Alfa tahab kõike kohe ja korraga

7. dets. 2018 Mirell Merirand SA Hariduskiirendi tegevjuht - 1 Kommentaar

Foto: Grete Teearu

 

Alfa-põlvkond on nutikad, dünaamilised, tähelepanelikud ja kiired lapsed, kes vajavad fookustatud tähelepanu. Neid iseloomustatakse intensiivsete õppijatena, neid kasvatades peaksime olema senisest avatumad tehnoloogiale ja kasutama selle hüvesid maksimaalselt, aga ka targalt.

Suurem infovool X-, Y- ja Z-põlvkonna kohta on hakanud viimasel ajal vaibuma. Teame juba, millised töötajad ja tarbijad nad on.

Kuid uued põnevad ajad on tulemas. Austraalia teadlane ja generatsioonide uurija Mark McCrindle on välja tulnud mahuka uurimusega uue põlvkonna kohta, keda ta nimetab alfa-generatsiooniks ning kelle sünniaeg jääb vahemikku 2010–2025.

Kuna tegemist on esimese generatsiooniga, kes on sündinud 21. sajandil, pidas McCrindle mõistlikuks hakata neid kutsuma kreeka tähestiku järgi alfadeks, mis tähistab uue algust (ladina A asemel, mis mõjub pigem tagasiminekuna vana juurde).

Mark McCrindle ennustab, et nendest saavad intensiivselt haritud, dünaamilised ja kõige kauem elav põlvkond, keda maailm on näinud. Eeldatavalt on nende keskmine eluiga sada aastat. Lisaks on nad kõige jõukamad, sest neid on maailmas per capita vähem. Vastupidi Z-generatsioonile, kellele ta ennustab vaesemat elu kui nende vanematele.

2010. aastal tutvustati maailmale iPadi, loodi Instagram ja „app“ oli aasta sõna.

Alfa-generatsioon on sündinud maailma, kus seadmed on intelligentsed ja suhtlevad omavahel, füüsiline ja digitaalne on ühte sulanud, tehnoloogia on looduse viies element ja muutuste esilekutsumine on elamise viis. Ja peamine põhjus ongi laste suhe IT-ga, mis on nende jaoks toimiv teenus ja igapäevane normaalsus.

Tehnika on tulnud, et jääda

Tehnoloogia, mis võib tunduda vanemale põlvkonnale ebaharilikuna, on laste jaoks elu normaalne osa. Psühholoogilised ja füüsilised suhted maailmaga põhinevad eeldusel, et kõik kokkupuuted maailmaga on lihtsad, kerged ja kiired (kohesed). Ning mida rohkem tehnoloogiaseadmeid juurde tuleb, seda rohkem kõik muutub.

Tulemas on muutused tänapäeva modernses elus, mida formuleerivad inimeste käitumine ja mõtlemine nii tarbija, töötaja, õppija kui ka sotsiaalse olendina.

Enneolematu hulk (vanema põlvkonna jaoks) tehnoloogiat, mida lapsed kasutavad suhtlemiseks, õppimiseks ja mängimiseks, loob uusi seoseid nende ajus ning ootusi väliskeskkonnale. Ning mida kiiremini areneb tehnoloogia, seda kõrgemad ootused on.

Kuidas tehnoloogia meie aju ja psüühikat mõjutab, pole veel selge. Ühed pealkirjad ähvardavad, et Google teeb meid rumalaks ja nutitelefonid muudavad meid zombiks. Teised vaidlevad vastu, et tehnoloogia päästab meid monotoonsest tegevusest ja vabanenud ajaressurssi saame kasutada kõrgel tasemel probleemidega tegelemiseks.

Tehnoloogia on tulnud selleks et jääda. Ja tehnoloogia ise polegi nii tähtis. Tähtis on, kuidas me seda kasutame. Suureneb vajadus õpetada lastele (ja ka ise õppida), kuidas tehnoloogia töötab, sealjuures tehnoloogilist kirjaoskust ja digitarkust. Tänapäeval tahavad inimesed kiivalt hoida oma privaatsust, kuid samal ajal ei tea nad, mida internet nende kohta kogub.

AI-tehnoloogiat, mis töötab hääl­liidesega, saavad kasutada juba kolmeaastased lapsed, kes veel kirjutada ja lugeda ei oska.

Näiteks suhtlemine rakendustarkvara Siri või Amazoni Alexa assistendiga, mille vahendusel saadakse info kiiresti kätte, mõjutab laste arengut ja intelligentsuse taju. Nad hakkavad seostama intelligentsust deklareeritud teadmistega, nagu faktid ja uus informatsioon.

Tehakse katseid, kus lapsed panevad AI-assistente proovile. Lapsed on öelnud, et nad on sõbralikud, neid saab usaldada. Teadmiste kontrollis võitis kord Alexa, teinekord Google Home.

Tuleviku seadmed liiguvadki aina enam häälkasutuse suunas, mis hakkab asendama klaviatuure ja ekraane. Ekraane, mis meid tegelikult segavad ja maailmast eraldavad. Juba praegu räägivad lapsed, et kirjutamine ei ole nende igapäevane tegevus. Paljudel ei ole isegi kirjutusvahendit koolis kaasas. On oht, et meie mälu ja argumenteerimisoskus võivad ajapikku taandareneda. Sest mida ei kasutata, see hääbub. Tänapäeval saab inimene päris edukalt hakkama, kui oskab vastuseid otsida.

Ei ole vahet, kui arendav või õpetliku sisuga mäng ekraanilt tuleb – tehnoloogia ei suuda kunagi asendada päris mänguasju, tegevusi ja inimeste suhtlust. Kuid kindlasti annab tehnoloogia ja n-ö ühendatud (connected) olemine eelise, mida tuleks kasutada – ja teha seda targalt. Seda peamegi koos lastega õppima. Sest digikäitumine on uue maailma kasvatuse oluline osa.

Mis muutusi see kaasa toob?

Alfa-generatsiooni iseloomustatakse kui intensiivseid õppijaid. Nad ootavad õpetajatelt loomingulist ja käelist tegevust ning kiiret reageerimisvõimet. Omavaheline suhtlemine peab olema kerge, kiire ja lihtne. Digitaalne ja füüsiline maailm on ühte sulanud ning virtuaal- ja liitreaalsus muutub õppeklassides pigem normiks.

Neist saavad nõudlikud tarbijad. Nad tahavad kõike ja kohe. Aina vähem tahetakse raisata aega otsimisele, neid ei huvita riiulitooted ning kõik teenused peavad olema isikustatud.

Ärimaailm seisab vastakuti kõige nõudlikuma kliendi ja töötajaga ajaloos, kes ootab kiirust ja koheseid vastuseid. Iga teenuse standard on personaalne kohaldatavus.

Suured organisatsioonid peavad olema aina läbipaistvamad. Nii oma tarne­ahela kui ka töötajatesse suhtumise poolest. Alfad on tähelepanelikud ebavõrdsuse suhtes (esialgu sõprade ringis) ning hääletavad rahakotiga (esialgu vanemate omaga).

Peamised tuleviku oskused, millele peab selles valguses tähelepanu pöörama:

  • tehnoloogilised oskused,
  • digitaalne kirjaoskus,
  • küberturve,
  • probleemide lahendamise oskus,
  • kriitiline mõtlemine,
  • loomingulisus,
  • inimeste juhtimise oskus ja teistega läbisaamine,
  • emotsionaalne intelligentsus,
  • otsustamise ja hinnangu andmise oskus,
  • presenteerimisoskus,
  • kõrgel tasemel suhtlemine.

Alfasid iseloomustab pikaealisus. Neil läheb kauem aega, et võtta üle täiskasvanute kohustused. Nad on haridussüsteemis kauem, tööellu astuvad hiljem ja saavad lapsi vanemas eas. Tüüpiline on sage liikumine töötaja rollist töövõtja rolli. Vahepeal võetakse aega, et õppida ja puhata.


Hetkel ainult üks arvamus teemale “Alfa tahab kõike kohe ja korraga”

  1. Viktor Koop ütleb:

    ALFA , ZED , Y . Varsti saavad võõrtähed läbi . Ootan põnevusega Õ-põlvkonda . Alati õpihimulised, õiglased ja õnnelikud .Viktor , vintage õpetaja .

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!