Üheksa korda mõõda

7. juuni 2019 Annika Poldre toimetaja - 1 Kommentaar
Annika Poldre.

Visiooni „Haridusstrateegiast 2035“ on tutvustatud skeemiga, kus on kastidesse jaotatud hariduse kõik võimalikud etapid. Teekond algab põhiharidusega ja jätkub gümnaasiumis, kokku moodustab see 12-aastase kohustusliku hariduse. Sellest kohustusliku hariduse kastist viivad nooled kahele poole kõrvale (gümnaasium jääb lõpetamata?), kus avanevad teised võimalused: ettevõttesisene koolitus kuni kolm kuud, sealt edasi otsetee tööturule. Sellele lisaks on valikuvõimalus kutseharidus kuni 12 kuud või kolmandaks teeks ettevõttesisene lühikoolitus õpipoisile, mis samuti viib tööturule.

12-aastase kohustusliku hariduse omandamine annab koolitee jätkamiseks viis võimalust: haridustee jätkub rakenduskõrgharidusega, pärast mida saab jätkata kraadiõppes ja selle järel siis tööturule või suunduda oma rakenduskõrgharidusega tööturule ja edasi elukestvasse õppesse. Võimalik on minna pärast gümnaasiumi lõpetamist kraadiõppesse või minna õpinguid jätkamata otse tööle. Ja gümnaasiumi järel saab omandada kutse, millega minna tööturule.

Tööturult aga viivad õpiteed elukestvasse õppesse. Valikus on kraadiõpe, rakendus-, kutse- ja huviharidus ning täiskasvanugümnaasiumid. Kutsekool peaks hakkama vastu võtma nii neid, kes pole gümnaasiumi läbinud ja tulevad pooleks aastaks kuni aastaks kutset omandama, aga ka keskhariduse juba omandanuid. Ja kutsekoolile jääb ka õpipoisiõppe lühivariant koostöös ettevõtetega. Lisaks loomulikult elukestev õpe täiskasvanutele.

Barjäärideta on kõik need haridusteed tõepoolest. Et barjäärid kaoksid ja valikute puhul arvestataks kõike, mis individuaalsel õpiteel omandatud, selleks on vaja koolide head koostööd. Võib-olla tuleks kasuks muudatus, mida ühel hariduse arutelul soovitati – viia kõik koolid riigi alluvusse ja mitte jätta need omavalitsuste juhtida?

On arutatud, et kohustuslik keskharidus hakkab sisaldama kutsehariduse mooduleid. See on võimalus anda noortele ettekujutus, mida sisaldab üks amet. Ent kui õpe on individuaalne, siis on paras pähkel korraldada igaühele tema huvile vastav ametiõppe moodul gümnaasiumis.

Teisalt saaks kutseõpet lisada gümnaasiumi valikainena ilmselt hõlpsalt, sest kutsekoolidel on selleks pädevad kutseõpetajad ja õppekavad, mida saab kohandada. Aga mis jääb gümnaasiumihariduses alles ja mis jäetakse sellest välja, et see oleks jõukohane vähemasti 90% õppureist?

Praegu on nii gümnaasiumidel kui ka kutsekoolidel kindlad rollid, korralikud taristud ja kogenud kaader – selle kõige põhjalik muutmine peab olema hoolikalt läbi kaalutud.


Hetkel ainult üks arvamus teemale “Üheksa korda mõõda”

  1. valdar parve ütleb:

    Mitte miski ei ole tulevikus halvem, kui see haridusstrateegia tegematta jätta.
    Strateegia tegemisel kaastatakse palju akadeemilisi koolivõõraid inimesi, nimetataksee nad ekspertideks ning surutakse seeläbi õpetajaskonnale peale moodne ja enamiku õpetajate jaoks võõrasvõitu sõnavara, mille suhtes nad ei söanda tõrjuvat hoiakut võtta.
    Ei ole mingit häda tuua õpetajad moodsate haridusteooriate ja seeläbi teostamatute õpetamiseesmärkide sõnavarale. Midagi muuud strateegia tegemine praktilise koolipreili või koolipapa jaoks kaasa ei too. Ei õpilased ega nende õpetajad lähe sellest strateegiast targemaks, sest niikuinii võrsub õppurite kui ka õpetajate uudsesõnavara nutirakenduste kaudu levivast. Ükski inimene ei suuda ette näha, mis meile nutirakendustest 15 aasta möödudes vastu vaatab.
    Parim nõuanne haridusstrateegia kaudu on lause: Tuupida, tuupida, tuupida ja lugeda, lugeda, lugeda! Alles siis, kui lugemuse kaudu on õppur omandanud laialdase repertuaari oskussõnu, faktandmeid, käitumisviise ja tegevusplaane, on ta võimeline enne hüppamist ka mõtlema.

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!