Kuidas vähendada väljalangust põhikoolist?

3. mai 2019 Kadri Kallip TÜ kasvatusteaduste doktorant, projekti „Ole koolis!“ ekspert - Kommenteeri artiklit
Hinnanguliselt on Euroopa Liidus 4 miljonit 18–24-aastast noort, kellel on ainult põhiharidus või pole sedagi.
Foto: arhiiv

Tallinnas on lõpusirgel rahvusvaheline projekt vähendamaks õpilaste väljalangust põhikoolist.

Tallinna linn osaleb alates 2016. a oktoobrist URBACT III projektis „Ole koolis!“ („Stay Tuned!“), mille eesmärk on vähendada haridussüsteemist varakult lahkunud noorte hulka. Projektis on osalenud Barcelona, Berliin, Gent, Göteborg, Nantes, Sofia, Tallinn, Aveiro ja Ampelokipi-Menemeni (vt ka http://urbact.eu/stay-tuned).

Tallinnas on olnud keskendus põhikooliõpilaste väljalangemise vähendamisel, et töötada välja just põhikooli jaoks sobivad ennetusmeetmed, mille puhul on võetud arvesse väljalanguse individuaalseid ja sotsiaalseid aspekte nii kooli kui ka linna tasandil. Meetmete väljatöötamisel jagasid projektis osalevad partnerlinnad ja -koolid kogemusi ning projektitegevusi seirati järjepidevalt.

Tallinnast osalevad projektis „Ole koolis!“ 21. kool, kunstigümnaasium, Mustamäe humanitaargümnaasium, Pae gümnaasium, Pääsküla ja Südalinna kool ning ühisgümnaasium. Projekti juhib Tallinna haridusamet ning lisaks pilootkoolidele on kaasatud Tallinna õppenõustamiskeskuse (TÕNK) spetsialistid, lasteaedade esindaja, projekti ekspert ja pereterapeut, kes tegi suhtlemiskoolitusi. Projekti rahastab Euroopa Liidu territoriaalse koostöö programm URBACT III ning see kestab juunini.

Tallinnas nähakse väljalanguse peamiste põhjustena tugispetsialistide puudust ning õpilastele antava tagasiside liigset negatiivsust. Lisaks leiti, et lapsevanematele ja koolitöötajatele pakutakse vähe koolitusi ning nende omavaheline suhtlemine ja koostöö on puudulik. Samuti ei ole HEV-õpilastega töötamiseks piisavalt teadmisi, oskusi ja vahendeid. Probleemide leevendamiseks ja lahendamiseks koostati tegevuskava ning planeeriti mitmesuguseid tegevusi, et toetada õpetajate professionaalset arengut, kaasata vanemaid senisest enam kooliellu ja suurendada kooli ning kodu koostööd. Projekti tegevuste ja tulemuste seireks teostas projekti ekspert koolides kvalitatiivsed ja kvantitatiivsed uuringud. Lisaks koguti edasi- ja tagasisidet ühistel seminaridel.

Projekti „Ole koolis!“ tulemused

Alljärgnevalt väike ülevaade sellest, mida Urbact III projektiga „Ole koolis!“ saavutati.

Loomisel on varajase märkamise mudel, mille eesmärk on aidata õpetajatel õpilaste käitumisprobleeme, õpiraskusi ja/või erivajadusi õigel ajal märgata ning pakkuda tuge  võimalikult varajases etapis. Mudeli on seminaride käigus välja töötanud TÕNK-i ja Tallinna haridusameti spetsialistid, pilootkoolide esindajad ja HEV-koordinaatorid ning lasteaedade esindaja. Mudelit on plaanis tutvustada nii Tallinna koolidele, lapsevanematele kui ka lasteaedadele.

Pilootkoolides on arendatud suhtlemiskompetentsust ja täiustatud tagasisidestamise kultuuri. Pilootkoolide õpetajatele viisid pereterapeudid läbi põhjalikud videotagasisidega suhtlemisoskuste arendamise treeningud, kus käsitletavad teemad vastasid pilootkoolide soovidele ning vajadustele. Koostöös koolide meeskondadega on loomisel „Hea sõna raamat“, mille eesmärk on toetada mitmekülgse tagasiside andmist õpilastele ning lapsevanematele.

Õpetajate professionaalse arengu toetamiseks on pilootkoolid osalenud TÕNK-i meeskonna läbi viidud kovisiooni gruppides. Saadud oskusi ja tehnikaid on õpetajad edukalt kasutanud töös nii õpilaste kui ka lapsevanematega. Kuna kovisiooni meetodi kasutamine osutus väga tõhusaks, plaanitakse seda laiendada kõikidele Tallinna koolidele.

Kooli kuvandi positiivsemaks muutmiseks uuendati ja täiustati nii koolide kodulehti kui ka sotsiaalmeedia kanaleid.

Pilootkoolid teevad varasemast suuremat koostööd lapsevanematega, kes osalevad nüüd mitmekülgsemalt kooli tegevuses. Sealjuures jagati projekti kohtumistel vanemate kooliellu kaasamise kogemusi.

Pilootkoolides on välja selgitatud nii koolist väljalangemise peamised riski- ja kaitsetegurid kui ka kõige tõhusamad ennetus- ja sekkumismeetmed. Põhjalik info väljalangemise mõjurite kohta võimaldab välja töötada kõige tõhusamaid ennetus- ja sekkumismeetmeid või parendada olemasolevaid.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!