NordPlus Juuniori projekt arendab õpilaste digipädevust

11. okt. 2019 Tiia Tiisler Haapsalu kutsehariduskeskuse avalike suhete spetsialist - Kommenteeri artiklit
Õpilaste tehtud koomiks enim meelde jäänud sündmusest. Fotod: Haapsalu KHK

Haapsalu kutsehariduskeskuses algas rahvusvaheline koostöö, kus keskendutakse hariduslike erivajadustega õppijate digipädevuse ja analüüsiva mõtlemise arendamisele.

Augustis sai alguse Haapsalu KHK aastapikkune NordPlus Juuniori projekt, kus kooli partnerid on Soome ja Islandi kutsekoolid Vocational College Live ja Fjölbrautaskóli Norðurlands vestra. Haapsalu KHK-st osalevad selles abikokaks õppijad.

Projekti kirjutamisel said koolid innustust eelmisest ühisprojektist, mille keskmes oli õpilaste loovuse ning sotsiaalsete oskuste parandamine. Uue projekti idee kasvaski välja ennekõike koolide vajadusest ja kogemusest.

Julgustab suhtlema digimaailmas

Käimasolev projekt keskendub taas hariduslike erivajadustega (HEV) õpilastele ning selle peamine eesmärk on parandada osalevate koolide õpilaste digipädevust ja analüüsivat mõtlemist, laiendada keeleoskust ning avatust mitmekesises, pidevalt muutuvas digimaailmas. Samuti julgustab projekt noori suhtlema multikultuurses keskkonnas. Kuna õpilased vajavad täiskasvanuelus võimalust suhelda oma tulevases töös paljude inimestega ja peavad kohanema digitaalses keskkonnas, arendatakse koolituse raames töötubades digi- ja suhtlemisoskust.

Aasta kestel külastatakse kõiki osalevaid koole, igast koolist on kaasatud kõikidel kohtumistel neli õpilast ja kaks õpetajat. Projekt on ehitatud üles nii, et nädala jooksul on igal külaskäigul kavas neli koostööpäeva ning kaks päeva kulub võõrustavasse kooli kohale- ja sealt tagasisõiduks.

Välisõpilased panevad robotit kokku.

Esimesel päeval tutvutakse külalisi vastu võtva kooliga ning mängitakse tutvumis- ja meeskonnamänge. Teine päev keskendub töötubadele, kus jagatakse oma digikogemusi, räägitakse internetis varitsevatest ohtudest ja turvalisusest ning kasutatakse arvuteid ja muid nutiseadmeid oma digioskuste parandamiseks. Päeva teises pooles saadakse tuttavaks piirkonna elukeskkonnaga, sh vaatamisväärsustega. Neist tehakse fotosid, mis postitatakse hiljem internetiohutust ja -eetikat silmas pidades projekti Facebooki lehele. Kolmandal päeval toimuvad töötoad, mis on suunatud eri keskkondade tutvustamisele ja kasutamisele, kusjuures teema saab iga võõrustav kool ise valida. Neljandal koostööpäeval esitleb võõrustav kool kohalikku söögikultuuri ning valmistatakse üheskoos pidulik lõuna.

Kogu projekt arendab õpilastes sallivust ja suhtlemisoskust, sest suhelda tuleb mitme riigi inimestega, teha koos grupitööd ning jagada oma digikogemusi ja -teadmisi. Et HEV-õpilane tunneks ennast võõras keskkonnas turvaliselt, olemegi projekti kaasanud tugiisikutena kaks õpetajat igast riigist, kes vajadusel toetavad ja innustavad õpilasi digitaalses keskkonnas hakkama saama ning sealjuures analüüsivalt mõtlema.

Esimene kohtumisnädal Haapsalus

Haapsalu KHK-s ellu kutsutud projekti osalised kohtusid esimest korda 29. septembril Haapsalus, kus kuni 4. oktoobrini olid külas osalevate koolide õpilased koos õpetajatega. Noored tegid töötubades jõudsalt kaasa, katsetasid ja proovisid kõiki etteantud ülesandeid. Selgus ka, et õpilaste digipädevus on väga erinev – mõni kasutab arvutit vaid õppetööks, teine mängib terve oma vaba aja arvutis ja omandab seeläbi uusi digioskusi. Üldiselt said õpilased juhendaja sõnul oma ülesannetega hästi hakkama, sest erineva tasemega oli arvestatud. Need, kes tööga varem valmis said, õpetasid teisigi.

Ühe tegevusena pidid osalejad ennast guugeldama – suur oli nende üllatus, kui nad leidsid enda kohta infot ja fotosid, mis olid kümme või rohkem aastat vanad ja mille olemasolu nad sootuks unustanud olid. Selles töötoas ilmnes tõsiasi, et õpilased jagavad väga palju avalikku infot, samas mõned neist ei olnud sotsiaalmeedias kuigi aktiivsed või puudus neil konto üldse.

Internetis varitsevatest ohtudest olid nad veidi juba kuulnud, aga selgitus, miks on vaja end seal kaitsta, oli kindlasti vajalik. Ohutuse kohta vaatasid õpilased Youtube’i videot, kus räägitakse interneti turvalisusest ja sellest, et oma isikliku info jagamise järel võib jagaja sattuda interneti kiusamise ohvriks ning et infot pole internetist enam võimalik ise maha võtta.

Veel üks tore harjutus, mida kõik said läbi teha, oli oma parooli tugevuse kontrollimine. Selleks said osalejad veebilehel www.howsecureismypassword.net kontrollida, kui kaua läheks häkkeritel aega nende salasõna lahtimuukimiseks. Enamikul jäi see ajavahemik paarist päevast kuni paari nädalani.

Ka meeldis õpilastele viimasel koostööpäeval toimunud töötuba, kus nad pidid looma koomiksi, mis kirjeldaks eelnevatel päevadel neile enim meelde jäänud sündmust või olukorda. Õpilased olid seda ülesannet lahendades väga loovad, peegeldades tagasi nii oma digitaalseid oskusi kui ka analüüsivat mõtlemist.

Järgmisena minnakse külla partnerkoolile Soome ning viimasena külastatakse Islandit, kus vaadatakse ja hinnatakse projekti tõhusust osalenud õpilaste näitel. Lõpuks valmivad Facebooki-leht ja Instagrami kasutajakonto, mis tutvustavad projekti tegevusi partnerkoolides ja osalevate õpilaste ning nende riikide erinevusi ja sarnasusi.

NordPlus Juuniori projektid

Eesti koolides, kutseõppeasutustes ja lasteaedades on töös üle saja NordPlus Juuniori projekti. Kutsekoolides lõppes tänavu augustis kuus ning lisaks Haapsalu KHK projektile kestavad need viies kutseõppeasutuses: Ida-Virumaa, Tartu ja Võrumaa KHK-s, Tallinna polütehnikumis ning Viljandi kutseõppekeskuses. HEV-õpilastega on seotud vaid üks, Haapsalu projekt.


Põhjamaade ministrite nõukogu haridusprogramm NordPlus Juunior

Programmiga saab taotleda õpilaste ja õpetajate toetust õpirände korraldamiseks, arendusprojektide läbiviimiseks ning uute võrgustike loomiseks või olemasolevate võrgustike koostöö laiendamiseks.

Programmi eesmärgid on

  • arendada ja tugevdada koolide koostööd;
  • edendada hariduse kvaliteeti;
  • toetada haridusuuendust ja loovust;
  • toetada hea kogemuse levitamist;
  • toetada kaasava hariduse põhimõtteid;
  • edendada Põhjamaade ja Baltimaade keelte ja kultuuri tundmist;
  • toetada koolide ja tööelu koostööd.

Programmi vahendab SA Archimedes.

NordPlus Juuniori 2019–2020 projekt „HEV õpilaste digipädevuste ja analüüsiva mõtlemise arendamine“ („Improving DIGITAL COMPETENCES and COMPUTATIONAL THINKING of SEN students in VET“).


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!