Valmisid eesti keele e-kogud II ja III kooliastmele

10. apr. 2019 Kairi Tamuri eesti keele e-kogude projekti koordinaator, Eesti Keele Instituut - Kommenteeri artiklit

Eesti Keele Instituudi, Innove ning haridus- ja teadusministeeriumi koostöös on valmis saanud eesti keele kui emakeele pädevusi hindavate elektrooniliste ülesannete kogud II ja III kooliastmele. Vastvalminud kaheksa e-kogu teemad on lauseõpetus, sõnade kokku- ja lahkukirjutamine, häälikuõpetus, sõnavaraõpetus ning lugemine ja kuulamine. Eesti keele e-kogud on seotud Eesti elukestva õppe strateegia rakendamiseks loodud digipöörde programmiga ning õpetajatele ja õpilastele kasutamiseks üleval eksamite infosüsteemis (e-kogusid näevad ainult EIS-i sisse loginud kasutajad).

E-kogud on õppevahendid, mis pakuvad õpilastele lisavõimalusi oma teadmisi ja oskusi kinnistada ning vajaduse korral ka täiendada. Samuti aitavad e-kogud õpetajatel kokku hoida aega (ülesannete automaatne kontroll ja tagasiside) ning suunata õppeprotsessi vastavalt sellele, kuidas õpilastel uute teadmiste ja oskuste omandamine edeneb.

Igas eesti keele e-kogus on keskmiselt 30 e-ülesannet, mis on koostatud kolmes raskusastmes: kerge, keskmine ja raske. E-ülesandeid saavad õpilastele suunata õpetajad ning neid võib lahendada nii koolitunnis kui ka kodus. Lisaks huvitavale sisule ning õigete ja valede vastuste lehele sisaldavad e-ülesanded protsendilist ja sõnalist tagasisidet ning ülesande kommentaari. Sõnalises tagasisides saavad õpilased teada, kuidas neil ülesande lahendamine õnnestus ning mida nad võiksid parema õpitulemuse saavutamiseks veel ette võtta. Ülesande kommentaaris põhjendatakse õigeid vastuseid ja tuletatakse meelde reeglid, vahel on juurde pandud ka lingid lisamaterjalile. Ülesande kommentaar on õpilase jaoks kiire ja mugav võimalus täiendada teadmisi ning saada kohe pärast ülesande lahendamist vastused oma võimalikele küsimustele.

Sõnalise tagasiside saavad ka õpetajad, kellele antakse teada, kuidas õpilastel ülesande lahendamine õnnestus ning milliseid e-ülesandeid võiksid nad veel lahendada. Õpilaste tulemused on ülevaatlikud ja arhiveeritavad ning lubavad õpetajal jälgida õpilaste tulemuste muutumist ja arengut. Osa e-kogudest sisaldavad ka diagnostilisi teste, mille abil saab õpetaja enne õppeprotsessi algust välja selgitada õpilaste eelteadmised mingi teema kohta või kontrollida õppeprotsessi lõpus, kas õpilased on taotletud õpitulemused omandanud.

Eesti keele e-kogude puhul on oluline märkida ka seda, et e-kogude koostamisel tegid Eesti Keele Instituudiga tihedat koostööd eesti keele õpetajad. Kahtlemata tulid e-ülesanded selle võrra paremad ja õpilasesõbralikumad. Suureks toeks olid ka Innove spetsialistid ning EIS-i arendajad, kes tulid vastu meie soovidele ja lõid süsteemi paar uut ülesandetüüpi, et keeleõpe digitaalses keskkonnas oleks veelgi tõhusam ja hõlpsam.

Loodan, et uued eesti keele e-ülesanded valmistavad rõõmu nii õpilastele kui ka õpetajatele ning aitavad muuta eesti keele õppimise mitmekesisemaks.

Head e-kogude kasutamist!


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!