MATEMAATIKA

Põrnikad pidasid kokkutulekut

28. nov. 2018 - Kommenteeri artiklit

Pärnu lasteaednike ühendus Avastusõpe korraldas ühel novembripäeval ülelinnalise suurürituse 5‒7-aastastele lastele. Linnavalitsuse toel toimunud toreda mängupeo eesmärk oli avastusõppe tähtsustamine lasteaedades ning kodulinna Pärnu tundmine ja väärtustamine.

Ühendus Avastusõpe hakkas avastusõpet ehk suunatud uurimisõppe metoodikat propageerima Pärnus juba 2006. aastal, mil sellega alustasid neli esimest rühma. Aastate vältel on avastusõpet rakendavate lasteaedade arv üha kasvanud. Sel õppeaastal on plaanis võtta avastusõppe metoodika kasutusele kokku 25 rühmas eri lasteaedades. Selle taga on palju pühendunud õpetajaid, kes on avastusõppe käigus näinud suurepäraseid tulemusi lapse vaimses ja sotsiaalses arengus.

Oh seda susisevat suminat, mis kostis linna spordihalli suurest saalist, kui ligi 500 pisipõrnikat kohale lendasid! Põrnikatundlatega lapsed avastasid suurte põrnikate eestvedamisel mängude ja laulude abil meeli, värvusi, ilma ja mõõte.

Meelepõrnikaga tuletati meelde viit meelt, mis aitavad maailma tundma õppida, ning üheskoos suunduti lõbusale rännakule. Lapsed püüdsid mängu käigus jäljendada kõigi teel kohatud loomade liikumist.

Värvipõrnikaga koos meenutati põhi- ja seguvärve ning näidati oma oskusi vikerkaare langevarjudega, mille käigus sai laste meelest palju nalja.

Ilmapõrnikaga räägiti aastaaegadest ja arutleti, kuidas liiga palava või külma ilma korral käituda. Üllatuse pakkus õpetajatest põrnikate tantsuline etteaste, mis näitas, kuidas sooja saada, ning mida laste tagasisides mitmel korral välja toodi.

Mõõdupõrnika kaasabil uuriti põnevaid vanaaja mõõte: toll, jalg, vaks ja süld. Koos lauldi lõbusat konnalaulu, mille käigus võeti mõõtu konnahüpetega.

Tore oli märgata laste rõõmu ja tahtmist ühiselt tegutseda. Mõtlemisülesannetes ja mängudes oli näha nende oskust seoseid luua ning järeldusi teha. Gruppide moodustamine möödus ladusalt. See näitas, et niisugust aktiivõppe meetodit on rühmades sageli kasutatud.

Uurimisõppe metoodika rakendamist toetab mitmendat aastat koostöö Pärnu linna kui õpikeskkonnaga, mis on toonud avastajapõrnikale juurde palju huvitavaid sõpru.

Peo üllatusesinejatena saabusidki kohale põrnikate sõbrad Pärnu Kuurordielevant ja Muuseumihiir, kes kutsusid lapsi mere äärde ja muuseumisse avastama kõike põnevat, mida seal kohata võib. Loomulikult olid neil kaasas kingitused pidulistele. Kõik osalenud lasteaiad said kaasa toreda heegeldatud avastajapõrnika, kes on avastusõppe tegevustes mänguliseks abiliseks ja innustajaks. Kõiki rühmi tunnustati suunatud uurimusliku õppe metoodika valiku ja rakendamise eest ning lapsed said suu magusaks pisikeste šokolaadipõrnikatega.

Mängupidu lõppes juba traditsiooniks saanud laulumänguga „Põrnikast sai pärnakas“.

Lastele jäid sellest päevast kõige rohkem meelde mängulised tegelased, kes pidu läbi viisid. Sündmuse võiks lühidalt kokku võtta ühe lapse toreda mõttega: avastamine on kõigi jaoks RÕÕM!


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!