KULTUUR

Kuidas paljundada koolirõõmu?

23. nov. 2018 Epp Priimägi noorteühingu Tugiõpilaste Oma Ring Eestis koolitaja - Kommenteeri artiklit

Meeldejäävaid mõtteid Grete Arro õpetussõnadest konverentsil. Joonistus: Marko Pikkat

 

MTÜ Noorteühing TORE kutsus eelmisel neljapäeval, 15. novembril kokku haridusega seotud inimesi, kelle jaoks on oluline, et koolis oleks hea olla ja õpilaste silmad säraksid. Osalejaid oli rohkem kui 50 üldhariduskoolist, ka ülikoolidest,  valla- ja linnavalitsustest, noortekeskustest ja organisatsioonidest, kes on võtnud oma südameasjaks panustada tervesse ja turvalisse koolikeskkonda.

Sageli jätame noored neid puudutavatest aruteludest välja ja täiskasvanutena püüame ise otsustada, mis on neile parem. Sellel konverentsil olid aga noored kaasatud – nad said kogu konverentsi vältel osaleda ja kaasa rääkida suhtlusvõrgustiku kaudu. Noorte kommentaarid ilmusid suurele ekraanile. Nad mõtlesid kaasa ja neil oli oma arvamus, mida nad julgesid ka välja öelda. Noorte tagasisidest tuli välja, et selline täiskasvanutega koos konverentsi pidamine on nende jaoks uus, veidi aukartust äratav, kuid õpetlik ja rikastav.

Konverentsi esimene pool oli pühendatud mõtestatud õppimisele. Hariduspsühholoog Grete Arro Tallinna ülikoolist arutles koos osalejatega õppimise tõhususe üle. Muuhulgas tõi ta välja, et efektiivsem on õppida iga päev kümme minutit kolme päeva jooksul, kui pool tundi ühel päeval korraga. Iseennast ei saa samuti õppida tundma ühe päeva jooksul, ennast vaja kõrvalt vaadata ikka pikema perioodi jooksul. Oluline on protsess.

Konverentsipäeva teine pool keskendus suhete loomisele ja hoidmisele koolis. Päevajuhi Urmo Reitavi sõnul on õppimine eelkõige suhtlemine. Konverentsil arutati, kuidas kutsuda positiivse vaatenurga kaudu esile nihkeid kiusamiskäitumise vähendamise ja koolirõõmu kasvu suunas.

Selles osas jagasid  töötubades oma nippe kümmekond ühiskondlikku organisatsiooni: MTÜ Noorteühing Tugiõpilaste Oma Ring Eestis, Vaikuseminutid MTÜ, SA Archimedes noorteagentuuri programm „Hooliv klass“, Peaasjad MTÜ, TÜ eetikakeskuse väärtusmängud, lastekaitse liidu programm „Kiusamisest vabaks“, tervisearengu instituudi VEPA käitumisoskuste mäng, International Supervision and Coaching Institute, Sa Kiusamisvaba Kool. Kõik nad pakuvad koolidele vajaduspõhiseid ja juba läbiproovitud programme, mis kergendavad õpetaja igapäevatööd. Osalejate jaoks oli omaette väärtus näha tervikpilti nende organisatsioonide ühisest tegutsemisest.

Haridus- ja teadusministeeriumi üldharidusosakonna peaekspert Markus Metsaru tutvustas kiusamisvaba haridustee koalitsiooni, kuhu kuuluvad liikmesorganisatsioonid aitavad aastaks 2020 saavutada tulemuse, kus kõigis lasteaedades, 90% üldhariduskoolidest ja 30% kutseõppeasutustest on rakendatud vähemalt üht kiusu­ennetusprogrammi.

Konverentsil toimuv oli ehitatud üles mänguliselt ja kaasahaaravalt. Interaktiivne loeng, praktilised töötoad, võimalus avaldada arvamust, kohtumised toredate inimestega – see kõik andis võimaluse turvalisel moel mugavustsoonist välja tulla ning tajuda, et just sellist vaheldusrikast ja kaasavat tegevust peaks sisaldama üks vahva koolipäev. Kuuldust ja nähtust inspireeritult joonistas kunstnik Marko Pikkat osalejate silme all üles terve päeva.

Koolirõõmu peamised komponendid on mõtestatud õppimine ja head suhted. Kui koolijuht hoiab oma õpetajaid ja õpilasi ning nakatab kogu koolipere oma positiivsusega; kui õpetaja aitab teadmisi teadlikult üksteise otsa laduda ja kuulab ja märkab; kui õpilane on igas mõttes kohal ning teadlik oma tugevustest ja nõrkustest ning valmis pingutama, kuuldut meenutama, oma teadmiste mahtu suurendama, siis polegi rohkem vaja. On teadmised, on hoolimine, on rõõm, on kool. Kõlab kui lihtne nupuvajutus paljundusmasinal …? Mida sina masinasse paned?

 


TAGASISIDE KONVERENTSILE

Tuuli Oja, Türi ühisgümnaasiumi 10. klass:

Killuke rõõmu on igapäevaelu kohustuslik osa. Kui rääkida õppimisest, siis kõige olulisem on leida seoseid, mitte mõttetult tuupida. Õpetajatele aga küsimus: kas kõiki töid peab ikka hindama? Kas mõned tööd ei või jääda lihtsalt teadmiste kontrolliks? Kui inimene on positiivne, siis see nakkab. Suur aitäh kõigile, kes te konverentsil osalesite! Säilitage ikka oma särav naeratus!

Marje Nurk, Lilleküla gümnaasiumi huvijuht:

See oli sisukas ja kasulik päev. Tänagi sain eilset kogemust veidi jagada ja välja käia repliigi, et õppimine peabki raske olema, kuid peame rohkem mõtlema ka laste koolirõõmu peale.

Marju Jaanimäe, MTÜ Noorteühing Tugiõpilaste Oma Ring Eestis juhatuse esimees:

Suur väärtus oli see, et konverentsil osalejad said tuttavamaks kiusamisvaba haridustee koalitsiooniga ning sinna kuuluvate organisatsioonide programmide ja sekkumismudelitega, mis koolirõõmu loovad või hoiavad. Teisalt saadi töötubade kaudu kaasa esimesi praktilisi nippe, mida kasvõi juba järgmisel päeval koolis proovida. Koolielu on õppimis- ning suhtlemisprotsessi sümbioos. Mõlemas valdkonnas on võimalik rakendada lähenemisi, mis tooksid häid tulemusi ja koolirõõmu.

Pille Juus, Haabneeme kooli kehalise kasvatuse õpetaja

Sain konverentsil kinnitust, et olen toimetanud koolis oma südame ja tunde järgi õigesti. Väga nautisin konverentsi korraldust mõnusalt õdus, lihtne, asjalik, huvitav, uuenduslik. See konverents oli nagu väike amps suurest koogist, maitsvast ja mahlasest. Tekkis mõte, et aeg on hakata rõõmsaid koolijuhte paljundama.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!