Õpetame märkama, et kõik on kõigega seotud

13. sept. 2019 Helle Kont Tartu loodusmaja haridusprogrammide juht - Kommenteeri artiklit
Sooja maja programm loodi Eesti-Läti piiriülese koostööprojekti „Energy-Advice“ raames, mille sihtgrupiks on just 6.–9.klassi õpilased. Fotod: Tartu loodusmaja

Kuidas ja kui palju kasutab inimene loodushüvesid? Kas üha kasvav tarbimine hävitab ainult keskkonda või ka inimest ennast? Et saada aru, miks kerkivad esile tõsised keskkonnaprobleemid, tuleb maast madalast ümbritsevat looduskeskkonda tundma õppida – esitada probleemi mõistmiseni viivaid küsimusi ja otsida vastuseid eri allikatest.

Tartu loodusmaja juba olemasolevad ja uued õppeprogrammid koolidele ja lasteaedadele toetavad laste loomuliku uudishimu arendamist ja suunavad küsimustele aktiivselt lahendusi leidma. Järgnevalt on toodud vaid mõned näited meie värsketest õppeprogrammidest, mida uuel õppeaastal pakume:

Programm „Vähem prügi“, mis sobib nii lasteaedadele kui ka vanemale kooliastmele, paneb mõtlema, miks ühekordsed nõud piknikul on halb valik ja kuidas saab iga laps oma toidukarbi ja joogipudeli korduvkasutusega olla loodussõbralikum. Koolilastega süveneme programmi kestel mikroplasti ja pakendiprobleemidesse teaduslike näidete varal.

Alanud õppeaastal ootame 1.–3. klassi õpilasi programmi „Putukad-mutukad“. Lapsed saavad näha putukaid liblikast ja mesilasest prussakani, ämbliku- ja vähilaadseid, usse ja limuseid. Õpilased saavad teada, mis roll on nendel väikestel tegelastel looduses ja miks juhime neile tähelepanu kui olulisele osale meie keskkonnast.

Toidupuuduse ja teisalt toidu raiskamise valguses on 7.–9. klassi õpilastele suunatud uurimuslik õppeprogramm „Toidu energia ja kuidas süüa säästvalt“. Programmis pannakse kokku energiasäästlik toidukorv ja arutletakse, kuidas on võimalik väiksema energiakuluga toitu toota.

Samuti on uus ja põnevate katsetega programm „Sooja maja reeglid“, kus õpilastel on kasutada neljast eri materjalist maja makett ja mõõteriistad majade soojapidavuse mõõtmiseks. Uuritakse ka päris maja, nt oma koolimaja soojapidavust termokaameratega ja tehakse järeldusi energiasäästu võimaluste kohta.

Gümnasistidele on pakkuda Läänemere ökosüsteemi käsitlev programm väljasõiduga mere äärde, kus saadakse aimu nüüdisaegsetest teaduslikest uurimismeetoditest rannikuprotsesside ja vee kvaliteedi uurimiseks.

Kutsehariduse õppekavade täiendamiseks pakume näiteks toitlustuse eriala õppuritele söödavate ja mürgiste taimede praktilist programmi, mille kestel omandatakse teadmisi, kuidas tunda ära ja kasutada toiduks sobivaid taimi Eesti loodusest.

Et õpetajad oskaksid oma õpilastele keskkonna murekohti näidata, seletada ja nendega koos lahendusi otsida, on Tartu loodusmajas käimas täiendkoolituste sari kestlikust arengust ja kliimamuutustest. See pakub uusi teadmisi Eesti elurikkusest põllul, metsas, märgaladel, meres ja rannikul, ning mõtteid, kuidas luua paremini seoseid kestliku arengu ja kliimamuutuste vahel. Järgmised koolitused toimuvad 2020. aasta kevadel ja suvel.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!