Siililegi selge – koostööd on vaja

13. apr. 2018 Eesti bioloogiaõpetajate ühingu juhatus koostöös Eesti keemiaõpetajate liidu juhatusega - Kommenteeri artiklit

Lahemaa looduskool on üks bioloogiaõpetajate häid sõpru. Pildil otsivad Lilleküla gümnaasiumi õpilased Läänemere asukate kohta teavet. Foto: Maie Itse

 

 

Aprillis täitub Eesti bioloogiaõpetajate ühingul (EBÜ) 14 tegevusaastat. Praegu on meil juba 211 liiget. Et meie ühingu vapiloom on siil – igati tark ja väärikas tegelane –, tunnustamegi bioloogiaõpetajaid ja toredaid kaaslasi Siili auhinnaga. Ühing esindab bioloogiaõpetajate huve ja edendab bioloogia õpetamist, aga ühendab ka huvigruppe.

Meil on palju häid koostööpartnereid. Liikmetele võimaldavad tasuta sissepääsu Eesti loodusmuuseum, Tallinna loomaaed, TÜ loodusmuuseum ja botaanikaaed, Tallinna botaanikaaed ning RMK Sagadi metsamuuseum. Hea on koostöö keskkonnaameti ja looduskeskustega. Talvekonverentside korraldamisel saame abi Tartu ülikoolilt, aga ka maaülikooli ja Tallinna ülikooli loodusteadlastelt ning tervishoiukõrgkoolilt. Suvekoole oleme korraldanud Luua ja Räpina ametikoolides. Kus veel oleks võimalik kokku saada 80–90 bioloogiaõpetajaga kui mitte oma ühingu traditsioonilistel üritustel! Viimastel aastatel oleme konverentside ja suvekoolide korraldamiseks saanud rahatuge EL-i sotsiaalfondi ja Eesti riigi projektidest.

Järjest rohkem teeme koostööd teiste aineliitudega. Meil on olnud inspireerivaid kohtumisi matemaatikute, keemikute, käsitöö- ja tehnoloogiaõpetajate ning teistegagi. Sügiseks on ühised plaanid geograafiaõpetajate ühinguga – tulemas on mahepõllumajanduse õppepäevad koostöös maaülikooli mahekeskusega.

Teist korda pidasime ühise talvekonverentsi Eesti keemiaõpetajate liiduga. Konverentsidel on tavaks kuulata loenguid tänapäeva teaduse tipptegijatelt, osaleda praktilistes töötubades ning tutvuda uue õppekirjanduse ja õppevahendite väljapanekuga. Tänavu palusime esinema teadlased, kelle uurimisvaldkond pakub huvi mõlema aine õpetajatele. Üles astusid näiteks TÜ molekulaarbioloog Mart Ustav, Kati Lind TTÜ meresüsteemide instituudist ja teaduste akadeemia president Tarmo Soomere.

Ajakohane ja põnev oli TÜ vanemteaduri Lauri Varese tutvustus tehnoloogiainstituudi teadusprojektidest, mille käigus otsitakse võimalust muundada puidumass keemiatööstuse lähtematerjaliks sobivateks kemikaalideks. See teema lõimib kõiki loodusaineid, aga ka loodus- ja reaalteadusi sotsiaalteadustega.

Rõõmu ja entusiasmiga jagavad nii õpetajad ise kui ka teadlased oma kogemusi ja õpetamisnippe töötubades (sel aastal oli neid 16). Ideepuudust siin pole. Tänapäevane õpikäsitus eeldab uuriva ja probleemõppe rakendamist ning igal üksikul õpetajal on liiga ajakulukas leida uusi võtteid ja abimaterjale. Koostöö ja kolleegidega ideede jagamine, ise praktilise suunitlusega töötoas katsete ja mängude läbitegemine on parim viis oma tööriistakasti värskendada. Selliseid nippe oleme saanud ka teadusteatrite etendusi vaadates ja analüüsides.

Tundub, et tänapäeva õpilasi õppima motiveerides pole tegevuse pealkirigi vähetähtis. Õnneks annavad loodusteadused suhteliselt ammendamatuid võimalusi – püüdke ette kujutada, milliseid tarkusi peidavad endas „Gaseeritud puuviljad”, „Melanhoolne pudel” või „Aroomiteraapia”.

Ühingu konverentside lõpuks pakutakse osalejaile mõne ettevõtte või teaduslabori külastust. Meie ainevaldkonnad ja nende rakenduslikud harud arenevad sedavõrd kiiresti, et õpetajadki õpivad innukalt pidevalt juurde.

Kõikjalt paistab häid võimalusi õppeainete lõiminguks. Tarvis on vaid veidi mõelda ja kolleegidega mõne teema edasiarendamiseks mõtetel lennata lasta. Külastasid biogaasijaama: kus on siin „bio” ja mida võiks keemias rääkida gaasidest, süsivesinikest, põlemisest; milline on sellise tootmise sotsiaalmajanduslik mõju ja ajalooline taust? Segasid töötoas kokku „toimeka lõhnaõli” – õpi siis selgeks ka õlide üldine keemiline koostis, uuri, millistel taimeliikidel ja millistes taime osades on rohkem eeterlikke õlisid, kuidas nad sinna said ning mil viisil inimesele mõjuvad.

Tahame pakkuda õpetajatele erialast täiendust, rõõmsaid ja inspireerivaid hetki kolleegide seas, uusi ideid. Parim kiitus on see, kui õpetajad lahkuvad üritustelt rõõmsana, täis uut energiat. Jagades saad rikkamaks!


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!