Õpetajate Leht

Otsides Taanis ettevõtlusõppe edukuse valemit

18. mai 2018 Katrin Kivisild SA Innove programmijuht - Kommenteeri artiklit

Õpilased visuali­seerivad protsessi. Fotod: Katrin Kivisild

 

Taanis ettevõtlusharidusega tutvumas käinud kutse- ja üldhariduskoolide ettevõtlusõpetajad ja spetsialistid veendusid, kui oluline on lisaks ettevõtlusõppe õpetamise meetoditele süsteemi terviklikkus.

Taani hariduses tähendab innovatsiooniõpe, et ei ole mingit üks-lahendus-sobib-kõigile-lähenemist. Innovatsioon sünnib õpilaste koostööst. Nad on keskendunud proovima paljusid asju ja püüavad leida teid edukaks innovatsiooniks. Innovatsioon ei ole ühekordne pingutus, vaid pidev toimiva otsimine ja iga koolitunni osa. Materjalid, tehnoloogia, klassiruumid ja vahendid soodustavad käed-külge-lähenemist, aidates teha ideed kohe teistele nähtavaks. Sealjuures järgitakse disainmõtlemise printsiipe – loovat ja loogilist mõtlemist, mis lahendab mõne probleemi ning on orienteeritud tulemustele. Mõtteprotsessi ülesehitus jälgib seega küsimusele konkreetse vastuse otsimist, tehes seda võimalikult praktiliselt ning uuenduslikult.

Sct Hans Skole, 2017 aasta Taani ettevõtlikuma kooli tiitliga pärjatud kool on koht, kus kõigil õpilastel on vabadus arendada ennast nii sotsiaalselt kui ka akadeemiliselt. Koht, kus on väga suur roll usaldusel, mis võimaldab luua arenguks turvalise ja meeldiva keskkonna. Igaühte võetakse ja koheldakse areneva isiksusena. Iseorganiseerumist ja vastutuse võtmist enda õppimise eest toetatakse juba varases eas. Sealjuures on eksimine õppimise osa ning ennast pidevalt analüüsides ja oma kogemusi mõtestades on õpilastel võimalus õppida enda kohta rohkem.

Kogu õppeperioodi vältel kasutatakse üksnes teemapõhist/projektipõhist õpet ja protsessihindamist. Õpilased tegelevad terve nädala ühe teemaga ehk projektiga reaalsest elust. Ülesanded on kujundatud selliselt, et need oleksid õppijaile olulised ja tähendusrikkad, sealhulgas on prototüüpide loomine, tegelike probleemide lahendamine, reaalsete projektide arendamine, ürituste korraldamine, ideede esitamine osa õppija kaasamise võimalustest.

Koostöö on õnnestumise oluline osa, õppimine koostöös ja meeskonnatöö õpetavad hindama igaühe individuaalsust ning arvestama erinevustega. Õpetaja on abistaja. Abistaja annab piisavalt juhiseid, toetab, peegeldab, esitab küsimusi, et leida üles oma õppijate ainulaadne viis õppida.

Majandusgümnaasium Taanis

Taani haridussüsteemis on mõistetud, et pidev muutuvate majandusoludega kohanemise vajadus annab ettevõtlusõppele kindla koha elukestva õppe õppeainete hulgas. Tietegeni majandusgümnaasiumis ei püüta noortele õpetada kõike, vaid keskendutakse majandus- ja ettevõtlusõppele. Kohustuslikke üldainete kursusi on gümnaasiumiastmes oluliselt vähem ja pearõhk on konkreetse spetsialiseerumisega seotud ainetel. Vastutus õppimise eest lasub õppijatel, see on nende jaoks loomulik. Nad on iseseisvad, leiavad oma sisemise motivatsiooni, et anda endast igal momendil parim.

Inspireerivad sõnumid avatud kooliruumis.

Taanis ongi ettevõtlusõppes esikohal mõtteviisi ja hoiakute kujundamine. Palju olulisem kui jõuda müügitehinguni on arendada loovust, koostöös probleemide määratlemise ja lahendamise oskust ning uudset lähenemist .

Samuti toetab õppimist koolide füüsiline keskkond, õpperuumid on paindlikud, soodustades iseseisvalt meeskondades õppimist. See loob heaolutunde.

Olulisel kohal on visualiseerimine ehk kõnelevad seinad. Skeemid, graafikud ja joonised aitavad mõista informatsiooni tähendust, näha seoseid, võrrelda tulemusi, analüüsida suundumusi.

Õppereisil osalejad tõdesid, et Eesti koolides jagub lahedaid algatusi ja ettevõtlusõpe on laienenud paljudesse koolidesse, kuid oluline on mõista, et ettevõtluspädevuste arendamise juures on tähtis kooli juhtkonna ja kõigi õpetajate, st terviksüsteemi toimimine. SA Innove korraldab ettevõtlusõppe programmis „Edu ja tegu“ igal aastal ühe õppereisi, et saada uusi teadmisi ja kogemusi ettevõtlushariduse edusammudest.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!