Tallinna koolijuhid tutvusid Hiiumaa koolidega

24. sept. 2018 - Kommenteeri artiklit

Tallinna koolijuhid Hiiumaal Emmaste põhikooli külastamas. Arhiivifoto

Õppetöö ei alanud septembris mitte ainult õpilastel, vaid ka koolijuhtidel. 19.‒21. septembrini külastas 26 Tallinna koolijuhti Hiiumaa koole, ei tutvuda nende õppekorraldusega ja ehk ka võtta üle midagi toredat, mida oma koolis rakendada. Õppereisi toetas SA Innove „Õpetajate ja koolijuhtide professionaalse arengu toetamine“, „Pädevad ja motiveeritud õpetajad ning haridusasutuste juhid“.

Esimesi muljeid uuest haldussüsteemist tingitud muudatustest vahendas meile Emmaste osavallavanem Hergo Tasuja. Saime teada, et Hiiumaal juhitakse kõiki haridusasutusi keskselt, juhtimine on koondunud ühe haridusosakonna kätte, majandusmuredega tegelevad osavallad ise. Nende hoolitsust nägime kõigis kolmes koolis, mis olid nagu äsja remonditud, puhtad ja heas korras. Õpikeskkond oli moodne, majades kiire internetiühendus ja kõigil ilusad liikuma kutsuvad koolihoovid.

Kõigis külastatud koolides hakkasid kohe silma külalisi tervitavad õpilased, sõbralik ja meeldiv keskkond ning rahulikud õpetajad. Hiiumaa koolid on aktiivsed projektide kirjutajad. Igal pool olid tahvlid selle kohta, et koole oli remonditud, õppeklasse ehitatud või inventari muretsetud projektide toel.

Emmaste põhikool on uhke oma väärtuspõhise kasvatuse üle ja sealne õppetöö on tihedalt seotud mitteformaalse õppimisega, milleks on koolil head tingimused (õuesõppe rajad, mõisapark). Põhimõte on, et kool tähendab inimesi, maja, õue, õunaaeda ja mõisaparki. Õpetajaid leitakse kohalike inimeste hulgast ja on juhtunud, et nii mõnedki, kes on mandril tööl käinud, tulevad rõõmuga oma kodukohta õpetajaks tagasi. Nagu kõikjal Eestis nii napib õpetajaid ka Hiiumaal. Osa jagab end mitme kooli vahel, mõne koolitee on kümneid kilomeetreid pikk, aga kuna see kulgeb läbi kaunite metsade ja mööda peaaegu autovaba teed, siis on nende vahemaade ületamine ka jalgrattaga meeldiv vaheldus. Tähtis on, et õpetaja on juba hommikul rõõmus, siis on ka õpilased õnnelikumad. Ühegi pahanduse lahendamine ei jää järgmiseks päevaks, võtku see siis aega kasvõi hiliste õhtutundideni. Õpilastel on võimalik oma huvidega tegeleda koolimajas kuni poole seitsmeni õhtul. Eriti uhke on direktor oma kooli orkestri üle, ringe on koolis 11.

Palade põhikoolil on kaasava hariduse rakendamise kogemused, selle korraldamine on paljudele koolijuhtidele muret valmistanud. Kuigi koolis õpib ainult 74 õpilast, töötavad seal abiõpetaja, sotsiaalpedagoog ja logopeed. Nad on iga päev koolis ja õpetaja võib vastavalt vajadusele moodustada abivajavatest õpilastest grupi kas klassiruumis, saata õpilased spetsialisti juurde või kutsuda tundi abilise. Koolil on heal tasemel töötoad, hästi sisustatud laboriklass ja koolijuhilt on võimalik saada häid kogemusi kahe asutuse (Palade põhikooli ja Suuremõisa lasteaed-põhikooli) samaaegsel juhtimisel. Palade põhikoolil on olnud võimalus võtta tööle õpetajad isegi Rumeeniast ja Saksamaalt.

Hiiumaa ametikooli õpilastel võib tekkida vajadus lastehoiu järele. See võimalus on kõigile soovijatele korraldatud lasteaia baasil. Lastehoidu pakutakse ka suveks vanavanemate juurde suvitama tulnud mudilastele.

Hiiumaa gümnaasium on riigikool, mille moto on „Kogudes, kogedes, kogemata“ ning põhimõte on see, et „õppetund ei ole püha“. Direktori sõnul võib tund rahulikult ära jääda, kui sellel on hea eesmärk. Kohtumised huvitavate inimestega, külastused väljaspool kooli – kõik annab õpilastele rohkem kui lihtsalt õppetunnis istumine ja raamatute või interneti uurimine. Ekskursioonidel on kõigil ülesanded kaasas, millest pärast ühiselt kokkuvõtted tehakse. Õpetajal peab olema loominguline vabadus, ta peab tundma end hästi, olema enesekindel ja mitte tegelema pidavalt enesekehtestamisega. Direktor usaldab oma õpetajaid ja peab väga oluliseks oskust mitte sekkuda. Seda teeb ta alles siis, kui tõesti enam keegi otsustada ei oska.

Ka SA Innove küsitlus näitas, et õpilased ja õpetajad on selles koolis keskmisest rahulolevamad. Huvitav lähenemine, millest oli meie koolijuhtidel mõndagi õppida.

Kolm muljeterohket päeva Hiiumaal möödus Tallinna koolijuhtidel „kogudes, kogedes, kogemata“ ja nad alustasid uut koolinädalat heade mõtetega.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!