SEIKLUS
ÕPL tellimine

Kuidas õpilased saavad hinnata õpetaja tööd?

12. okt. 2018 Peep Leppik pedagoogikateadlasest koolmeister - Kommenteeri artiklit

Peep Leppik.

Kuna kolleeg Rasmus Kitse artikkel 5. oktoobri Õpetajate Lehes kutsus esile elava arutelu, sekkun siinkohal kirjaga, mille põhiseisukohad juba ca 20 aastat tagasi avaldasin. Õpilased on õpetajaid alati hinnanud – on olemas ju lemmikõpetajad, õpetajad, keda austatakse või kardetakse, õpetajad, keda imetletakse. On olemas head (inimlikud) õpetajad ja ranged õpetajad ning needki, keda vihatakse.

Sedalaadi hinnangud on emotsionaalset laadi, mis võivad 10–25 aastat pärast kooli lõpetamist oluliselt muutuda. Autor näiteks on tagantjärele hakanud eriti hindama neid õpetajaid, kes panid tõsiselt tööle ja mõtlema (kas jõu või kavalusega), kes ei sallinud õppetöös logelemist.

Demokraatia laienemine on toonud kaasa selle mõiste lihtsustatud mõistmise. Töötades koolis laste (alaealistega), ei tohi me hetkegi unustada pedagoogilist aspekti. Seepärast ei saa me küsida õpilastelt otse (primitiivselt): kes on meie koolis parim õpetaja või kelle tundi te ei läheks? Autor on kasutanud vanema astme õpilaste hinnanguid õpetajatele – lähtuvalt õpetaja töö olulistest tahkudest – alljärgnevalt (anonüümsele paberile pandi vaid õpetajate nimed).

  1. Nimeta oma õpetajad, kelle tunnis saab uus materjal alati selgeks.
  2. Nimeta õpetajad, kes on alati põhjendatult nõudlikud.
  3. Nimeta õpetajad, kes ei raiska tunnis kunagi aega (kõrvalistele asjadele).
  4. Nimeta õpetajad, kes tahavad tunnis (alati) kuulda õpilaste isiklikke seisukohti ja arvamusi ning seovad teooria praktilise eluga.
  5. Nimeta õpetajad, kes on töös täpsed, järjekindlad ja korranõudlikud.
  6. Nimeta õpetajad, kes uue materjali esitust (alati) näitlikustavad.
  7. Nimeta õpetajad, kelle tundi lähed enamasti hea meelega jne.

Sedalaadi küsimusi võib esitada õpetaja töö eri valdkondade kohta, kuid lähtugem – moodne sõna – töö positiivsetest külgedest. Vastuste koondtabelist selgus, et kõik õpetajad sinna „ei mahu“, ja see pani inimesi mõtlema. Taolised küsimused panevad ka õpilasi (just vanemas astmes) vastamisel sügavamalt õpetaja töö üle järele mõtlema ja nii väheneb emotsionaalsete hinnangute osa.

Küsitluse peaks läbi viima inimene, kes omab õpilaste hulgas pedagoogilist autoriteeti (semutseja ei sobi!). Koondit tutvustasin metoodilisel koosolekul vaid õpetajatele. Info labane levitamine asjasse mittepuutuvatele inimestele tekitab vaid tigedust (info n-ö salajasest hankimisest rääkimata) – ei lahenda probleeme.

Koolis õppealajuhatajana ligi 20 aastat töötanud inimesena mul õpilaste antud vastustes üllatusi ei olnud – tundsin õpetajate tööd põhjalikult, olin külastanud üle 3000 korra nende tunde ja kursis iga õpetaja (talle isikupärase, professionaalse) töö süsteemiga. Rõhutan, taolised hinnangud ja küsitlused nõuavad delikaatsust, sest kool ei ole kommertsasutus, vaid tõsise töö koht.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!