Korruptsioon koolis

20. sept. 2019 Raivo Juurak toimetaja - 6 kommentaari
Raivo Juurak.

Oleme harjunud vaatama kooli ideaalmaailmana, kus kõik on õigem ja parem kui ühiskonnas. Seepärast tundub esmapilgul ehmatav rääkida korruptsioonist koolis. See on ju olnud ikka rahameeste ja poliitikute rida.

Üldiselt ongi korruptsioon koolile võõras. Kuid on ka erandeid.

Võtame näiteks noored õpetajad, kes on praeguseks juba kolm nädalat koolis töötanud. Kas neil on hääl veel alles või juba kähiseb? Kui neile on antud liiga palju tunde, siis muidugi kähiseb. Aga mis see on, kui alustavale õpetajale antakse liiga palju tunde? Tüüpiline vastus on, et see paneb noore inimese proovile. Nii selguvat, kas temas on või ei ole pedagoogi ainest. Ujub või upub! Tegelikult on see siiski korruptsioon, kui staažikad õpetajad saavad endale sobiva koormuse, aga need tunnid, mida keegi ei taha, lisatakse alustava õpetaja koormusele. See on omade eelistamine. Hoolimata sellest, et just alustajat kurnab ülekoormus kõige rohkem.

Igas koolis on kergemaid ja raskemaid klasse. Paraku on mõnigi kord juhtunud, et raskemad klassid antakse just alustavatele õpetajatele. Ehkki loogiline oleks, kui need klassid saaksid kõige kogenumad pedagoogid, sest nemad lööksid seal korra majja. Aga kogenud õpetajad peavad neid klasse ebamugavaks, seal on konflikte, arusaamatusi lapsevanematega jne – las parem noor õpetaja tõestab ennast seal. Piinlik küll, aga alustavasse õpetajasse suhtutakse mõnigi kord nagu immigranti, kes peab koolis musta töö ära tegema.

Kuna alustav õpetaja ei tea, missugused klassid on rasked, siis ta võtab vastu, mis talle pakutakse. Tagajärg on, et niigi suure koormusega noor õpetaja kulutab raske klassiga hakkama saamiseks veel palju rohkem aega kui tavalises klassis. Näiteks peab ta oma õpilastega tegelema ka pärast klassitunde, sest muidu ei saa ta nendega sõbraks ja klassis töist õhkkonda ei teki. Lõpuks ei jõua noor õpetaja enam tunde korralikult ette valmistada ja klassi hakkab ikkagi lärmi siginema, lapsevanemad hakkavad juhtkonnale kaebamas käima jne. Juhtkond vastab lapsevanematele, et noor õpetaja ei saa veel hakkama. Justkui oleks noor ise süüdi, et on väljapääsmatusse olukorda pandud.

Juhtkonna poolt on see kooli teadlik kahjustamine, kui raske klass antakse ilma kogemusteta õpetaja kätte. Ja mis eesmärgiga kooli niimoodi kahjustatakse? Ikka selle eesmärgiga, et kogenud õpetajatega häid suhteid hoida. Kuidas niisugust käitumist nimetatakse?

Noored õpetajad, kui teile on antud liiga palju tunde ja rasked klassid, uurige linki http://www.alustavatopetajattoetavkool.ee/.


6 kommentaari teemale “Korruptsioon koolis”

  1. Valgustaja ütleb:

    Raskeid klasse pole. See kõik on väljamõeldis. Kes on õpetaja, see ka on.Viimane aeg oleks lõpetada see nunnutamine ja anda võimalus noortele õpetajatele enesekehtestamiseks.
    Viimane aeg oleks lõpetada halamine ajalehes ja lubada noored õpetajad oma tööd tegema!

  2. Laine ütleb:

    Rasked on klassid siis, kui koosseisus on loomu poolest allumatuid ja õpihuvideta õpilasi üle kriitilise piiri. Igal õpetajal võib olla ka piire nö talumiseks ja teinekord pedagoogilise vaistu ehk intuitiivsuse nõrkusi igasuguste olukordade jaoks kohast tegutsemist valida. Ideaalseid inimesi pole just liiga palju ja murdeealistel on kasvuraskused. Olen saanud paar klassi, keda tuli vedada läbi gümnaasiumi ja olin omamoodi ohver, sest keegi ei soovinud seal piike murda. On olnud aineõpetajate vahetusi ja teiste klassidega said nad suurepäraselt toime. Muide, meesõpetajad on enamvähem paremas olukorras, sest just poistel on vaja mehi eeskujuks ja mehemudeleiks, seda naisõpetajad ei saa pakkuda. Mudelkäitumine. Üldse võiks olla 2/3 õpetajaid mehed, ka tüdrukud tahavad neid enam tundma õppida, paljudes peredes isad ju hoopi puudu.

  3. Henno ütleb:

    Kas tõesti on veel noori õpetajaid , kes kooli tulevad ? Uskumatu.
    Küll aga tean kooli tööle läinud kahte 71 aastast ja ühte 60 aastast .

  4. uss ütleb:

    Tegelikult on koolijuht kahvlis. Tal on vaja nii uusi õpetajaid kui ka hoida vanu. Head lahendust kaasava haridusega seonduva ohjamatute klasside puhul ei ole. Keegi peab ju neid lapsi ka kantseldama.

  5. Tiiu ütleb:

    Siiani on olnud need vanad (no 50+ hiljemalt) õpetajad hambus, et ikka veel töötavad (aga kuhu peaksid minema, pensioni ju ei anta ja kas on olemas töökohad neile vanadele, kes ei sobi enam õpetajaks, teenindajaks jne?). Nüüd siis on jälle vanad ette jäänud, et ei tööta suure koormusega ja annavad võimaluse noortel teenida. (Olen ise see vana ja töötan maksimaalse koormusega miinimumpalga eest.) Milline süüdistus tuleb vanade aadressil järmisena? Mis saaks, kui kõik 50+ õpetajad loobuksid pedagoogi ametist? Kas ehk poleks vaja ka neile vanadele positiivsust pakkuda? Või arvab keegi, et kui neid kogu aeg süüdistada, et ikka veel töötavad või siis risti vastupidi, et töötavad väiksema koormusega, siis on staažikatel õpetajatel tohutu rõõm rinnas ja hasart töötada? Koolis peaks olema kõiki, nii vanemaid kui nooremaid, oluline on tahe töötada ja areneda. Ja kõik peaks suutma kõiki austada ja aktsepteerida.

  6. Laine ütleb:

    Klassis sellise küsimuse tekkimisel võiks vastata, et teenite just oma tööga ehk näiteks teie vanaemadele jt pensionäridele pensioni ja ka sellest maksukoormast võiks siis juttu teha. Pool teenitust tuleb vaid palgana endale. Vanemate õpetajate tasu langes siis ka madalamale tasemele paraku, nagu algajatelgi. Noorte kolleegidega aga on selgituseks ehk sobiv, et ka nendel on aastad ees ja tööaeg aina pikeneb. Pealegi lastetud tulevased pensionärid ka selle ootel. Aga selle teema tõi koolidesse just nn uus aeg, kus vanemad tuli kõikjalt välja tõrjuda. Nende jaoks ju tulevik. Nii oligi uuel millenniumil väga tavaline vanemaid õpetajaid välja tõrjuda. Praegune aeg ongi need viljad. Koolijuhi asi ikka oma kooliperes austust ja lugupidamist arendada, mida veel selles teha saaks.

Leave a Reply to Valgustaja

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!