurot 6.‒8. juunini Eestis toimuvale suurele rahvusvahelisele FIRST LEGO League’i avatud Euroopa turneele (rohkem infot www.firstlegoleague.ee).

FIRST LEGO League (edaspidi FLL) on 9‒16-aastastele koolinoortele mõeldud programm, mille eesmärk on teaduse ja tehnoloogia populariseerimine ning lastele vajalike teadmiste ja oskuste andmine. Juhindudes FLL-i põhiväärtustest, osalevad meeskonnad iga-aastasel konkursil, mis koosneb robotivõistlusest ja projektist. Projektis uurivad meeskonnad tõsielulist probleemi, millele tuleb leida uuenduslik lahendus. Projekti uurimise ja ettevalmistuse käigus on oluline jagada oma avastusi ja lahendusi valdkonna spetsialistidega.

Uurimise alla võis võtta kõik, mis on seotud veega – selle transpordiga, (taas)kasutamisega, säästmisega, kogumisega, puhastamisega jne. Finaalvõistlusele pääsenud meeskondade uurimistööd ja projektid olid väga põhjalikud. Projekte leidus väga erinevates valdkondades. Palju neist oli seotud vihmaveekasutuse, vee taaskasutuse ning veepuhastuses kasutatavate seadmete hooldamisega. Meeskonnad peavad uurimistöid tutvustama ja kaitsma hindajatele. Ja seda vaid viie minuti jooksul.

Hüdrodünaamika teema huvitavamad projektid

Soe vesi. Igapäevase veekasutuse kitsaskohta lahendasid Kristiine gümnaasiumi noored meeskonnast Öökull. Nemad keskendusid sellele, et palju vett läheb raisku, kuni oodatakse kraanist soovitud temperatuuriga vett. Seda peamiselt köögis, vannitoas ja dušši kasutades. Eriti aktuaalne on probleem gaasiboileriga majapidamistes. Lahendus oleks selline, et mittesoovitud külm vesi suunatakse kraanist klapiga kogumiskasti. Kui torustikust hakkab tulema vajaliku temperatuuriga vett, siis klapp sulgub ning vesi jõuab kraani. Kogumiskastist läheb vesi WC-poti loputuskasti. Veehulk, mis raisku läheb, sõltub torudest, boileri kaugusest jt teguritest.

Veeäpp. Laagri robootikaringi õpilased mõtlesid välja mooduse, kuidas nutimajas veekasutust optimeerida. Süsteem on ühendatud äpiga telefonis, millest on võimalik jälgida kasutatavat veel hulka perioodide kaupa ja nii analüüsida veekasutust ja selle optimeerimisvõimalusi.

Veepuhastusrobot. Tallinna reaalkooli meeskond Viirus leiutas roboti, mis aitab veepuhastusjaamade seletites (10 meetri sügavune veega täidetud suur bassein) süvapesu teha. Praegu pestakse neid survepesuriga. See on raske ja keeruline tööprotsess. Tallinna Ülemiste veepuhastusjaama spetsialistide sõnul on täiesti mõeldav leiutatud lahendus millalgi kasutusele võtta.

Vihmaveekoguja. Lisaks võib tuua näite, mida Viimsi vallavalitsus plaanib ellu viia. Nimelt tulid õpilased mõttele, et lillede kastmiseks ei peaks kasutama kraani-, vaid vihmavett. Kõige lihtsam viis seda saada on teha tänavavalgustuspostide otsa tagurpidi avanevad vihmavarjud, mis koguvad vihmavett ning juhivad selle posti all olevasse paaki, kust igaüks võib seda võtta.

Põnevaid lahendusi, mida võiks prototüübiks ehitada ning valmis teha, leidus 42 finaalis olnud meeskonnatöö seas veel mitmeid. FIRST LEGO League’i programmijuhi Heilo Altini sõnul on õpilaste uurimistööd muutunud aastatega põhjalikumaks, kvaliteetsemaks ja nutikamaks. „Enam ei piirduta tavapäraste teemadega. Uurimusse minnakse süvitsi sisse ning sellele pühendutakse 110%. Igal aastal suudab 23 meeskonda üllatada mind vinge probleemilahendusega, mida tahaks kohe ise teostama hakata.”

Robotimäng on üks oodatumaid ja põnevamaid hetki päeval

Finaalpäevade vaatemängulisem osa on alati olnud robotimäng. Selles tuleb meeskonna ehitatud autonoomsel Lego robotil 2 minuti ja 30 sekundi jooksul täita võimalikult palju missioone. Sel aastal oli finaalis meeskondi, kelle robot suutis etteantud aja jooksul täita 80% laual olevatest missioonidest.

Sel aastal võitis robotimängu meeskond Öökullid 260 punktiga.

6.‒8. juunini toimub Tondiraba jäähallis FIRST LEGO League’i Estonian Open International, kus osaleb sada meeskonda üle maailma. Pregu on nimekirjas meeskondi Austraaliast kuni Lõuna-Ameerikani. Rohkem infot selle kohta siit.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!