Klassiõpetajaks õppimine peab jääma paindlikuks

10. mai 2019 Matle Haavistu, Tiina Kand, Elerin Kaselt, Dina Mikfeldt, Brita Nurmik ja Karmen Raik Tallinna ülikooli klassiõpetaja eriala 3. kursuse tudengid - Kommenteeri artiklit

Eesti üldhariduskoolid seisavad õppeperioodi alguses silmitsi olukorraga, kus neil puuduvad võimalused saata klassi ette kvalifitseeritud õpetaja. Töötavate õpetajate ning samal ajal klassiõpetaja eriala tsükliõppe üliõpilastena tunneme suurt muret, et ülikoolid on lõpetanud meie eriala õpetamise tsükliõppe vormis.

Tsükliõpe on üks kaugõppe vormidest, kus suur osa õppetööst toimub iseseisvale tööle tuginedes. Kontaktloengute maht on võrreldes statsionaarse õppe ehk igapäevaõppega oluliselt väiksem. Õppevormide õppekava on ühine, mis tähendab, et mõlema õppevormi lõpetanud tudengite kvalifikatsioon on võrdväärne.

Oleme kuulnud arvamust, et statsionaarses õppevormis omandatav haridus on kõrgema kvaliteediga kui tsükliõppes saadav, sest loengute maht on suurem ning seetõttu käsitletaks teemasid justkui süvenenumalt. See ei ole aga tõsi, sest tsükliõppe üliõpilased omandavad suure osa materjalist lihtsalt iseseisvalt. See on loomulikult väljakutse igale tudengile ning nõuab väga suurt enesedistsipliini ning oskust aega planeerida. Õppesessioonid toimuvad enamasti õhtusel ajal ja nädalavahetusel, samuti koolivaheajal. Arusaadavalt on raske leida pere ja töö kõrvalt aega ning motivatsiooni, et õppetööga tegelda.

Praktika ja tagasiside

Oma kogemusest lähtuvalt tunneme, et tsükliõppe suur eelis on, et õpitava erialaga paralleelselt koolis töötades on kohe võimalik teoreetilisi teadmisi praktiseerida. Statsionaarses õppevormis õppivate üliõpilaste õppekavas on samamoodi ette nähtud praktikaperioode, mis annavad neile ettekujutuse antud erialal töötamise kohta. Kuid nende panus üldhariduskoolis toimuva üle arutledes jääb tsükliõppe üliõpilastega võrreldes kindlasti väiksemaks, sest igapäevaõppe tudengitel puuduvad võrdväärsed kogemused õpetajatega, kes iga päev koolis töötavad.

Paljud õppejõud on tänulikud tsükliõppe üliõpilaste jagatud kogemuste üle, mis aitavad neil pöörata tähelepanu päevakajalistele kitsaskohtadele Eesti haridussüsteemis. Teistpidi saavad töötavad õpetajad anda tagasisidet ka ülikoolis õpetatud meetodikate kohta, mida on hästi rakendatud.

Me ei soovi statsionaarset õppevormi halvustada ega öelda, et ülikool peaks jätkama klassiõpetaja erialal ainult tsükliõppe õppevormis. Värskelt gümnaasiumi lõpetanutel on kindlasti mõistlik õppida esialgu just igapäevaõppes, et selgitada välja eriala sobivus ning vältida varajast läbipõlemist ja õpetajatööst loobumist.

Praegu on ühiskonnas väga populaarne enese pidev täiendamine ning ümberõpe. Kahjuks ei toeta Eesti ülikoolide pakutav klassiõpetaja eriala õppevorm töötava inimese ümberõpet. Tavaliselt annab just tsükliõpe võimaluse ümberõppeks inimestele, kes on õpetajate puuduse tõttu leidnud tee õpetaja elukutse juurde ning asunud tööle üldhariduskooli, omamata selleks vajalikku kvalifikatsiooni.

Tsükliõppe sulgemine klassiõpetaja erialal muudab õpetajate leidmise koolijuhtide jaoks raskemaks. Kvalifitseeritud õpetajaid on niigi vähe ning tsükliõppevormi puudumine muudab ka kvalifikatsiooni mitte omavate inimeste õpetajaks värbamise keeruliseks, kuna neil puudub võimalus haridust omandama minna.

Väheneb paindlikkus

Klassiõpetaja eriala õpingutes on integreeritud bakalaureuse- ja magistriõpe, mistõttu kestavad õpingud viis aastat. Statsionaarse õppevormi puhul toimuvad loengud ning seminarid iga päev, mis tähendab, et suur osa ajast kulub kontaktloengutes osalemisele. Viis aastat on aga piisavalt pikk periood, mis võib tuua endaga kaasa majandusraskusi, kui õpingute kõrvalt tööl ei käida.

Klassiõpetaja eriala õpinguteks kulub palju aega ning selle kestel võib inimene elukorraldus muutuda. Õpingute jooksul tuleb nii mõnelgi tudengil seista silmitsi olukorraga, mis võib tuua endaga kaasa takistusi planeeritud haridustee omandamisel. Sellistes olukordades seisab üliõpilane valikute ees, kas jätta alustatud õpingud pooleli, võtta akadeemiline puhkus või paluda viia end statsionaarsest õppevormist üle tsükliõppesse.

Praegusel juhul, kus ülikoolid enam klassiõpetaja eriala omandamisel tsükliõppe võimalust ei paku, on tudengil valikuvõimalusi oluliselt vähem. Juba tsükliõppes alustanud üliõpilased, kes on naasnud akadeemiliselt puhkuselt, avastavad, et nende ainus võimalus on jätkata õpinguid koos statsionaarse rühmaga. See omakorda soodustab ülikooliõpingute katkestamist.

Mitmel viimasel aastal on Tallinna ülikoolis klassiõpetaja eriala sama kursuse eri õppevormide õpperühmad koondatud üheks ning õppetöö jätkub rühma jaoks tsükliõppena. Näeme sellel kahte peamist põhjust. Esiteks langeb nii statsionaarsest kui tsükliõppe rühmast välja tudengeid ning rühmade suurus kahaneb. Teiseks, ja meie hinnangul peamiseks põhjuseks on see, et statsionaarse õppe tudengid kutsutakse õpetajate puudumise tõttu õpingute kõrvalt kooli tööle ning seetõttu soovivad üliõpilased jätkata õpinguid tsükliõppe vormis, mis võimaldab hariduse omandada paindlikumalt.

Ülikoolist on meile klassiõpetaja eriala tsükliõppe lõpetamist põhjendatud sellega, et see õpe on ülikooli jaoks väga kulukas ning neil pole selleks vajalikku raha. Mõistame ülikoolide probleemi, kuna klassiõpetaja eriala õppejõududeks on väga mitme valdkonna spetsialistid.

Meie peame klassiõpetaja erialal ülikoolis õppides tsükliõpet ääretult oluliseks tagamaks kvalifitseeritud õpetajate olemasolu koolides ning kindlustamaks Eestis pakutava hariduse jätkusuutlikkust. Hariduse omandamise juures on kõige tähtsam üliõpilase enda soov ning püüdlikkus õpingud enda jaoks lahti mõtestada. Loodame väga, et riik leiab võimaluse ülikoole selles küsimuses toetada, et kõnealused õpperühmad taas avataks.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!