Meie koolis kasvab VEPA!

29. märts 2018 Minni Aia-Utsal Võru Kesklinna kooli sotsiaalpedagoog. VEPA käitumisoskuste mängu mentor - Kommenteeri artiklit

Taimer on hea abimees aja kokku­hoidmiseks ühelt tegevuselt teisele lülitudes, kinnitab õpetaja Kärbla.
Fotod: Minni-Aia Utsal

 

Minni Aia-Utsal: „Nagu tunnuslausegi ütleb: VEPA on rahu, tulemuslikkus, tervis ja õnn.”

Appi, ta teab … Ta peab olema VEPA!” Neid üllatuse ja imestusega lausutud sõnu kuulsin sel sügisel ühes 4. klassis, kus ma varem polnud õpetanud, kuid harjumusest kasutasin hääletasemete käemärke.

Olin nende jaoks küll suhteliselt uus inimene, kuid leidsime nagu imeväel ühise keele – VEPA keele. Kuigi sõnadel on suur jõud, saab VEPA keelt rääkida ka käemärke kasutades, aidates lastel oma käitumist vastavalt sellele reguleerida. VEPA ongi nagu salakeel, mis liidab nii õpilasi kui ka õpetajat, tekitades küsimusi ja hämmastust nende seas, kes veel ei tea, mis on VEPA. VEPA keel levib päris kiiresti – see metoodika on kasutusel enam kui 80 koolis üle Eesti. Järjest enam lapsi, emasid-isasid ja õpetajaid teab, mis on VEPA. Siiski on tore öelda, et VEPA tähendab „Veel parem!”.

Mis on VEPA?

VEPA käitumisoskuste metoodika on pärit Ameerika Ühendriikidest. Selles on märguandeid ja elemente, mida saab põimida õppimisse mängu kaudu. VEPA eesmärk on luua klassis õppimisele suunatud positiivne õhkkond ja innustada lapsi oma käitumist ja reaktsioone eri olukordades kontrollima. Mängivatel lastel esineb vähem emotsionaalseid probleeme ja keskendumisraskusi. Lühidalt öeldes aitab VEPA lastel õppida ja õpetajal õpetada, vähendades mittesoovitud käitumist ning muutes kooli igapäevaelu rahulikumaks ja õhkkonna paremaks. VEPA ei ole muidugi imevahend, kuid tagab positiivsed muutused õpilaste käitumises, sest VEPA programmi taga on tõenduspõhisus ja aastakümnete pikkune uurimistöö paljudes riikides.

100 kiidut ja 0 spleemi*

Ka Võru Kesklinna koolis on VEPA seeme kasvama pandud ning sellest juba puu arenemas. Praegu rakendab seda meetodit iga päev viis VEPA-usku õpetajat. Õpetajate sõnul aitab VEPA neid nii palju, et selleta ei oska nad enam ollagi. Seda väidavad nii kogenud pedagoogid kui ka alles hiljuti kooli tulnud nooremad õpetajad. Kõik VEPA-t kasutavad õpetajad ütlevad, et selle metoodika puhul suudavad lapsed palju paremini keskenduda, vaikselt õppida ja mängida ning isegi sosinal töötada. Eriti meeldivad lastele VEPA rollid, mida nad täidavad täie pühendumusega. Näiteks tegutseja rollis olevad õpilased on alati agaralt valmis abi pakkuma ja meeldetuletajad vaatavad, et kaaslastel oleksid vajalikud vahendid ikka laual. Klassis valitseb töömeeleolu, mida varem oli teatud ülesannete puhul raske saavutada.

Ka kiidud, millega tõstetakse kaaslastes esile positiivset, meeldivad õpilastele väga. Nad ootavad ise kiidusid ning tahavad neid ka teistele kirjutada. Meie kooli 8. klassi õpilased kirjutasid Eesti Vabariigi sünninädalal kooliperele koguni sada kiidut.

Kooli eripedagoog katsetab VEPA meetodit ka hariduslike erivajadustega õpilastega töötades. Sotsiaalpedagoogina näen mitmeid VEPA elemente enda töös kasulikuna. Näiteks visioon – õpilastega läbi arutatud ideaalse klassi kirjeldus on hea töövahend läbirääkimiste pidamisel. VEPA-minutite kogumine (hästi käitutud aeg) tekitab huvi ja eduelamuse õpilastes, kel õppimisrõõmu napib.

Kõige naljakamalt hüppab ikkagi õpetaja!

Meie kooli pedagoogide suur lemmik on VEPA puhul suupill. Kui õpetaja puhub suupilli, tuletab ta sellega klassile meelde, et on aeg keskendada oma tähelepanu temale. Õpetajad armastavad ka VEPA taimerit – lapsed lõpetavad senise tegevuse ja on valmis uueks, enne kui taimer piipitab. Õpetajad kirjutavad õpilastele hea meelega ka kiidusid ehk kiitvaid/innustavaid kirjakesi.

Õpilastele meeldivad VEPA töövõtetest aga kõige rohkem memme vigurid – lühiajalised lõbusad auhinnad. Eriti need, millega saab palju nalja või mis eeldavad aktiivset liikumist: tunni ajal hüppamist, tantsimist, vähikõndi, kiirjooksu vms. Laste jaoks on väga oluline, et memme vigurite puhul teeks õpetaja neid ise innukalt kaasa. Kui õpetaja hüppab koos lastega õhku, on nalja laialt.

Mentorina olen näinud, kuidas koolides õpetajad tõesti hüppavad, jooksevad ja tantsivad koos lastega. See liidab klassi ja tekitab palju elevust. Eks hea tuju ja kehaline aktiivsus olegi parimad auhinnad, mida me õpilase ajule anda saame. Õpilased on meie väiksed eksperdid, kes teavad suurepäraselt, mis on neile koolis hea. Ja VEPA on hea!

Mentorina klasse külastades hämmastun ikka ja jälle, kogedes VEPA metoodika klassides palju rõõmu ja soojust. Viimati vaatasin, suu lahti, viienda klassi õpilaste sihikindlust ja pühendumust matemaatikatunnis – endised rüblikud töötasid suure keskendumisega. Kassis valitses tõeline õppimise rahu! Kui väljendasin oma hämmingut ja kiitust, vaatasid õpilased nüüd mind, suu lahti, vastates ülemeelikult: „Aga meil oli ju null spleemi väljakutse!” Klass püüdis käituda nii, et keegi neist ei saaks spleemi – neutraalset sõna ebasobiva käitumise kohta.

VEPA puu kasvama

VEPA puhul ei ole null spleemi muidugi eesmärk. Eelkõige soovime, et klassis oleks mõnus ja turvaline õhkkond õppimiseks ning iga õpilane prooviks käituda veel paremini. VEPA meetodist on siin kasu. Lisaks otsesele mõjule, mida on näha klassis, aitab meetod vähendada riskikäitumist hilisemas eas. VEPA abil arenevad koostöö- ja eneseregulatsiooni oskused, mis aitavad keerulistes olukordades toime tulla igas vanuses. Rohkem infot VEPA tulemuste kohta saab lugeda http://vepa.ee/index.php/hindamistegevus/.

VEPA on õpetaja hea töövahend, mis annab talle töörõõmu ja vähendab spleeme. Veel olulisem on VEPA õpilastele, aidates neil arendada oskusi, mis on edasiseks eluks hädavajalikud.

 

*Spleem – siin tähendab mittesoovitud käitumisviisi.

 


Huvitavat Kooli saab jälgida blogis huvitavkool.ee
ja Facebookis www.facebook.com/huvitavkool.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!