„Uuri ruumi!“ – näitus lastele, mida saab kõigi meeltega tajuda!

29. märts 2019 Kadi Kriit muuseumipedagoog - Kommenteeri artiklit
Lapsed ruumi vereringet uurimas. Fotod: Liisi Anvelt

Eesti arhitektuurimuuseumi keldris on avatud uus lastele ja noortele mõeldud püsinäitus „Uuri ruumi!“, mis õpetab ruumi kogema ja tabama arhitektuuri olemust. Soolalao võlvide alla loodud keskkond pakub elamusi eri meeltele. Seda saab uurida silmade, kõrvade, naha ja kogu kehaga. Näituse autorid, arhitektuurikooli õpetajad Katrin Koov, Kaire Nõmm ja Kadri Klementi kaasasid loomisprotsessi ka lapsed, kes andsid oma panuse põneva näituse loomiseks.

Kas olete kunagi mõelnud, kuidas ruumi silmadega vaatamata tajuda, kuidas ruum sind puudutab, mis tunne on olla ümmarguses ruumis, kuidas ruum sünnib või millistest materjalidest see koosneb, kuidas ruumid lõhnavad, kas ruumi saab maitsta ja milline on ruumide vereringe? Kõigile neile ja veel paljudele teistel küsimustele aitavad vastata näitusel eksponeeritud objektid. Võimas valguskujundus paneb saali elama ning esitleb külastajale soolalao vanu võlve ning sambaid, muutes kogu ruumi üheks vaatamisväärsuseks. Nägemismeelega mängib kordumatut ruumielamust pakkuv installatsioon „Reflexio“ (autorid Grete Veskiväli, Krista Dintere ja Rūta Palionytė), kus peegelpõrand koos valgusmänguga laiendab vaataja taju piire. Kogu kehaga saab tunda „Lintide metsa“ puudutust. Selle tagant võib avastada ümmarguse kera, kuhu saab sisse pugeda ja eraldatuses looduse hääli kuulata. Lisaks saab ise konstruktsioone ehitada, pugeda läbi „Torude džungli“, nuusutada eri ruumidega seotud lõhnasid ja veel palju muud.

Näitust käis tunnetamas lasteaia õppejuht ja endine klassiõpetaja Triin Rass, kelle sõnul ei pruugi üks lasteaia- ja/või algklassiealine laps ülearu sageli arhitektuurimuuseumi oma jalga tõsta, sest arhitektuur tundub midagi, mis väikelast oma keerukuses ehk ei paelu: „Ekspositsiooni „Uuri ruumi!“ suhtes see aga ei kehti. Näitus paelub! Seal mängitakse peenetundeliselt lapse tajudega ning luuakse seeläbi lapse jaoks mõistetav perspektiiv ruumist meie ümber. Meelte kaudu omandatud informatsioon on keel, mida laps hästi valdab. Eksponeeritu tekitab elamuste kõrval kahtlemata küsimusi ning on seeläbi erakordselt hea sisend edasiste arutelude ja õppetegevuse kavandamisel. Usun, et iga väike näitusekülastaja vaatab muuseumist välja astudes ümbritsevale mõnevõrra teise pilguga otsa. Seda nii kodus, tänaval, lasteaias kui ka klassiruumis.“

„Uuri ruumi!“ avab arhitektuuri tegemise eri tahke alates ideest ja materjalidest kuni reaalse ruumielamuse sünnini. Tulge ka teie oma klassidega ruumi kogema!



Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!