Gümnaasium võiks anda suunise edasisteks valikuteks

27. apr. 2018 Regiina Müür Tartu ülikooli eripedagoogika eriala esimese aasta tudeng - Kommenteeri artiklit

Regiina Müür.

Kaasava haridussüsteemi tuultes on koolides olulisel kohal eripedagoogid, kes aineõpetajate ning klassijuhatajaga tagavad erivajadustega õpilastele tugiraamistiku. Nad kujundavad põhihariduse ehk õppima õppimise algtõed.

Kuulen loengutes sageli. Et puudu on tugispetsialistidest ja pedagoogidest. Ülikoolilõpetanud ei asu ametisse, milleks neid on koolitatud. Millest see tuleb? Õppekohtade täitumus paistab sealjuures olevat hea.

Olen eripedagoogika seltsi liige. Seltsi eesmärk on propageerida eripedagoogika ja logopeedia eriala. Lootsin, et olen oodatud rääkima gümnaasiumides teemal, kui põnev on õppida eripedagoogikat. Alustasin enda koolist, kus omandasin nii põhi- kui ka keskhariduse. Kirjutasin kirja sooviga tulla abiturientidele rääkima võimalustest haridusmaastikul, et aidata abiturientidel elukutset valida ning anda aimu pedagoogika erialadest. Lootsin, et vilistlasena olen oodatud.

Plaan rääkida pedagoogika õpingutest abiturientidele põrus. Formaalselt anti mulle võimalus esitleda eriala 10. klassi õpilastele kunstitunni arvelt. Abiturientidele suunatud teavitus jäi aga tähelepanuta. Lükkasin pakkumise tagasi.

On vähe 10. klassi noori, kes näevad eriala tutvustust kui võimalust, pigem on see mõnus 45-minutiline puhkus. Kooli lõpetamine on nende jaoks veel liiga kauge sündmus. Tahtsin aidata noori, kes on keskkooliõpingutega lõpusirgel, mõnigi neist paanikas. Nad ei tea, mis juhtub nendega sügisel. Nad ei tea erialasid, mida on võimalik ülikoolides õppida.

Oma kooli tõrjuv hoiak pani mind mõtlema mujalt koolidest tulevale reaktsioonile. Kirjutasin veel 29 kooli, kokku 30-sse Harju- ja Tartumaal. Enamikust koolidest ei ole ma vastust saanud. Oli paar viisakat keeldumist, mitte ühtegi heakskiitu ega kutset.

Kurb! Kuidas saab loota pedagoogide järelkasvule? Koolides saab suunata noori õppima pedagoogikat, kui anda selles suunas impulss. Paljud tudengid on läinud õppima pedagoogikat, kuna see oli ainus eriala, kuhu nad sisse said (siit vastus küsimusele, miks paljud pedagoogiks õppinud ei lähe erialasele tööle).

Kui tihti käiakse õpetajatele töövarjuks? Harva. Miks? Sest õpetajat näevad õpilased iga päev. Mõni õpetaja tuleb klassi, annab oma tunni ära ja väljub. Mõnel jagub kriitikat haridustöötajate palga teemal, et tööd on palju ja elu on raske, tunni teemani jõuab ta alles viimase 15 minuti jooksul. Selline vaatenurk ei ole ahvatlev. Õpetajaamet ei müü.

Kui pedagoogidest ning tugispetsialistidest on puudus, tuleb teha veenmistööd. Arvatakse, et kui õpilasel on gümnaasium läbi, siis on õpetaja töö tehtud. Kool peaks olema see, kes suunab ja annab esmase tõuke edasisteks valikuteks. Praegu ei anna enamik koole aga enese rakendamiseks piisavalt suuniseid ega mõtestamiseks infot. Järjest enam minnakse pärast keskkooli lõppu ennast ja maailma avastama, reisides aasta, kaks, kümme.

Keskkoolis ei kujutanud ma ette, et peaksin pärast õppimist hakkama õpetama teisi. Õpetajaamet ei olnud mulle valikuvariant. Isegi mitte esikümnes. Eripedagoogikast sain teada juhuse tahtel ning sedagi ei läinud ma õppima pärast lõpetamist, vaid kaks aastat hiljem.

Olen enda valikuga väga rahul ja julgen soovitada seda paljudele. Loodan, et koolid lasevad (teistegi erialade) tudengitel tulla edasiõppimise võimalustest rääkima. Ehk teeksid ülikoolid ja gümnaasiumid koostööd või leiaksid aktiivsed õpetajad ise aja, millal tudengid saaksid tulla õppeainega seotud erialasid tutvustama. See aitaks gümnaasiumilõpetajal edaspidi valida.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!