Kaks päeva Varssavis

2. nov. 2018 Raivo Juurak toimetaja - Kommenteeri artiklit

Tibor Navracsics selgitab SELFIE esitlusel selle digitööriista plusse ungari ajakirjanikule Dora Onodt-Molnarile. Vestlus käib koduselt ungari keeles. Fotod: Raivo Juurak

 

Poola pealinnas esitleti arvutiprogrammi SELFIE, mida saab hakata kasutama 250 000 Euroopa Liidu kooli ehk 71 miljonit õpilast.

Arvud tunduvad väga suured, ehkki on väiksemad Facebooki ülemaailmsest haardest. Kuid SELFIE polegi kõigile, vaid on töötatud välja spetsiaalselt koolide jaoks ja konkreetse eesmärgiga: see peab kiirendama digitehnoloogia laialdast kasutuselevõttu koolis. Lihtsustatult öeldes on tegemist koolide eneseanalüüsi platvormiga. Õpilased, õpetajad või kooli juhtkond – või nad kõik – vastavad SELFIE küsimustele ja see n-ö pildistab kooli digitaalse seisundi. Edasi algavad arutelud, kuidas saab asja paremaks muuta.

Teiste väljaannete hulgas sai ka Õpetajate Leht Euroopa Liidu volinikult (haridus, noored, kultuur, sport) Tibor Navracsicsilt kutse osaleda 25. oktoobril SELFIE üleeuroopalisel esitlusel Varssavis. Suurejoonelisel sündmusel osalesid nt Reuters ja teised tuntud meediakanalid.

Asjale lisas kaalu, et esitlus toimus Varssavi ühes vanemas ja väärikamas keskkoolis, mis kannab Poola ühe esimese lastekirjaniku Klementyna Hoffmanowa nime. Selle kooli õpilased rääkisid üle Euroopa kokku tulnud ajakirjanikele, missuguseid programme nemad õppes kasutavad. Esitlusteks on neil Prezi ja Powerpoint, kiire tagasiside saamiseks Kahoot, keeleõppeks Quizlet, matemaatikaks Desmos, majandusõppeks Sigg, keemiaks Chemsketch, nad kasutavad ka Poola hariduse infosüsteemi Librus, oma kooli Hoffamanowa TV-d jne. Koolis on neil sõudeergomeetrid, millel nad harjutavad ja saadud näitude põhjal ülesandeid lahendavad.

EL-i volinik Tibor Navracsics ja Poola haridusminister Anna Zalewska panid SELFIE esitlusel inimestele südamele, et digiõpe koolis on kõigest ettevalmistus Euroopa majanduse digiteerimiseks, tootlikkuse kasvatamiseks ning ühiskonnas uute sotsiaalsete suhete loomiseks.

Kas õpetajad tulevad kaasa?

Pärast SELFIE ametlikku esitlust tekkis sealsamas koolimajas ajakirjanike väike vestlusring, kus Bulgaaria ajakirjanik märkis üsna pessimistlikult, et EL-i volinik võib digiõpet suurelt reklaamida ja Varssavi eliitkoolis võib see isegi toimida, kuid ta kahtleb, kas tema kodumaal õpetajad sellega kaasa tulevad. Ta ütles, et Bulgaaria koolides usutakse elavasse õpetajasse, mitte nutitahvlisse ja -telefoni. Sealsetes koolides küll on projektorid ja muud moodsad digiseadmed, kuid õpitakse ikkagi pastaka ja paberiga. Ungari ajakirjanik lisas omalt poolt, et neil korjatakse koolides iga tunni algul õpilastelt nutitelefonid spetsiaalsesse kasti. Ta näitas õpetaja laual asuvast nutitelefonide kastist ka fotot.

Mul oli võimalus efektselt teatada, et Eestis palub mõnigi õpetaja tundi alustades kõigil nutitelefonid hoopis kätte võtta, et nende abil infot otsida, ülesandeid lahendada jne. Lisasin, et SELFIE ja selle analoog DigiPeegel on meil enamikus koolides kasutusel olnud. Jutustasin ka meie digiõpikutest, pranglimisest, nutispordist, Samsungi digipöördest jms. Bulgaaria ajakirjanik jäi ikkagi umbusklikuks ja ütles, et Eestis on paljud asjad võimalikud, näiteks EU eesistumine vanas elektrijaamas, aga neil peab eesistumine toimuma palees ja õppetöö käima paberil.

Poola tunne

Ehkki olime Varssavis vaid kaks päeva, jõudsime seal natuke ka ringi vaadata. Juba hotelli aknast paistis Varssavi sotsialismiaja sümbol, Moskva ülikooli stiilis pilvelõhkuja, linna kõige kõrgem hoone. Praegu kõrgub selle ümber siiski kümneid klaasist pilvelõhkujaid, mis ei tundu olevat madalamad. Uued kõrghooned näitavat, et sotsialism on Poolas läbi. Aga sotsialismiaja pärast ei paista poolakad põdevat, sest suveniiripoodides pakutakse külmkapimagnetina kõige rohkem just sedasama Moskva stiilis pilvelõhkujat. Suveniirina meenutab ta natuke Eiffeli torni ja see võib olla tema populaarsuse üks põhjus. Tegime jalutuskäigu Varssavi vanalinnas, vaatasime üle ülikooli, presidendipalee, kuningalossi jm.

Kõige parema Poola tunde loovad taksojuhid. Kuna teel lennujaama jäime korduvalt ummikusse, saime päris pikalt rääkida. Taksojuht ütles, et poliitika teda ei huvita, ja lisas, et on tihti vene turiste lennujaamast Varssavi kesklinna sõidutanud. Need küsivat tihti, kas ta venelasi sallib. Tema on siis vastanud, et poliitikuid ei salli, aga tavaline inimene on tema jaoks nagu inimene ikka.

Ta tahtis rääkida vene keeles, sest inglise keel oli talle raske. Üritasime siis rääkida vene keeles, aga ta küsis, kui kaugele jääb Eestist painstvo duinskie, mõeldes Taani kuningriiki, inglise keelt nimetas angelskiks jne. Keskmine eestlane räägib umbes nii soome keelt, kuid vene keelt osatakse meil paremini. Taksojuht lisas, et tema lapsed ei oska vene keelt üldse ja seda ei lähe neil ka vaja.

Siis tundis ta huvi, kas Eestis inimestel tööd jätkub. Kui vastasin, et jätkub ukrainlastele, vastas ta, et ka Poolas on palju töölisi Ukrainast. Kuid Poolat on hakanud külastama ka sotsialismi ajal Iisraeli kolinud Poola juudid. Need pidid väitma, et Poolas on elu hea, sest kaubad on odavad. Enda kohta ütles taksojuht, et ta ei oska öelda, kas Poolas on kaubad kallid või odavad, seega pole elul viga. Imestas aga väga, kui kuulis, et Eestis elab ainult 1,3 miljonit inimest.

 


Statistikat

  • 43%-l eurooplastest napib vajalikke digioskusi.
  • 5,7 miljonit Euroopa õpetajat peab digiõppega edasi minema.
  • 71 miljonit Euroopa õpilast peab arendama oma digioskusi.
  • 90% tuleviku töökohti eeldab digioskuste valdamist.

 


Euroopa koolid digitaalseks!

SELFIE tuleneb inglise keelest: Self-reflection on Effective Learning by Fostering Innovation through Educational technologies. Tegemist on tööriistaga, mis aitab koolidel rakendada õppeprotsessis digitehnoloogiat. SELFIE võimaldab välja tuua, mis koolis digitehnoloogias toimib, kus on vaja midagi täiustada ja mis peaksid olema prioriteedid. Praegu on see töövahend olemas 24 Euroopa Liidu ametlikus keeles, aga keeli on kavas lisada. SELFIE ametlikul kodulehel toonitatakse järgmist.

  • SELFIE abil kogutakse õpilaste, õpetajate ja koolijuhtide arvamusi digitehnoloogia kasutamise kohta oma koolis. Selleks esitatakse osalistele küsimusi ja väiteid, millele tuleb vastata viiepallisel nõustumisskaalal. Väidetes käsitletakse selliseid valdkondi nagu juhtimine, taristu, õpetajakoolitus, õpilaste digipädevus jms.
  • SELFIE ankeedile vastamisele kulub umbes 30 minutit. Küsimused on igal sihtrühmal erinevad. Näiteks õpilastele esitatakse küsimusi õppimiskogemuse, õpetajatele koolitamise ja õpetamistavade ning koolijuhtidele digiõppe kavandamise ja üldise strateegia kohta. Kool saab ankeedile ise lisada kuni kaheksa küsimust.
  • Saadud vastuste põhjal koostab SELFIE aruande ehk hetkepildi kooli tugevatest ja nõrkadest külgedest digitehnoloogia kasutamisel õppeprotsessis. Mida rohkem inimesi koolis SELFIE küsimustele vastab, seda paikapidavam on saadud pilt.
  • SELFIE antud pilt aitab koolil näha oma olukorda ning alustada seejärel arutelu tehnoloogia kasutamise teemal ja koostada kooli jaoks tegevuskava. Hiljem saab SELFIE abi kasutada edusammude jälgimiseks ja tegevuskava kohandamiseks.
  • SELFIE toel saadud andmed on mõeldud ainult koolile ja neid ei jagata kellegagi, kui kool seda just ise ei tee.
  • SELFIE andmete alusel koole ei võrrelda.
  • SELFIE ei ole mõeldud ainult parimatele koolidele, vaid kõigile.
  • SELFIE on vaid üks punkt Euroopa kooli digiteerimise üheteistkümnest punkist koosnevast programmist, milles on üks kaalukamaid punkte Euroopa kõigi koolide varustamine ülikiire lairibaühendusega aastaks 2025.
  • SELFIE on läbinud 2017. aastal katsetused, kus osales 52 962 õpilast, 11 733 õpetajat, 2979 koolijuhti ja üle 80 eksperdi.

ALLIKAS: https://ec.europa.eu/education/schools-go-digital_et


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!