MUUSEUM
aasta õpetaja gala

Kust leida kiiresti asendusõpetajat?

25. mai 2018 Jüri Käosaar ASÕP-i aktiivgrupi liige - Kommenteeri artiklit

Asendusõpetajate programmi ASÕP meeskond: Teibi Torm, Jüri Käosaar, Geron Perens ja Mari Viires.
Foto: ASÕP

 

Asendusõpetajate programmiga ASÕP on liitunud üle 140 inimese. Nad on andnud sel poolaastal üle 400 asendustunni.

Kui mõni õpetaja näiteks ootamatult haigestub, on talle asendaja leidmine kooli juhtkonnale probleemide probleem. Enamasti peab siis ikka haigestunu kolleeg mitmel rindel tööle hakkama. Miks ei võiks asendusõpetajat leida olla niisama lihtne nagu Taxifyga taksot tellida? Tõmbad oma nutitelefoni asendusõpetajate rakenduse ja vaatad ekraanilt, missugused neist elavad sinu koolile kõige lähemal, loed läbi nende iseloomustused, valid sobiva õpetaja välja, vajutad nupule ja ongi probleem lahendatud.

Ulme? Täna veel jah, kuid võib saada reaalsuseks üsna pea, sest juba mõndagi on asendusõpetaja kergesti leidmiseks tehtud. Nimelt on neljaliikmeline algatusrühm käivitanud asendusõpetajate programmi ASÕP, et pakkuda koolidele kvaliteetseid tunni­asendusi olukorras, kus õpetaja mingil põhjusel puudub.

Algatusrühm, mille koosseisu kuuluvad Teibi Torm, Maris Viires ja Jüri Käosaar, on tegutsenud tänaseks veidi üle aasta. Rõhk on olnud programmi katsetamisel ja idee NULA inkubaatoris täiustamisel. Suurema hooga käivitus asendusõpetajate programm tänavu veebruaris, mil tööle asus ASÕP-i tegevjuht Geron Perens. Tema ülesanne on jooksva töö korraldamine ja koolidele konkreetsete asendusõpetajate leidmine. Just esimese palgalise inimese meeskonda lisandumine võimaldas hakata teenust pakkuma uues mastaabis.

Koolide ja asendusõpetajate kokkuviimine võtab siiski veel palju aega, kuid tulevikus on plaanis hakata tõesti kasutama Taxifyga analoogilist mobiilirakendust, mis annab koolijuhile kiiresti infot õpetajate kohta, kes on just sellel päeval valmis tema kooli õpetama tulema.

Üle 400 asendatud tunni

ASÕP-i tegevjuht Geron Perens on programmi senise arenguga väga rahul: „Oleme viies Tallinna ja Harjumaa koolis asendanud kokku üle 400 tunni, neist enamik algklassides, kuid asendusi on olnud nii reaalainetes kui ka keeltes ning kaetud on kõik kooliastmed.

Õpetajad soovivad asendustunde anda küll. Meie süsteemis on üle 140 inimese, kes on sobiva pakkumise korral koolidele appi läinud. Praegu otsime juurde koole, kellega koostööd teha ning koos õppides teenust pidevalt arendada.

Asendusõpetajate hulgas on aktiivseid õpetajaid, kes otsivad vaadet teisele koolile, tudengeid, kes tahavad õpingute kõrval kogeda praktikat, kuid ka ärisektoris töötavaid inimesi, kelle jaoks on oluline panustada haridusse ning tuua oma igapäevarutiini midagi uut.

Asendusõpetajate programmiga liitumiseks peavad inimesel olema kogemused ning oleme seadnud kriteeriumiks, et olemas on üks kolmest: 1) pedagoogiline haridus või selle omandamine, 2) töökogemus noorte või lastega, 3) üldisem protsesside juhtimise kogemus,“ ütleb tegevjuht Geron Perens. Ta möönab, et mitmed inimesed on soovinud programmiga liituda, kuid pole kahjuks kriteeriumidele vastanud.

ASÕP-i programm pakub asendusõpetajatele ka täiendkoolitusi, et nende tunnid oleksid huvitavad ja nad sulanduksid kergemini koolide igapäeva. Samas on paljudel asendusõpetajatel juhtimiskogemus, mis on klassis hindamatu, sest uue õpetaja esmased trumbid on just suhtlusoskus ning klassikollektiivi juhtimine.

Asendusõpetajad näevad võimalust luua tähendust

Kristi Reisenbuk oli esimest korda asendusõpetajaks eelmisel õppeaastal ja juhuslikult just oma kodukandis Vääna mõisakoolis. „Nähes laste silmis siirast elurõõmu, tahet teadmisi omandada ja kuuldes kooli positiivset tagasisidet minu tööle, sain suure tõuke asendamaks tunde ka teistes koolides,“ toob Reisenbuk välja ning lisab, et südantsoojendav hetk oli Vääna mõisakooli lõpuaktus eelmisel kevadel, kus kuuendikud kõiki õpetajaid tänasid. Tema oli neile lastele meelde jäänud manitsusega, et küsimuse peale ei vastata „ahh … mida“, vaid „kuidas palun“. Taolisi väikseid tähelepanekuid oli õpilastel palju ja see toobki Reisenbuki sõnul inimesi kasvõi ajutiselt kooli.

Maria Helen Känd märgib, et on tahtnud alati õpetada. „Õpetamine on põhitööle suurepärane vaheldus. Mida kõike ma seitset tundi ette valmistades meelde tuletasin ja teada sain! Tundide ettevalmistamine oli nauditav ajutreening, mille käigus sain korrata nii 12. klassi bioloogiatunnis teemaks olevat rakuehitust kui ka 5. klassi eesti keelt. Samas tundsin end vajaliku inimesena, sest õpilastel ei saa tunnid lihtsalt ära jääda. Õpilased vajavad vaheldust ja klassi ette uusi inimesi, kellest inspiratsiooni saada. Usun, et õpilaste jaoks on oluline, et klassi ette tuleb keegi, kes on mõnes ettevõttes kommunikatsioonijuht, sisearhitekt vmt.“

Rahul on ka koolijuhid

Pelgulinna gümnaasiumi õppejuht Tiina Tiit märgib, et koostöö ASÕP-i programmiga on sujunud väga hästi ning nende kool on seda teenust kasutanud eelkõige olukorras, kus õpetaja puudub koolitusele mineku tõttu pikemalt kui üks päev. ASÕP-i abi on kasutatud ka haiguste perioodil, mil asendamist vajavad mitme õpetaja tunnid.

Tiit toob välja, et asendusõpetaja kasutamine on vajalik eelkõige nooremates klassides, kus lapsed ei oska veel iseseisvalt õppida. Seni on Pelgulinna kool leidnud kõik vajalikud asendusõpetajad ASÕP-i programmist ja neil on plaanis sellega koostööd jätkata.“

Rahul on ka Tallinna kunstigümnaasiumi direktor Mari-Liis Sults. „Oleme kasutanud asendusõpetajaid eelkõige õpetajate puhkuste, õppepuhkuste ja koolituste ajal ehk siis pikemalt ette teada puudumiste korral. Kõige rohkem on vaja asendada klassiõpetajaid, sest nemad oskavad kõiki aineid õpetada ja saavad terve päev kohal olles luua õpilasele hea ja turvalise õpikeskkonna,“ valgustab Sults oma kooli lähenemist.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!