Pool sajandit eripedagoogide ja logopeedide õpetamist Tartu ülikoolis: juubelit tähistab konverents

11. okt. 2018 - Kommenteeri artiklit

Tartu ülikooli haridusteaduste instituudi eripedagoogika osakonnal täitub käesoleval sügisel viiskümmend tegevusaastat. Seda tähistatakse 19. ja 20. oktoobril konverentsiga „Erinevus on väärtus: 50 aastat eripedagoogide ja logopeedide õpet Tartu ülikoolis“. Konverentsil tutvustakse eripedagoogika ja logopeedia aktuaalsete teemade nüüdisaegseid käsitlusi Eestis ja välisriikides ning esinevad õppejõud, praktikud ja vilistlased Kanadast, Soomest, USA-st ja Prantsusmaalt. Üliõpilastele antakse esmakordselt välja Eesti rehabilitatsiooniasutuste liidu stipendium.

Tartu Riiklikus Ülikoolis avati defektoloogia eriala 1. septembril 1968; põhilise töö tegi esialgu pedagoogika ja metoodika kateeder, mida juhatas akadeemik Heino Liimets. Defektoloogia kateeder loodi 1972. aastal, esimeste õppejõudude kraadiõpe toimus Moskvas. Üksuse põhifunktsioonideks said eripedagoogika ja logopeedia teadusuuringute korraldamine, erialase hariduse tagamine ja õppekirjanduse koostamine. Professoritena on eripedagoogika ja logopeedia erialade arengut aastate jooksul vedanud Karl Karlep, Jaan Kõrgesaar, Aaro Toomela ja Evelyn Kiive.

Kui varem õpetati teistest oluliselt erinevaid õppijaid pigem eraldi asustustes või gruppides, siis viimasel kümnendil on juba raske leida haridussüsteemiga kokkupuutuvat inimest, keda erivajadustega õppijate teema ei puudutaks. Tänapäeva Eesti erivajadustega lapsed kasvavad oma kodus ja käivad kodulähedases lasteaias, koolis; erivajadustega noored on jõudnud ka kutse- ning kõrgharidusse. Eripedagoogika osakond panustab kaasavasse haridusse tavaõpetajatele juhendmaterjalide koostamisega ja täiendkoolituste korraldamisega, hariduskorralduse valdkonnas nõustatakse haridusametnikke ja -juhte.

Tartu ülikooli eripedagoogika osakonnal on 1073 viieaastase õppe läbinud vilistlast. Eripedagoogid töötavad enamasti üldhariduskoolides, aga ka lasteaedades ja kutseõppeasutustes. Nende töö on erivajadustega õppijate arengutaseme hindamine, õpetamise kavandamine ja korraldamine ning õpetajate ja lapsevanemate nõustamine. Logopeedid töötavad haridussüsteemis ja meditsiiniasutustes, keskendudes kõne ja neelamisega seotud erivajadustele. Mõlema eriala esindajaid oodatakse ka õppenõustamis- ja rehabilitatsioonikeskustes, kus on eriti oluline koostööoskus õpetajate, arstide, psühholoogide ja sotsiaaltöötajatega.

Juubelikonverentsi korraldamist toetavad Eesti eripedagoogide liit, Eesti logopeedide ühing ja Tartu linn.

Konverentsi veebileht.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!